julen står for døren
Fra : Bolette Nielsen

Dato : 18-11-01 00:33

Godaften

Nu vare det jo ikke længe før julen står for døren, og for første gang i mit
liv, skal jeg holde juleaften, hvilket jeg glæder mig til, men tankerne om
madlavningen vivler allerede rundt oppe i mit hoved.
Her i aftes ville jeg prøve noget af det af, og selve ribbenstegen blev
rigtig go', men jeg kunne ikke rigtig få sovsen til at smage af så meget, og
de brune kartofler blev heller ikke et hit.
Sovsen lavede jeg således: ribbenstegen blev sat på en rist over en
braddepande, hvori der lå vand, gulerødder, løg, kartofler og salt i. Da
stegen var færdig, sigede jeg grønsagerne fra, og kom lidt lidt mælk ved.
Jævnede den, og kom kulør i. Smagte til med salt og peber. Den kunne spises,
men jeg har før fået sovse der smagte af mer', hvad har jeg gjort galt?, og
hvad kan jeg gøre for at gøre den bedre?
De brune kartofler lavede jeg således: smeltede sukker på en pande, kom en
plat magarine i, og så kartoflerne, hvad andet skulle jeg ha' gjort? for at
de blev gode. Det skal lige siges, at jeg ikke selv smagte de brune
kartofler, for den slags kan jeg ikke lide, men jeg fik afvide, at de smagte
undeligt, og det vil jeg jo gerne lave om på.

håber nogen kan hjælpe mig

Mvh

Bolette

PS en opskrift på en and kunne jeg nu også godt tænke mig.

PÅ FORHÅND TAK

Fra : Jørgen Hess

Dato : 18-11-01 11:57

Det er for "fint" at sætte en ribbensteg på en rist, og kom kun vand ved.
Husk at se after at sværen er skåret ordentligt op helt ud til kanten, især
supermarkeds slagterlærlinge er slemme til kun at markere ridsningen, og så
kommer der ikke sprøde flæskesvær. Gnid godt med salt på hele kødstykket og
især på sværsiden. Læg den i en bradepande og kom vand på uden at det dækker
sværen. Steg ved 180-200 grader og evt. efterbrun under grillen (Hold øje
med grillen hele tiden). Skyen skummes for fedt, hældes op i en gryde og
jævnes/opbages som du har lyst til, måske en smule fløde og evt. lidt peber.
Det er synd at gøre mere ud af sovsen. (Det kan man gøre med oksestege).

Brunkartofler. Hvis det er til aftensmad skal kartoflerne koges og pilles om
formiddagen, så de kan afkøles helt.
Ca. 75-100 gram sukker pr. ½ kg kartofler kommes på panden sammen med et par
spiseskefulde fedt fra stegen (flæske- ande- gåsesteg). Under opvarningen
kan du i starten røre fedtet og sukkeret sammen og flade det helt ud på
panden, men rør ikke i sukkeret når det begynder at smelte. På et tidspunkt
begynder det smeltede sukker at bruse (Det er derfor man ikke skal bruge
smør/margarine) og nu har du ca. 15 sekunder til at styrte kartoflerne på
panden og omgående røre med paleten.
På masseplader/keramisk komfur skal du slukke helt med det samme, efter 4-5
minutter kan du tænde igen på et lavt trin. Ialt tager det ca. 10 min. at
lave brunkartoflerne.
Det er de ca. 10-15 sekunder, hvor sukkeret bruser der afgør om
brunkartoflerne bliver gode. Er du for hurtig vil de bare smage af sukkeret,
venter du for længe for du en bitter-branket smag. Ind imellem har du
karamel-smagen.
Husk at have forklæde på og børn skal være 1 meter væk fra komfuret. I
øvrigt bruger vi husets ældste pande. Den er fra krigens tid, hvor der var
mangel på jern, panden er derfor lavet i trykstøbt zink, den er grim at se
på, men pragtfuld.
Hilsen Jørgen

Fra : Bess

Dato : 18-11-01 13:11

"Jørgen Hess" <joergen-hess@get2net.dk> wrote in message

[SNIP]
> [...]
peber.
> Det er synd at gøre mere ud af sovsen. (Det kan man gøre med

Jeg har altid jævnet mine saucer til flæskesteg / and, min mor har altid
brugt at bage op. For et par år siden prøvede jeg så at bage op i stedet
for og det gav en gevaldig forskel (nu smager saucen som min mors - uhm)

[SNIP]
> og nu har du ca. 15 sekunder til at styrte kartoflerne på
> panden og omgående røre med paleten.

Tip: skyl kartoflerne under koldt vand i et dørslag / sigte lige inden
du hælder dem på panden.

mvh
Bess

Fra : Britta Madsen

Dato : 19-11-01 11:04

Hejsa... Bess!
> Tip: skyl kartoflerne under koldt vand i et dørslag / sigte lige inden du
hælder dem på panden.
Hvorfor skal man skylde kartoflerne under koldt vand inden de kommes på
panden, hvad skal det gøre godt for? og er det ikke bedre at hælde kogende
vand over dem?
M.v.h
Britta

Fra : Bess

Dato : 19-11-01 18:24

"Britta Madsen" <bm_tigerdyr@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Hvorfor skal man skylde kartoflerne under koldt vand inden de kommes

> panden, hvad skal det gøre godt for? og er det ikke bedre at hælde

Hej Britta

Jeg ved ikke hvorfor, men jeg har lært det af min mor, som har lært det
af sin mor osv. Jeg har også set det i TV hvor en eller anden "kok"
viste det. Jeg har ledt lidt på nettet og de fleste opskrifter
foreskriver det da også. I de fleste af mine kogebøger er det ligeledes
angivet. Kun i én har jeg fundet noget der ligner en forklaring: læg
kartoflerne i en stor sigte og brus dem over med koldt vand. På denne
måde bliver de pænt blanke og brune.

mvh
Bess

Fra : Jørgen Hess

Dato : 20-11-01 01:25

Hej Britta

Jeg havde glemt at skrive det med at skylle kartoflerne under
koldtvandshanen, før de kommes på panden.
Det skulle sikre at kartoflerne bliver blanke.
Ikke kogende vand, og kartoflerne skal være kolde og våde når de kommer på
panden.
Det syder og brager lige når kartoflerne kommer på, sukkeret er næsten 200
grader varmt i det øjeblik kartoflerne styrtes på. Det er derfor at børn
skal være lidt væk fra komfuret, de står jo i øjenhøjde med panden.
Der er flere retter, hvor der skal bruges kolde kartofler. F.eks biksemad;
hvis du ikke har kartofler fra dagen før, er det faktisk bedre at bruge rå
kartofler. Kartoffelsalat både varm og kold: Friskkogte kartofler duer ikke,
der sker et eller andet med kartoflen mens den køler helt ned, vi har flere
gange, få timer før salaten blev lavet, kogt kartoflerne, de opfører sig
forkert i retten.
Hilsen
Jørgen

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 18-11-01 20:09

Bolette Nielsen <Bobo@kimj.dk> wrote:

> Godaften
>
> Nu vare det jo ikke længe før julen står for døren, og for første gang i mit
> liv, skal jeg holde juleaften,
Det er flot gjort for en pige på ikke en gang 1 år at bruge computeren
til at spørge efter opskrifter....

> [...]
> men jeg har før fået sovse der smagte af mer', hvad har jeg gjort galt?, og
> hvad kan jeg gøre for at gøre den bedre?

Til sovsen er mine foreslag:
Bruge fond f.x. en kraftig hønsefond eller oksehalefond i stedet for
vand. Gulerødder og løg er en god ide. Kartoffler giver ingen smag.
Selleri, pastinak og persillerod giver derimod en lidt kraftigere
grønsagsmag Enebær, peberkorn og laubærblade er heller ikke det værste.
Lad' være med salt, der drypper salt nok ned. Du kan ikke styre brugen
at salt på nuværende tidspunkt, da du ikke ved hvor meget sovs du får.

Husk at skumme sovsen for fedt (kan bruges til fedtemader dagene efter).
Til dette formål hæler du braddepandens sigtede indhold i en høj slank
beholder og bruger en ske. Der findes også kander til dette formål.

Nu reducerer du din fond - til ca. det halve.
Bynke kan understrege sovsens smag.

Hvorfor bruger du mælk? Dyret er død og skal ikke fostres op.
Sukkerkulør gavner IMO ikke smagen, tværtimod.

Smag til med salt og peber.

For at jævne det kan du bruge stivelse eller montere smør (men husk at
smøren bliver hængede på hofterne).

hilsen
Sebastian

Fra : KA

Dato : 19-11-01 18:14

Hej Bolette !

Jeg sætter altid 2-3 lauerbærblade, jævnt fordelt , godt ned mellem sværene
på stegen ~ og drysser stegen med groft salt.
Dernæst kommer jeg yderligere et lauerbærblad i skyen...
så synes jeg "jule"- smagen er der.

De brunede kartofler, tilbereder jeg med mørk sirup, istedet for smør og
sukker.
Varm sirup´en langsom op på panden, og kom de kolde, kogte kartofler på.
Når kartoflerne har "opslugt" sirup´en, tilsættes mere sirup til man
synes kartoflerne ser ud som de skal.

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And