kviksølv i tænderne
Fra : Sørensen

Dato : 25-11-01 20:36

Hej
Er der nogen her som kan berette om erfaringer med at få udskiftet alle
sølvfyldningerne med plastik pga. mistanke om kviksølvforgiftninger ?
pft Sørensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 26-11-01 07:06

"Sørensen" <dyt@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er der nogen her som kan berette om erfaringer med at få udskiftet alle
> sølvfyldningerne med plastik pga. mistanke om kviksølvforgiftninger ?
> pft Sørensen

Da det kom frem for nogle år siden spurgte jeg min tandlæge men han var ikke
så begejstret over det da han sagde at plastik ikke kunne holde. Jeg tror
dog han mente på kindtænderne / tyggefladerne var holdbarheden ikke god.
Anyway så fik min storesøster udskiftet alle hendes kviksølvfyldninger og de
holder endnu på 4´er år.

Alternativet til noget holdbart er vist kun guld men hvem har råd til dette
?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 26-11-01 07:31

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> [...]
de
> holder endnu på 4´er år.
>
> Alternativet til noget holdbart er vist kun guld men hvem har råd til

jeg har siden jeg var ung teenager haft en enkelt plastfyldning som jeg selv
fornemmede var akavet lavet men ellers har fungeret efter hensigten.. dvs
indtil for nylig hvor jeg åbenbart har fået et slag ind på plompen... men nu
har den så tilgængæld også holdt i omkring 15 år....
jeg har for nylig fået lavet en ny på en af de forreste kindtænder ( efter
min tandlæges anbefaling) pga at det var en tand der var totalt udboret og
rodbehandlet... han forklarede at plastfyldningen holdt bedre sammen på
tanden end en sølvfyldning ville kunne gøre.... og jeg har for flere år
siden besluttet at jeg ikke ville have flere sølvfyldninger i mine tænder...
har dog ikke skiftet nogen ud... men nye er lavet med plast.....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 27-11-01 03:08

In message <UZkM7.7352$TN1.758845@news000.worldonline.dk>
date 26 Nov, wrote a daemon named Finn Jensen:

>Alternativet til noget holdbart er vist kun guld men hvem har råd til dette
>?
Vibeke Qvist fra tandlægehøjskolen har noget forskning undervejs der viser at
plast er ligeså holdbart som amalgam, det var oppe i en TV avis for nogle
måneder siden. Desværre er det nærmeste jeg kommer hendes undersøgelse dette:

http://www.google.com/search?q=cache:RO9zoLYZ5wQ:www.beids.dtu.dk/udvikling.htm++Qvist+amalgam&hl=da&start=1

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed

Fra : Roffe

Dato : 01-12-01 21:22

Hei
Skiftet ut alle mine amalgam-fyllinger for 12 år siden,
med "plast".........det er her dere tar feil!!!!! Dette materialet har
nesten ingenting med plast å gjøre.
De nyeste består av over 95% keramikk + litt plast
som bindemiddel for keramikken.
Som dere vet, så er IKKE amalgamfyllinger en del av
en reparert tann, de er faktisk løse.(men forankret).
Den "plasten" som dere diskuterer er MEGET sterkere
enn amalgam. Den er faktisk så hard, at tannlegen har
problemer med å slipe til slike fyllinger, med diamantbor.
Dessuten så bliver "plasten" "bondet" til tanden, slik at den
blir i ett stykke igjen. Skal man være så uheldig å få skadet noe av en slik
tand, så reparerer man bare det ødelagte partiet, i motsettning til amalgam,
der hele plomben må skiftes ut.
Dessuten kan "plasten" farges, slik at den eksakt stemmer
med fargen på DINE tenner.

For å illustrere hvor dårlig en amalgamfylling er, så legg
merke til en stor amalgamfylling i en jeksel. Denne bliver,
når den er ny utstyrt med "cusper", altså små tyggeknuter
i sliteflaten,....................men allerede etter 1 år så er den
blitt slitt så FLAT som et stuegulv!
Cuspene på mine "plast-tenner" er like fine etter 12 år.
Jeg har ikke hatt et eneste hull på de 12 årene.

Grunnen til at jeg måtte skifte dem ut, var at jeg fikk sår
inne i munnen like der hvor amalgamet kom nærmest
tannkjøtt/kinn.(måtte bruke cortisonsalver etc.)
Siden dengang har jeg aldri hatt disse sårene mere!
(Allergisk reaksjon overfor kvikksølv sa tannlegen.)

Da han fjernet den aller største amalgamplomben min i ett
stykke, så fikk jeg se undersiden av den.......den så ut
som en metallsvamp. Alt dette metallet er vasket ut i kroppen din, var den
lite hyggelige kommentaren som fulgte.

Legg merke til at når tannlegen fjerner gamle amalgamplomber her i Norge,
skal dette behandles som
giftig spesialavfall, med dobble filtre i utløp mot kloakk etc.etc.
Men å ha det i munnen er visst ok? Forstå det den som kan?

Jeg er meget tilfreds med min "plast" i tennene, som tannlegen nylig
(kontroll) betegnet som omtrent like hardt
som emaljen på friske tenner.
Lykke til.

mvh
Roffe

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 03-12-01 07:48

In message <pZaO7.5500$Sa4.688581@news01.chello.no>
date 1 Dec, wrote a daemon named Roffe:

[snip]
> [...]
>giftig spesialavfall, med dobble filtre i utløp mot kloakk etc.etc.
>Men å ha det i munnen er visst ok? Forstå det den som kan?

Det er vist en politisk beslutning, at det først bliver miljøskadeligt når
det befinder sig uden for mundhulen. Der er endda visse steder man er begyndt
at blive ængstelig i forbindelse med krematorieafbrænding.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... To register this tagline, send $29 to me

Fra : Niels

Dato : 26-11-01 08:21

Et problem er at der frigøres ret meget kviksølv når du fjerner de gamle
plomber.
hilsen Niels

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 27-11-01 02:45

In message <9tsqo9$j4b$1@sunsite.dk>
date 26 Nov, wrote a daemon named Niels:

>Et problem er at der frigøres ret meget kviksølv når du fjerner de gamle
>plomber.

Derfor er det en god idé at få udskiftningen foretaget hos en tandlæge der
ved hvad hun/han har med at gøre.

Og ikke gøre som Arild Berg (norsk fodboldspiller) der fik fjernet 9 plomber
på en uge:

http://www.nordlands-framtid.no/0/43/56/1.html

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... What if there were no hypothetical questions?

Fra : Alex Bach Andersen

Dato : 27-11-01 02:52

In message <3c014e0a$0$230$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>
date 25 Nov, wrote a daemon named Sørensen:

>Hej
>Er der nogen her som kan berette om erfaringer med at få udskiftet alle
>sølvfyldningerne med plastik pga. mistanke om kviksølvforgiftninger ?

http://www.lichtenberg.dk/ er nok en af dem herhjemme der sidder inde med
størst ekspertise på området.

--
Alex Bach Andersen, freelance conductor UIN: 8285066
NodeSats/MusicTypesetting - Acorn RISC PC 600 - StrongARMed
Copenhagen,Denmark http://isa.dknet.dk/~alexbach/
..... On the other hand..you have five different fingers

Fra : Johnnie Hougaard Nie~

Dato : 28-11-01 22:44

"Sørensen" wrote:
> Er der nogen her som kan berette om erfaringer med at få udskiftet alle
> sølvfyldningerne med plastik pga. mistanke om kviksølvforgiftninger ?

Ikke personligt, men jeg kender en som har fået alle fyldningerne skiftet
over en længere periode. Det er hun meget glad for, da hun fik det meget
bedre efterhånden som de gamle fyldninger blev fjernet.

Det skete hos en tandlæge med specialudstyr til disse udskiftninger, for
at sikre mod at kviksølvet kunne komme ud i kroppen, typisk via fordøjelsen.
Jeg kender ikke de konkrete detaljer, men har hørt om at der blev brugt en
slags måleudstyr, som påviste at kviksølvfyldningerne var et problem, før
de blev udskiftet.

Mvh. Johnnie

Fra : Sørensen

Dato : 02-12-01 23:44

Johnnie Hougaard Nielsen <sfromis@post1.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3C055A91.B214906A@post1.tele.dk...
> Ikke personligt, men jeg kender en som har fået alle fyldningerne skiftet
> over en længere periode. Det er hun meget glad for, da hun fik det meget
> bedre efterhånden som de gamle fyldninger blev fjernet.

Tak til Johnnie og alle I andre for svarene.
Johnnie - måske du kan nævne nogle af de problemer hun havde ?
mvh Per Sørensen

Fra : Bener

Dato : 07-12-01 21:47

hejsa

jeg har fået udskiftet samtlige mine kviksølvfyldninger.

den første jeg fik lavet var i 1987 den holdt indtil sidste år hvor den
måtte udskiftes.

det eneste andet jeg har haft var et lille hjørne der brækkede af en
fyldning, men kunne repareres meget nemt.

jeg fik alle de andre skiftet over to dage engang i ca 1989, men det var en
ret hård omgang, men det var dejligt at komme af med alt kviksølvet.

jeg havde konstant metalsmag i munden før, men den forsvandt kort efter.

endvidere havde jeg stærke spændinger i ansigt og kæbe før men det forsvandt
også kort efter,
men det skal nu nok gøres af en der ved hvad han gør, jeg fik det gjordt
hos min tandlæge som var meget interesseret i det og forøvrigt stadigvæk er
meget nysgerrig hver gang jeg kommer derop, men det holder fint fint.

mange hilsner Bent