startdisk og spørgsmålstegn...igen.
Fra : J. C. Voss

Dato : 18-11-01 18:56

Hej

Jeg skrev for noget tid siden om et problem med en startdisk, som i
sidste ende blev løst.
<1f1e2m6.l76cmwdhr26sN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>.
Nu er det der igen, men jeg har ikke pillet ved jumperne denne gang.

Jeg havde endnu en gang indsat en sekundær intern hd [med norton på], så
jeg kunne optimere og defragmentere min primære hd, samt lade "Doktoren"
løbe HD'en igennem. Projektet forløb fint, lukker ned, tager den
sekundære interne ud igen og starter på ny, hvilket resulterer i en
floppy med spørgsmålstegn på. Efter 10-15 sekunders blinken finder den
så systemmappen og den starter op.

Norton brokkede sig godt over at jeg havde to systemmapper installeret,
men jeg kan altså kun finde een. I startdisk kontrolpanelet registrerer
den også kun een systemmappe, og jeg er lidt forvirret over at den
insisterer på, at der er flere.

Jeg har lave en mappe med backups af mine finder og system filer,
[filerne har suffixet -kopi] kan systemet godt tro at dette er en
systemmappe?

Sidst løste problemet sig ved at satte friske Finder og System filer på
primær HD'en. Det har jeg også gjort denne gang, men det hjælper intet.

Nogle forslag?

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 18-11-01 19:03

J. C. Voss <macaddict2k.ugyldig@operamail.com> wrote:

> Jeg har lave en mappe med backups af mine finder og system filer,
> [filerne har suffixet -kopi] kan systemet godt tro at dette er en
> systemmappe?

ja hvis du har en kopi af både Systemkufferten og Finder

> Sidst løste problemet sig ved at satte friske Finder og System filer på
> primær HD'en. Det har jeg også gjort denne gang, men det hjælper intet.

> Nogle forslag?

pak din backup af finder og systemfiler i et .sit arkiv eller i et .img

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336>

Fra : J. C. Voss

Dato : 18-11-01 19:06

> ja hvis du har en kopi af både Systemkufferten og Finder

OK

> pak din backup af finder og systemfiler i et .sit arkiv eller i et .img

Er hermed gjort, problemet består stadig. Hvad dælen kan det være? Måske
en zapning af den gode PRAM kan være løsningen, det skal jo
prøves...øjeblik.

Fra : J. C. Voss

Dato : 18-11-01 19:16

J. C. Voss <macaddict2k.ugyldig@operamail.com> wrote:

> Måske en zapning af den gode PRAM kan være løsningen, det skal jo
> prøves...øjeblik.

Det ændrede desværre - ligesom sidst - intet...

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-11-01 19:47

In article <1f32znw.1gnwnkajm7c00N%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J. C. Voss) wrote:

> [...]
> men jeg kan altså kun finde een. I startdisk kontrolpanelet registrerer
> den også kun een systemmappe, og jeg er lidt forvirret over at den

Hvis du har en mappe med System og Finder, så tror Norton at det er en
Systemmappe.

> Jeg har lave en mappe med backups af mine finder og system filer,
> [filerne har suffixet -kopi] kan systemet godt tro at dette er en
> systemmappe?

Systemet gør ikke, Norton gør.

> Nogle forslag?

Prøv at hold skiftespor nede under opstart, lad den finde din startdisk,
tryk på pilen og lad den starte op (svjh har du en nyere Mac).

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J. C. Voss

Dato : 18-11-01 21:43

[snip - Edlichs forklaringer om norton og systemmapper]

> Prøv at hold skiftespor nede under opstart, lad den finde din startdisk,
> tryk på pilen og lad den starte op (svjh har du en nyere Mac).

Ja, jeg har en nyere mac, G4 gigabit, og jeg har nu prøvet følgende.
Indsat den sekundære HD igen, hvorefter g4'eren prompte starter fra min
primære HD, uden at blinke med spørgsmålstegn.

Holdt skiftespor nede samtidig med at have den sekundære HD monteret,
lykkes også fint - vælger startdisken og afsted over isen.

Ligeså snart jeg piller den sekundære ud igen er jeg tilbage til det
samme problem. Jeg har sørget for at vælge den primære som startdisk i
kontrolpanelet inden jeg piller den sekundære ud. Nu overvejer jeg om
jeg ikke blot skulle genindstallere 9.2.1 opdateringen, og er i den
forbindelse interesseret i at høre, om den piller ved nogle
indstillingsfiler man bør tage en backup af.

Fra : J. C. Voss

Dato : 18-11-01 22:15

> [...]

> samme problem. Jeg har sørget for at vælge den primære som startdisk i
> kontrolpanelet inden jeg piller den sekundære ud.

Satte den sekundære i igen, valgte primære som startdisk igen, lukkede
ned igen, pillede sekundære ud igen, startede op igen - og...succes!

Må nok hellere revidere mit syn på om computere har deres egen sjæl...

Tak for hjælpen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-11-01 22:58

In article <1f339mr.6x8vv5m8cdvuN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J. C. Voss) wrote:

> Satte den sekundære i igen, valgte primære som startdisk igen, lukkede
> ned igen, pillede sekundære ud igen, startede op igen - og...succes!

Du er lige nødt til at lave lort i den igen, jeg er nødt til at vide om
mit trick virker.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J. C. Voss

Dato : 18-11-01 23:21

> Du er lige nødt til at lave lort i den igen, jeg er nødt til at vide om
> mit trick virker.

OK, det er forsøgt, og jeg er ked af at bringe tvivl til din gudestatus
- det virkede nemlig ikke.

Voodoo'en slutter bare ikke der. Efter det før lykkedes mig at løse
problemet på ikke klart dokumenteret vis, tænkte jeg, at jeg lige ville
smide et nyt directory på med DiskWarrior, som jeg også har liggende på
den sekundære HD. Satte den til igen, lavede skiftespors-tricket ved
opstart, valgte den sekundære, fyrede et nyt directory på primære HD,
lukkede ned, pillede sekundære HD ud, startede op, og minsandten om det
forbistrede spørgsmålstegn ikke var tilbage i topform )-:

Tænkte det kunne være fordi jeg ikke havde ladet den starte på med begge
HD på bussen. Derfor - sekundære HD på igen, starter op, vælger primære
som startdisk med skiftespors-tricket - fin-fin. Genstarter for en
sikkerheds skyld med begge HD i efter at have valgt primær som startdisk
fra kontrolpanelet - fin-fin. Lukker ned, piller sekundære ud,
genstarter, og hvem dukker op på min skærm!?!?!? Gode gamle Hr.
Spørgsmålstegn!!!

Eh?

Fra : Martin Edlich

Dato : 19-11-01 00:18

In article <1f33cbc.y6t6ji72d4l4N%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,

> OK, det er forsøgt, og jeg er ked af at bringe tvivl til din gudestatus
> - det virkede nemlig ikke.

Fandens. Jeg havde haft en lignende situation med en maskine på
arbejdet, og der virkede mit lille trick, så jeg var interesseret i at
kigge nærmere på om det var et OF-problem.

> [...]
> fra kontrolpanelet - fin-fin. Lukker ned, piller sekundære ud,
> genstarter, og hvem dukker op på min skærm!?!?!? Gode gamle Hr.

Nu kan jeg sgu ikke huske om de nye kasser har en Cuda-knap (det går jeg
nu ud fra), men prøv lige at give den et tryk.

Prøv også lige at se hvilke af dine systemfiler, der har skiftet
ændringsdato efter du satte disk 2 i igen.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J. C. Voss

Dato : 20-11-01 00:32

> [...]
>
> Prøv også lige at se hvilke af dine systemfiler, der har skiftet
> ændringsdato efter du satte disk 2 i igen.

Viste sig aldrig at blive nødvendigt. Da jeg kom fra arbejde i dag og
startede op var der ingen problemer -- go figure...

Men, tak for hjælpen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-11-01 02:12

In article <1f35aps.3bn9xik2hwmgN%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,

> Viste sig aldrig at blive nødvendigt. Da jeg kom fra arbejde i dag og
> startede op var der ingen problemer -- go figure...

Lyder ærligt talt som om din PRAM har nykker.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : J. C. Voss

Dato : 20-11-01 08:24

> Lyder ærligt talt som om din PRAM har nykker.

Hvad kan have afstedkommet det? Det har ikke tidligere været et problem,
og jeg har haft sekundære interne drev siddende i flere omgange uden at
det resulterede i lignende cirkus.

Fra : Martin Edlich

Dato : 20-11-01 16:32

In article <1f35wkh.1gv1krbkfs9taN%jc.ugyldig@voss.tf>,
jc.ugyldig@voss.tf (J. C. Voss) wrote:

> Hvad kan have afstedkommet det?

Aner det ikke, små djævle måske....

> Det har ikke tidligere været et problem, og jeg har haft sekundære
> interne drev siddende i flere omgange uden at det resulterede i
> lignende cirkus.

Grunden til at jeg vile have dig til at prøve skiftespor under opstart,
var for at se om OF havde det med at blive forvirret (havde samme
problem på en IceBook), og at Apple derfor skulle have at vide at en
opdatering var på tide.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Jan Oksfeldt Jonasen

Dato : 20-11-01 18:26

> Aner det ikke, små djævle måske....

Nok mere nisser på denne årstid.

--
Mvh/re Jan Jonasen
jonasen (at) it (dot) dk

If I wanted culture, I'd eat yogurt.

Fra : Martin Edlich

Dato : 18-11-01 22:53

In article <1f33589.zxqp7e8q086N%macaddict2k.ugyldig@operamail.com>,
macaddict2k.ugyldig@operamail.com (J. C. Voss) wrote:

> Holdt skiftespor nede samtidig med at have den sekundære HD monteret,
> lykkes også fint - vælger startdisken og afsted over isen.

Gør det nu lige med kun den ene disk i, så'n bare for sjov - jeg skal
lige se om jeg har ret.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-11-01 02:05

Hej Jonas

Hm, der kan være både 'gode' og dårlige 'nyheder' i det her......

"J. C. Voss" wrote:

> [...]
> sekundære interne ud igen og starter på ny, hvilket resulterer i en
> floppy med spørgsmålstegn på. Efter 10-15 sekunders blinken finder den

Valgte du den oprindelige disk igen som startdisk, inden du lukkede ned og
to 'reparationsdisken' ud? - Hvis du ikke gjorde det, så kan det være
årsagen, da driveren vil have svært ved at finde og loade et startsystem.
Derfor kommer den først efter nogle sekunder.

> [...]
> men jeg kan altså kun finde een. I startdisk kontrolpanelet registrerer
> den også kun een systemmappe, og jeg er lidt forvirret over at den

Hvis du som nedenfor beskrevet har de to filer liggende ukomprimerede, så
er den mappe, hvori de ligger, for Norton som en systemmappe. Men der _kan-
være en langt alvorligere ting i vejen. Se nedenfor.

> Jeg har lave en mappe med backups af mine finder og system filer,
> [filerne har suffixet -kopi] kan systemet godt tro at dette er en
> systemmappe?

Har du de oprindelige 'Finder' og 'System' liggende ukomprimerede i den
mappe? - Hvis så vil Norton normalt registrere det som et gyldigt
startsystem. Komprimer derfor de to filer og slet originalerne. Fjern også
suffix'ene fra de kopier, du har i den rigtige systemmappe. Netop suffix og
prefix på de filer _kan_ forvirre ikke bare systemet, men også programmer,
der relaterer til systemet.

> Sidst løste problemet sig ved at satte friske Finder og System filer på
> primær HD'en. Det har jeg også gjort denne gang, men det hjælper intet.

Tja, grunden til, at jeg skriver, at der kan være noget alvorligere igang,
er netop, at det ikke hjælper med at udskifte Finder og System.....

Jeg er bange for, at du har fået en såkaldt 'skyggedisk'. Hverken jeg aller
nogen andre kan give en blot tilnærmelsesvis fornuftig forklaring på, hvad
det egentlig er, der sker, og hvorfor det sker. - Men engang imellem sker
der det, at der pludselig opstår et fuldstændig skjult system på en lige så
skjult partition på harddisken. En yderst sjælden gang kan Norton _se_
denne skyggedisk, og NDD vil fortælle dig, at du har flere systemer på din
HD. NDD er _ikke_ istand til at reparere / fjerne denne skyggedisk. Det
eneste, der kan det, er en grundformattering, hvis det er en SCSI disk og
en overskrivning med nuller, hvis det er en IDE disk. Ikke engang Alsoft
DiskWarrior kan her gøre noget.

Jeg vil faktisk tilråde dig, at du bruger den sekundære disk endnu engang
og kopierer det du vil gemme fra fx. indstillinger og andet 3.-parts
systemsoftware, samt alle dine dokumenter og evt. andre livsvigtige data,
og hvad du ikke har på disketter eller CD'er. - Med andre ord, - lav en
backup og formatter din HD fuldstændig og geninstaller systemet og
programmer _helt_ fra grunden.

Hvis du ikke formatterer disken snarest, så vil der ske det, at du på et
tidspunkt ikke engang vil være istand til at lave en backup ved hverken at
brænde eller kopiere over på andre medier, - HD, zip, jaz, osv..
Skyggedisken vil tilsidst blokere totalt for alt, der flyttes til / fra
disken, mens du stadig vil være istand til at arbejde internt på disken.

Og for at undgå evt. misforståelser, skal jeg påpege, at 'skyggedisken'
_IKKE_ har noget med en virus eller viruslignende at gøre! - Og en
'skyggedisk' kan heller ikke ødelægge harddiskens magnetplader og mekaniske
opbygning, kun på et tidspunkt blokere for dataoverførsel til/fra disken.

Som sagt véd man rent faktisk ikke, hvorfor de opstår, men nogle gisninger
går på, at det er en eller anden form for magnetfelter, der opstår pga.
nogle af de roterende dele, - primært HD, indbygget zip, floppy og evt. jaz
drev, sammen med en ophobning af statisk elektricitet. Hvor de to ting
tilsammen kan 'læse' din HDs indhold, og så når HD'en parkerer ved at man
slukker maskinen, så 'brændes' der et billede af det oplagrede i
magnetfeltet på HD'en, der hvor den standser, og hvor magnetfeltet er
kraftigst.

Jeg synes selv forklaringen lyder lidt søgt, men som sagt, kan man ikke
give en fuldgyldig forklaring på, hvad der sker. Men det er noget
irriterende skidt.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962 (temporary off)