Grøn Te
Fra : Louise Eskesen

Dato : 11-01-01 23:39

Hejsa :)

Er der nogen af jer der har nogen erfaring med grøn te?
evt. original green tea powder.
Har hørt at det skulle sætte ens forbrænding i vejret
med 5 %.

Mvh.

L.

Fra : Charlotte

Dato : 11-01-01 23:46

Hej Louise

Der har lige været en tråd på dk.kultur.mad+drikke om grøn te, men den er
desværre væk igen. Jeg har dog efterspurgt den, da jeg gerne vil sende den
videre og selv læse den igen. Jeg drikker selv grøn te dagligt, men har ikke
hørt om nogen effekt på stofskiftet, men til en masse andre gode virkninger.
Prøv at holde øje med den førnævnte NG og hvis ham, der skrev den sender den
direkte til mig, så skal jeg nok sende den til dig...

--
Med venlig hilsen Charlotte

OBS: du kan købe en god grøn te på pose i Irma; den er ikke så hundedyr som
dem, jeg har set andre steder (måske er kvaliteten også derefter, men jeg
synes nu at den er fin!)

Fra : Stine stroyer

Dato : 12-01-01 08:35

Her er det indlæg i lede efter *S* Stine

Hej gode læsere.

Her er lidt viden om den "grønne te" som faktisk er en meget sund
drik, der kan styre kalorieforbrændingen, sænke kolesteroltallet - og
efter nogle forskeres mening kan den endda have en vis virkning imod
kræft. Og så er smagen er fin. Når man lige har vænnet sig til den.

Grøn te er rent faktisk te. Det er blade fra tebusken. Den grønne te
er bare blevet behandlet helt anderledes, en det, man traditionelt
kalder for sort te. Den sorte te plukkes, fermenteres (dvs. gæres) og
skæres fint, mens den grønne te blot plukkes, dampes let og skæres
fint. Og den nænsomme proces giver et helt anderledes produkt.

Hovedsagen for bladene fra tebusken er, om de gæres eller ej. Den
sorte gæres, kinesisk "Oolong-te" er halvgæret, og de grønne te-typer
er ugæret. Te-busken er jo grøn fra naturens hånd. Det er
varmeprocessen, typisk en let dampning, der hæmmer den grønne te's
evne til at gære.

Man har længe vidst, at te har en forebyggende virkning i forhold til
kræft, fordi te - også sort te - indeholder antioxidanter. Det samme
gælder naturligvis for grøn te, eftersom det er den samme plante, der
er tale om. Men den grønne te, - der så at sige ligesom friske
grøntsager ikke er blevet manipuleret så voldsomt som fx
konserverede, - indeholder tillige C-vitaminer, der reducerer stress,
aminosyrer, der reducere blodtrykket og catheciner, der forebygger
kræft, sænker kolesteroltallet osv. Forskerne mener desuden, at
såkaldte flavonoider i grøn te på en eller anden måde påvirker visse
af kroppens hormoner eller signalstoffer, hvorved forbrændingen sættes
i vejret.

Teknikaliteterne omkring den grønne te er også på andre områder end de
rent sundheds- og smagsmæssige, anderledes. Når man brygger den, skal
man nemlig igen være opmærksom på, at den er noget andet, end
supermarkedets English Breakfast-te, man har med at gøre.

En gammel regel siger at jo finere en grøn te er, jo lavere bør
vandets temperetur være. En grøn te skal således ikke laves med
kogende vand, men derimod med kogt vand. Metoden er enkel: Man koger
vandet, lader det stå i nogle minutter, og så hælder man det på
bladene, når temperaturen er omkring 80 grader. Drikker man den
fineste japanske te (Gyokuro) skal temperaturen være helt nede på 50
grader. Husk også, at grøn te trækker ganske kort tid. Sommetider helt
ned til 30 sekunder. Til gengæld kan bladene bruges mindst tre - på
hinanden følgende gange. I Japan gør man det sådan, at man hælder vand
på bladene og straks derefter skænker hele bordet rundt. Så hælder man
mere vand på og skænker igen. På den måde bliver det hver gang en
helt ny kop te, man får. Og så kan man for alvor nyde, at en kop grøn
te også er oplevelsen af et uerstatteligt øjeblik.

Sorter: Japansk Sencha, Gyokuro eller kinesisk Gun Powder, mfl...

Se også www.chaya.dk

--
Mvh.
Peter W. Bosse

-Både sort og grøn te har et højt indhold af antioxidanter,
og kan derfor også forebygge en række sygdomme, som
fx åreknuder og hjerte-kar-sygdomme

Fra : Stine stroyer

Dato : 12-01-01 08:36

Jeg har igennem nettet købt Grøn The i kapsler da jeg ik har tid til at
drikke så meget the i løbet af dagen. Jeg har fået en bedre forbrænding + at
man får en ufattelig udresning i kroppen, der gør at man får en pænere hud.
Hilsen Stine

Fra : Vanillepigen

Dato : 12-01-01 13:13

"Stine stroyer" <stine@stroyer.dk> skrev i en meddelelse

Hej stine, tak skal du have for dit indlæg om Grøn tes
velsignelser.
Men hvor på nettet er det så lige du har købt det, og kan man
ellers få det i enhver teforretning?

med venlig hilsen

Vanillepigen

Fra : Stine stroyer

Dato : 12-01-01 15:57

Jeg kigger på om jeg kan finde siden her i weekenden, det er noget med en
slake side, jeg finder det lige i løbet af weekenden.
Stine

Fra : Lau Hansen

Dato : 12-01-01 14:35

Jeg drikker 3 store kopper grøn te om dagen og for mig dæmper det appetiten,
giver frisk ånde og ja det "speeder" stofskiftet en smule. Desuden skulle
det være lidt af et vidundermiddel mod diverse former for kræft ifølge
forskningsresultaterne.
Læs nedenstående:

Efficacy of a green tea extract rich in catechin polyphenols and caffeine in
increasing 24-h energy expenditure and fat oxidation in humans.

Dulloo AG, Duret C, Rohrer D, Girardier L, Mensi N, Fathi M, Chantre P,
Vandermander J

Department of Physiology, Faculty of Medicine, University of Geneva.
abdul.dulloo@unifr.ch

BACKGROUND: Current interest in the role of functional foods in weight
control has focused on plant ingredients capable of interfering with the
sympathoadrenal system. OBJECTIVE: We investigated whether a green tea
extract, by virtue of its high content of caffeine and catechin polyphenols,
could increase 24-h energy expenditure (EE) and fat oxidation in humans.
DESIGN: Twenty-four-hour EE, the respiratory quotient (RQ), and the urinary
excretion of nitrogen and catecholamines were measured in a respiratory
chamber in 10 healthy men. On 3 separate occasions, subjects were randomly
assigned among 3 treatments: green tea extract (50 mg caffeine and 90 mg
epigallocatechin gallate), caffeine (50 mg), and placebo, which they
ingested at breakfast, lunch, and dinner. RESULTS: Relative to placebo,
treatment with the green tea extract resulted in a significant increase in
24-h EE (4%; P < 0.01) and a significant decrease in 24-h RQ (from 0.88 to
0.85; P < 0.001) without any change in urinary nitrogen. Twenty-four-hour
urinary norepinephrine excretion was higher during treatment with the green
tea extract than with the placebo (40%, P < 0.05). Treatment with caffeine
in amounts equivalent to those found in the green tea extract had no effect
on EE and RQ nor on urinary nitrogen or catecholamines. CONCLUSIONS: Green
tea has thermogenic properties and promotes fat oxidation beyond that
explained by its caffeine content per se. The green tea extract may play a
role in the control of body composition via sympathetic activation of
thermogenesis, fat oxidation, or both.

Mvh
Lau Saugman Hansen

Fra : Christian Zoega Jess~

Dato : 14-01-01 00:17

On Fri, 12 Jan 2001 13:35:16 GMT, "Lau Hansen" <laush@image.dk> wrote:

>Jeg drikker 3 store kopper grøn te om dagen og ... ja det "speeder" stofskiftet en smule.

Hvordan måler du det? Kan man overhovedet måle stofskiftet?
--
-czj (Remove _x_ from e-mail address)

Fra : Vanillepigen

Dato : 14-01-01 01:48

wrote:

> Hvordan måler du det? Kan man overhovedet måle stofskiftet?

Man kan måle det på hormoner i blodet.
Jeg har selv en stofskiftesygdom - jeg mangler fra fødslen ca. 40
% af min skjoldbruskkirtel, der producerer det hormon, der
regulerer stofskiftet. Derfor får jeg et hormontilskud i form af
eltroxin. Hvilket betyder, at jeg skal have foretaget blodprøver
ihvertfald en gang årligt (nu hvor mit stofskifte er normalt -
hidtil har det været halvårligt). Udfra dette måles mit
stofskifte. jeg går udfra, at det måles på den måde, at man
konstaterer om der er nok af det hormon tilstede i blodet, der
regulerer stofskiftet. Lige nu kan jeg ikke huske hvad navnet er
på det hormon.

Mere tekniske detaljer ved jeg ikke pt. Jeg burde nok gå mere op
i det. Men jeg er så vant med at tage mine piller, at det ikke
generer mig i dagligdagen, netop fordi stofskiftet er normalt.
Hvis jeg skal have et barn - altså planlægger det, skal jeg have
foretaget nogle prøver, men da det ikke er aktuelt nu er det
altså ikke noget jeg tænker meget over.

Mvh Vanillepigen.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 14-01-01 11:30

"Vanillepigen" <kristine@gazel.dk> wrote in message

> Man kan måle det på hormoner i blodet.

Det man måler ved Thyroideasygdommer de stofskifteregulerende
thyroideahormoner - det er ikke i sig selv et udtryk for hvad
stofskiftet er, medmindre man netop har en defekt i thyroidea.

Derimod er det mere sigende at måle energiforbruget i forskellige
situationer, f.eks. 24 timers energiforbrug og hvileenergiforbruget.

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient biochemistry
e-mail: m.gybel@earthling.net, ICQ: 9821906

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 12-01-01 19:47

"Louise Eskesen" <louisee@worldonline.dk> wrote in message
> Hejsa :)
>
> Er der nogen af jer der har nogen erfaring med grøn te?
> evt. original green tea powder.
> Har hørt at det skulle sætte ens forbrænding i vejret
> med 5 %.

Det tror jeg ikke du skal regne med... ikke i de mængder man normalt
drikker te men, der er da lidt koffein og lignende sympatiske
agonister, der formentlig sætter lidt gang i systemet, ligesom når man
drikker for meget kaffe. Effekten forsvinder dog efterhånden som man
habitueres et øget koffeinspejl i kroppen.

Mikkel

Fra : Lau Hansen

Dato : 13-01-01 10:44

Så meget EGCG fik de heller ikke i det forsøg der øgede stofskiftet med 4%.
90mg EGCG kan man sagtens få gennem en kvlitets Grøn te.

mvh
Lau Saugman Hansen

Fra : Stine stroyer

Dato : 14-01-01 08:02

Så har jeg fundet siden hvor du kna købe Grøn The i kapsler.
http://www.nomedica.dk
Stine