Fennikel
Fra : Jesper

Dato : 16-11-01 21:58

Hej.
Vi har i vores kasse fra Årstiderne fået en fennikelknold, men vi aner ikke
hvad vi skal bruge den til.
Så alle gode råde modtages med glæde.

På forhånd tak
Charlotte og Jesper.

Fra : netman77

Dato : 17-11-01 00:42

"Jesper" skrev d. 16-11-01 21:58 dette indlæg :
> Hej.
> Vi har i vores kasse fra Årstiderne fået en fennikelknold, men vi
> [...]
Prøv at snitte den fint, sautere den i smør og tilsæt piskefløde. Smag
til med salt og peber og kog ind til passende konsisens. Halvt hvidvin
og piskefløde er også fint. Dejligt tilbehør til ristet laks.
Eller snit den, sauter i smør og læg den i en forbagt tærtebund.Skør en
brie i tynde skiver og fordel overnover.Hæl æggemasse/fløde ved og bag i
ovn. Camembert kan også bruges.

m.v.h. Jette

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper

Dato : 17-11-01 17:26

test

Fra : news.worldonline.dk

Dato : 17-11-01 21:03

"Jesper" <jesperts@oncable.dk> wrote in message

> Vi har i vores kasse fra Årstiderne fået en fennikelknold, men vi aner
ikke
> hvad vi skal bruge den til.

Vi er helt fjollede med provencalsk fiskesuppe (det
kalder vi den altså - hvad de siger i Provence ved jeg ikke).
Der er masser af fenikkel i.
Er du interesseret skal jeg nok smide opskriften her.

mvh
Jan

Fra : Ole & Christina

Dato : 17-11-01 21:40

> [...]
> Der er masser af fenikkel i.
> Er du interesseret skal jeg nok smide opskriften her.

Det lyder lækkert, jeg vil da gerne prøve opskriften!

Christina

Fra : Emil

Dato : 18-11-01 00:07

On Fri, 16 Nov 2001 21:57:35 +0100, Jesper wrote:

> Vi har i vores kasse fra Årstiderne fået en fennikelknold, men vi aner ikke
>hvad vi skal bruge den til.
>Så alle gode råde modtages med glæde.

Brug den rå, snittet i tynde skiver, i salaten. Eller spis
skiverne som slik. Den grønne top er et fint drys i salater, men
det giver uforlignelige resultater når man laver stegte sild i
eddike med den grønne top.

Kog den i 15-20 min, og brug den som enhver anden grøntsag. Den
smager godt til stegt kød (ko eller fisk). Normalt skal man bruge
salt, lidt peber og -hallo- lidt muskat ved kogningen. Persille
og friske tomater er fint. Valnøddekærner ligeså.

Den er særligt velsmagende til retter hvori der indgår svampe,
oste, kogt fisk eller citrusfrugter.

Jeg har lavet nogle forsøg med at (sukker-)sylte efterårets høst
af fennikkel. Resultatet er meget nedslående: Det er allerede ædt
op!
Lidt trist, for jeg fik kun prøvet et par af mine mange
opskrifter.

Så til næste år får græsplænen altså kamp til stregen. Selv om
kvæg kan leve helt og alene af græs (kan de det?), så skal denne
"afgrøde" ikke fylde mere end højest nødvendigt.

>På forhånd tak
>Charlotte og Jesper.

m.v.h. Emil