engelsk julekage
Fra : Rømer

Dato : 19-11-01 11:17

Hej allesammen,
Der skulle vel ikke være en, der ligger inde med en afprøvet opskrift på en
rigtig "engelsk" julekage - en af dem der laves med masser af frugt og
nødder her i november og så modner frem mod jul?

Venlig hilsen,
Leo

Fra : Søren L Hansen

Dato : 20-11-01 11:46

Rømer <roemer@post5.tele.dk> wrote in article
<3bf8dd7e$0$745$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
> [...]
> rigtig "engelsk" julekage - en af dem der laves med masser af frugt og
> nødder her i november og så modner frem mod jul?

Den nemme (for mig) løsning: min veninde i London giver mig dette link:
www.deliaonline.com/Christmas

Den knap så lette: Hun sender mig også en af hendes mors opskrifter. Jeg
sender dem videre når jeg har dem...

--
Søren
lindholt@person.dk

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 21-11-01 09:11

"Rømer" <roemer@post5.tele.dk> skrev följande i meddelandet...

> Der skulle vel ikke være en, der ligger inde med en afprøvet opskrift
> på en rigtig "engelsk" julekage - en af dem der laves med masser af
> frugt og nødder her i november og så modner frem mod jul?

Engelsk julekage er næsten lige så berømt som den engelske plumbudding.
Her er en husmoder opskrift fra Internationalt Madleksikon...
(hurtigt og nemt)

Engelsk Julekage:

200 g korender
150 g cocktailbær
200 g malede mandler
125 g syltet citronskal
125 g syltet appelsinskal
3½ dl (200 g) mel
200 g smør/margarine
3½ dl (200 g) mørkt puddersukker
1½ tsk bagepulver
4 æg
1 knsp salt
1 tsk kanel
1 tsk allehånde
1 tsk ingefær
4 cl rom
--
Overtræk:
1½ dl ribsgelé

Lad rosiner og korender trække i 5 minutter, Dup dem tørre i
køkkenrulle. Skær cocktailbærrene i tynde skiver. Bland dem med rosiner,
korender, de malede mandler, hakket citronskal samt 6 spsk mel.
Smørret røres blødt og sukkeret tilsættes lidt efter lidt. Kom æggene i
et ad gangen. Tilsæt resten af melet, der er blandet med bagepulveret.
Rør salt, rom og fyldet i.
Hæld dejen i en velsmurt springform og bag kagen ca. 2 timer ved 170°.
Efter godt 1 times bagetid lægges et stykke folie over kagen.
Tag kagen ud af ovnen og lad den stå i 30 minutter, inden den vendes ud
af formen og afkøles på en bagerist.
Rør ribsgeléen lind og bred den ud over kagen.
Ælt marcipanmassen med florsukker og en æggeblomme til en smidig masse,
der rulles tyndt ud i en stor cirkel, som kan dække hele kagen - også
kanten.
Tryk marcipanmassen let og skær overflødigt væk.
Pisk æggehviderne stive med citronsaften og rør florsukkeret i.
Glasuren skal være tyk og sej.
Overtræk kagen med glasuren og stil kagen til tørring i mindst 2 døgn,
før den skal serveres.

Go' fornøjelse!

PS: Skulle det gå helt galt for dig, er her et superlink:
www.britishcornershop.co.uk/pages/christmas.htm

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Right now in my carplayer I'm listening to:
Jeg så julemanden kysse mor (Daimi)

Fra : regrib1

Dato : 24-03-03 20:32

"Peter W. Bosse" skrev d. 21-11-01 09:11 dette indlæg :
> [...]
> Jeg så julemanden kysse mor (Daimi)
>
> Hvorlænge skal sådan en kaloriebombe lagres? Jeg har en gang fejret
jul i England og da talte de om 3 til 7 år, men er det samme type kage?

Mvh
Birger Olofsson

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-03-03 07:59

"regrib1" <regrib1.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse...

> [...]

Det var ellers en gammel sag du har fundet frem!!
En herlig julekage lige 'her og nu' - netop hvor den dejlige varme
forårssol endelig er kommet, og skinner smukt ind gennem de
møj beskidte vinduer.

> Hvorlænge skal sådan en kaloriebombe lagres? Jeg har en gang fejret
> jul i England og da talte de om 3 til 7 år, men er det samme type kage?

Jeg har hørt de kun kan holde sig et par år, hvis de også skulle
kunne spises. Man skal bare pakke den ned i en kagedåse med
tætsluttende låg, evt. indpakket i alufolie, og sat hen på et tørt og
køligt sted.

Men hvis jeg var mig, ville jeg nu nok kun gemme kagen i højst et år.

Her er et link til damen som fortæller at hendes julekage
"Christmas Cake" godt kan holde sig op til 12 måneder.
www.lisoe.dk/opskrifter/Formkager/julekage.htm

Igen, ingen!! .. Bager-Kim har ligeledes en fornuftig opskrift som fortæller
at Christmas Cake skal laves en måned før, og dryppes med whisky osv..
Se evt.: www.bager-kim.dk/opskrifter.vis.php?id=313

NB: Umiddelbart så vil jeg tro at holdbarheden har noget at gøre med,
om opskriften indeholder æg, hvor meget spiritus, eller om den er
glaseret, - og til sidst, om kagen har været tørt og køligt opbevaret.

Julen varer li' til Påske!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Kogebogens regler kan ikke gøre det alene. Det egentligste, det
uudsigelige i kogekunsten må vedkommende have på fornemmelsen;
hun - eller han - må komme til det ved et skøn. - Ejler Jørgensen

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 25-03-03 15:00

Hvorfor fa'en skal den modne i et år? Det lyder ulækkert.

HC

Fra : regrib1

Dato : 26-03-03 01:05

Jeg har vist nok rodet to ting sammen, nemlig omtalte kage og så
christmas pudding og jeg tror det er sidstnævnte der bliver bedre jo
længere den har ligget.
Hvor ofte tror I at tre fyre sidder og diskuterer julekageopskrifter på
nettet?
Egentlig startede det hele med at jeg var ved at lave en
fødselsdagsinvitation og på den ville jeg have et billede af en lagkage.
I min søgen efter et godt billede af en lagkage kom jeg i tanke om at
jeg længe havde haft lyst til at bage en engelsk julekage som jeg nu
tror jeg forveksler med christmas pudding.

Mvh
Birger Olofsson