Fra : Michael Vittrup

Dato : 18-01-01 15:07

Dansk sprognævn hjalp os ud af tivlen:

---------- Forwarded message ----------
Date: Thu, 18 Jan 2001 14:51:15 +0100
From: Dansk Sprognævn <sprognaevnet@dsn.dk>
Subject: Sv: Hvad hedder de mellemste tæer?

Vi kender ikke til nogen egentlige danske betegnelser for de tre
mellemste tæer. I Klinisk Ordbog, 15. udgave, 1996, har de tre mellemste
tæer dog nogle latinske navne (der skelnes på latin ikke mellem "finger"
og "tå" - begge dele hedder "digitus"):

"digititus secundus" ("secundus" betyder 'den anden'): 2. finger/tå, på
hånden pegefingeren.

"digitus medius" ("medius" betyder 'liggende i midten'): 3. finger/tå (=
"digitus tertius"), på hånden langfinger.

"digitus anularis" ("anaularis" betyder 'lille ring'): 4. finger/tå
(="digitus quartus"), på hånden ringfinger.

Med venlig hilsen
DANSK SPROGNÆVN

Marianne Rathje

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 18-01-01 16:57

"Michael Vittrup" <babyford@control.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Dansk sprognævn hjalp os ud af tivlen:

Tja, det kommer an på...

Enig.

> [...]
>
> "digitus anularis" ("anaularis" betyder 'lille ring'): 4. finger/tå
> (="digitus quartus"), på hånden ringfinger.

Lige for at præcisere:

Digitus primus = 1. finger/tå
Digitus secundus = 2. finger/tå
Digitus tertius = 3. finger/tå
Digitus quartus = 4. finger/tå
Digitus quintus = 5. finger/tå

Pollex = 1. finger = Digitus primus manus
Index = 2. finger = Digitus secundus manus
Digitus medius = 3. finger = Digitus tertius manus
Digitus anularis = 4. finger = Digitus quartus manus
Digitus minimus manus = 5. finger = Digitus quintus manus

Hallux = 1. tå = Digitus primus pedis
Digitus secundus pedis = 2. tå
Digitus tertius pedis = 3. tå
Digitus quartus pedis = 4. tå
Digitus minimus pedis = 5. tå = Digitus quintus pedis

Det vil sige, at det mest rigtige, hvis man skal holde sig til latin, er at
kalde de mellemste tæer for 2. , 3. og 4. tå, som jeg skrev i mit
oprindelige indlæg. Så skulle det vist være sat på plads

Mvh,
Henrik Schmidt

Kilder:

Klinisk Ordbog 15. udgave, 3. oplag 1999

Nørgaard, Jan Rytter : Medicinske Fagudtryk, 1. udgave, 1. oplag 1997

Bojsen-Møller, Finn : Bevægeappartatets Anatomi, 11. udgave, 1. oplag 1996

Fra : Henrik Schmidt

Dato : 18-01-01 17:33

"Henrik Schmidt" <smurf@rrk.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Bojsen-Møller, Finn : Bevægeappartatets Anatomi, 11. udgave, 1. oplag 1996

Der skulle selvfølgelig have stået:

Bojsen-Møller, Finn : Bevægeapparatets Anatomi, 11. udgave, 1. oplag 1996

mvh,
Henrik Schmidt