Køb af Powerbook i sverige
Fra : kristoffer hartvig

Dato : 20-11-01 00:19

Som der sikkert er mange der ved, er alting meget billigere i Sverige
for tiden.
Man kan rundt regnet spare 25% på den danske markedspris.

Men er der nogen ulemper ved køb af hardware derovre.

de eneste problemer jeg kan forestille mig, er æøå tasterne, men der
har svensken vel tilsvarende underlige bogstaver, ikke sandt?

Andet jeg har glemt i farten over broen?

pf. tak.

Kristoffer

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-11-01 00:39

In article <70cbd622.0111191518.196db16d@posting.google.com>,
kristoffer@hartwig.dk (kristoffer hartvig) wrote:

> Som der sikkert er mange der ved, er alting meget billigere i Sverige
> for tiden.
> Man kan rundt regnet spare 25% på den danske markedspris.

Tager du så ikke en flaske Whisky med til mig?

> Men er der nogen ulemper ved køb af hardware derovre.
>
> de eneste problemer jeg kan forestille mig, er æøå tasterne, men der
> har svensken vel tilsvarende underlige bogstaver, ikke sandt?

Jo, ä og ö. Der er forrsten byttet rundt på dem på tastaturet.

> Andet jeg har glemt i farten over broen?

Operativsystemets sprog.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 05:24

Martin Edlich skrev:
> Jo, ä og ö. Der er forrsten byttet rundt på dem på tastaturet.

Er det rigtigt forstået at jeg sagtens kan bytte tastaturlayout med Mac
OS, så at jeg ved tifingerskrift kan få de tegn frem på skærmen som jeg
har lært at bruge?

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : kristoffer hartvig

Dato : 20-11-01 13:42

post@gunnar-v.dk (Gunnar Vestergaard) wrote in message news:<1f35kmb.15ztxm94uegp6N%post@gunnar-v.dk>...

> Er det rigtigt forstået at jeg sagtens kan bytte tastaturlayout med Mac
> OS, så at jeg ved tifingerskrift kan få de tegn frem på skærmen som jeg
> har lært at bruge?

Tak Martin, hvad med selve sproget på OS, kan det ændres til Dansk?
Jeg går ud fra det kan ændres til Engelsk.

Jeg ved intet om Mac, det er en helt ny epoke af mit liv der skal begynde...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 13:52

kristoffer hartvig <kristoffer@hartwig.dk> wrote:

> Tak Martin, hvad med selve sproget på OS, kan det ændres til Dansk?
> Jeg går ud fra det kan ændres til Engelsk.

i Mac OS X: Ja til begge.

i Mac OS 9: nej - du kan dog bestille din mac i Sverige med Engelsk OS,
det vil nok blive lidt ventetid Hvis du _vil_ have dansk Mac OS 9
skal du af med en lille tusse.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : macsteen

Dato : 20-11-01 14:40

in article 1f36bp2.p86bsv15cz2kpN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert
Knudsen at spam@reippuert.dk wrote on 20.11.2001 13:51:

> i Mac OS X: Ja til begge.

Siden hvornår?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 15:21

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Siden hvornår?

10.1 ?

dvs. At i den tidlige 10.1(en, ty, fr, jp, it, sp, sv) jeg har _er_
svensk inkluderet (ikke dansk), mens den 10.1(ie) version jeg så hos en
i går ikke inkluderede svensk.

Jeg går derfra ud fra, at de nye udgaver af 10.1 der sælges i
skandinavien inkluderer både dansk og svensk (og selvfølgelig engelsk)
- men det er selvfølgelig rent gætværk.

Fra : macsteen

Dato : 20-11-01 15:39

in article 1f36fif.9ufbka2t7mo9N%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert Knudsen
at spam@reippuert.dk wrote on 20.11.2001 15:21:

> [...]
>
> Jeg går derfra ud fra, at de nye udgaver af 10.1 der sælges i
> skandinavien inkluderer både dansk og svensk (og selvfølgelig engelsk)

Ikke forstået. Har du set en Mac OS X der kan skifte sprog? Hvis du har -
hvor sættes det?

Fra : Karl Antz

Dato : 20-11-01 16:00

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Ikke forstået. Har du set en Mac OS X der kan skifte sprog? Hvis du har -
> hvor sættes det?

Såre simpelt - du åbner System Preferences, panel International (aner
desværre ikke hvad det hedder på dansk - det var hos mig Morten så
IE-systemet) og trækker det ønskede sprog til toppen af listen. Når
du derefter åbner et OS X-native program med flere sprog, ser du
menuerne i det ønskede sprog.

For at det skal virke på Finder skal du lige logge ud og ind igen.

.... det eneste jeg så stadig ikke fatter er at det virkelig skal være
umulig at få de danske versioner af sprogfilerne færdige på samme tid
som f.eks. de japanske ...
--
Karl Antz
Albaniensgade 4

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 16:29

Karl Antz <karlantz@isa.dknet.dk> wrote:

> For at det skal virke på Finder skal du lige logge ud og ind igen.

eller genstarte Finder

> ... det eneste jeg så stadig ikke fatter er at det virkelig skal være
> umulig at få de danske versioner af sprogfilerne færdige på samme tid
> som f.eks. de japanske ...

enig, det ville være oplagt at man kunne downloade eller bestille en
ekstra CD med suplerende sprog.

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 21-11-01 01:48

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> eller genstarte Finder

Martin Edlich, du nævnte en gang at Finder i OS 9 kunne genstartes med
Cmd+Alt+Esc. Men gør det ikke systemet ustabilt?

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-11-01 02:00

In article <1f378wz.1f43jro1ik7q4gN%post@gunnar-v.dk>,
post@gunnar-v.dk (Gunnar Vestergaard) wrote:

> Martin Edlich, du nævnte en gang at Finder i OS 9 kunne genstartes med
> Cmd+Alt+Esc. Men gør det ikke systemet ustabilt?

Der kan være nogen funktioner, der ikke duer mere, men direkte ustabilt
mener jeg ikke at det bliver.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-01 09:14

Gunnar Vestergaard <post@gunnar-v.dk> wrote:

> Martin Edlich, du nævnte en gang at Finder i OS 9 kunne genstartes med
> Cmd+Alt+Esc. Men gør det ikke systemet ustabilt?

Ikke hvis man nøjes med at quite finder - Problemt med Cmd+Alt+Esc under
Mac OS 1-9, er at man ikke kan være sikker på at ramme netop det program
man ønsker.

Hvis et skjult program eller for den sags skyld et program i baggrunden
lægger beslag på CPU'en i det øjeblik Cmd+Alt+Esc modtages er det dette
program som afbrydes.

Hvis ikke maskinen er frosset kan man quitte finder med et Applescript
eller tredieparts program som eks. peak-a-boo

Fra : Martin Edlich

Dato : 21-11-01 09:21

In article <1f37mza.s79ucs1v3zf9oN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> [...]
>
> Hvis et skjult program eller for den sags skyld et program i baggrunden
> lægger beslag på CPU'en i det øjeblik Cmd+Alt+Esc modtages er det dette

Heldigvis er der en annuler-knap, og ved gentagne forsøg plejer det at
lykkes at ramme det rigtige program.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-11-01 10:42

> Heldigvis er der en annuler-knap, og ved gentagne forsøg plejer det at
> lykkes at ramme det rigtige program.

Ja, men til tider fryser systemet når man anulerer.

Fra : N/A

Dato : 27-11-01 21:27

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 27-11-01 21:27

Gunnar Vestergaard <post@gunnar-v.dk> wrote:

> Martin Edlich, du nævnte en gang at Finder i OS 9 kunne genstartes med
> Cmd+Alt+Esc. Men gør det ikke systemet ustabilt?

nej, ikke nødvendigvis. Pga Mac OS 9's manglende beskyttede hukommelse
kan man dog rive andet end Finder med, ofte er det end ikke Finder, men
et skjult program som eks Filesharing etc. der er frosset.

"Cmd+Alt+esc" er i øvrigt ikke så effektiv som hvis man dropper over i
Mac OS's indbyggede mini-debugger med "ctrl+start" (eller er det
"cmd+start" ?).

I mini-debuggeren skriver man "G Finder" og trykker "return" hvorved den
process, der er aktiv slås ihjel og der skiftes til Finder.
Hvis det er Finder der er frosset, vil det oftest også være den proces
der er aktiv, og dermed den proces der slås ihjel. "G" er komandoen der
slår processen ihjel og "finder" er komandoen der skifter til Finder
efter den foreste process i køen er slået ihjel.

Mini-debuggeren eller en rigtig debugger som "MacBugs" er sikrere at slå
en process ihjel med end "Cmd+Alt+esc". Men for at være helt sikker er
du under Mac OS 9 nød til at genstarte. dvs. "Cmd+Alt+esc" er reelt
beregnet til at slå et frosset program ihjel, så man kan gemme åbne i
dokumenter i andre programmer og genstarte. - det betyder dog ikke at
man kan bruge "Cmd+Alt+esc" til andet...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> <Marianne Jelved = Gud>

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 27-11-01 21:36

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) writes:

> "Cmd+Alt+esc" er i øvrigt ikke så effektiv som hvis man dropper over i
> Mac OS's indbyggede mini-debugger med "ctrl+start" (eller er det
> "cmd+start" ?).
[microbug]
> "G" er komandoen der
> slår processen ihjel og "finder" er komandoen der skifter til Finder
> efter den foreste process i køen er slået ihjel.

Næh. http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1136.html

Force Quitting

If you want to force quit the current process, you can just type:

SM 0 A9F4G 0

This places an _ExitToShell trap at location 0 and then continues
execution at that trap. Of course, this trick is now mostly pointless
because Mac OS supports the Command-Option-Escape key sequence to
force quit a hung process.

Some enterprising souls have discovered that commands like:

G FINDER

G EXITTOSHELL

will also force quit an application. This is because MicroBug's
expression evaluator is extremely forgiving, so seemingly irrelevant
strings will successfully evaluate to expressions. In both cases shown
above, the resulting value is odd. Going to an odd address causes the
680x0 microprocessor (or the emulated microprocessor, on PowerPC-based
computers) to take an "address error" exception. Mac OS responds to
this exception by terminating the current process, which was the
desired result.

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : macsteen

Dato : 20-11-01 17:07

in article 1f36hlz.1xklazd11q8ewqN%karlantz@isa.dknet.dk, Karl Antz at
karlantz@isa.dknet.dk wrote on 20.11.2001 16:00:

> [...]
>
> ... det eneste jeg så stadig ikke fatter er at det virkelig skal være
> umulig at få de danske versioner af sprogfilerne færdige på samme tid

Ja, der kan man se. Nu er jeg ikke sikker på at den 10.1 IE jeg har er helt
go' (5G64), men i den virker det i alt fald ikke - hverken i programmer
eller Finder.
Jeg har nu heller ikke så mange da.lproj foldere - kun under PPD og
Displays???

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 17:20

> [...]

> eller Finder.
> Jeg har nu heller ikke så mange da.lproj foldere - kun under PPD og

Det er nok fordi du ikke har en 10.1 med danske sprogmoduler. Prøv at
skifte til tysk eller fransk i stedet.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 16:25

macsteen <macsteen@remove.yahoo.com> wrote:

> Ikke forstået. Har du set en Mac OS X der kan skifte sprog? Hvis du har -
> hvor sættes det?

Alle Mac OS X'ere kan skifte sprog:

System Preferences -> International -> Language

Du kan tilmed prioritere i hvilken rækkefølge. Lad os sige du kører med
dansk sprog, hvis et program ikke har et dansk sprogmodul vil programmet
vælge det næste tilgængelige sprog i listen.

Hvis der er flere brugere på computeren kan den ene eks. bruge dansk
mens den anden bruger engelsk eller tysk.

man kan skifte sprog on the fly, dog skaal åbne programmer genstartes
før ændringen træder i kraft.

Det er blot en af de mange lækre detaljer i Mac OS X.

Fra : Gunnar Vestergaard

Dato : 20-11-01 10:26

Denne besked har du måske allerede læst før. Undskyld for det. Det er
fordi at den oprindelige trængte til lidt opdatering. Håber på din
forståelse.

Martin Edlich skrev:
> Jo, ä og ö. Der er forrsten byttet rundt på dem på tastaturet.

Er det rigtigt forstået at hvis jeg anskaffer et svensk Mac OS, at jeg
sagtens kan bytte tastaturlayout med Mac OS, så at jeg ved
tifingerskrift kan få de danske tegn frem på skærmen som jeg har lært at
bruge?

--
Gunnar Vestergaard
668 - Neighbour of the Beast

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-11-01 11:49

> [...]

> sagtens kan bytte tastaturlayout med Mac OS, så at jeg ved
> tifingerskrift kan få de danske tegn frem på skærmen som jeg har lært at

ja

Fra : Lars Kr. Sørensen

Dato : 20-11-01 12:24

d. 20/11/01 10:26 skrev Gunnar Vestergaard på post@gunnar-v.dk i artiklen
1f361ui.4jpidul7fkaoN%post@gunnar-v.dk:

> [...]
> sagtens kan bytte tastaturlayout med Mac OS, så at jeg ved
> tifingerskrift kan få de danske tegn frem på skærmen som jeg har lært at

Fuldstændig korrekt...

Vh
Lars

Fra : tom dissing

Dato : 20-11-01 13:13

Men de der svenske tegn på selve det fysiske tastatur.. Dem kommer du til at
leve med !?
Tom

Fra : macsteen

Dato : 20-11-01 13:34

in article B8200751.D357%tom@mir.dk, tom dissing at tom@mir.dk wrote on
20.11.2001 13:12:

> Men de der svenske tegn på selve det fysiske tastatur.. Dem kommer du til at
> leve med !?
> Tom

Det er vel ikke helt utænkeligt at en svensk forhandler kan skaffe en med
dansk tastatur?

Fra : tom dissing

Dato : 20-11-01 13:41

Næ, men så er besparelsen sikkert væk !?
( altså i fhold til det DK tastatur!?)
Tom

On 20/11/01 13:33, in article B8200C3D.D339%macsteen@remove.yahoo.com,

Fra : kristoffer hartvig

Dato : 22-11-01 16:20

tom dissing <tom@mir.dk> wrote in message news:<B8200E03.D361%tom@mir.dk>...
> Næ, men så er besparelsen sikkert væk !?
> ( altså i fhold til det DK tastatur!?)
> Tom

Wenlig Hilsen Kristoffer.

Fra : macsteen