/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Smalltalk
#NavnPoint
ans 29699
molokyle 27260
Nordsted1 27077
Klaudi 21938
o.v.n. 17081
dova 16181
3773 15982
refi 15492
miritdk 13786
10  Camillasm.. 12371
ÅBEN eller ÅBENT ?
Fra : melbit
Vist : 4856 gange
20 point
Dato : 13-02-06 09:16

Hejsa......... Ja, så håber jeg på Jeres "hjælp" igen
Har lige haft en annonce i den lokale sprøjte og ud af den fornemmer jeg en vis uenighed i brugen af åben eller åbent.
Skriver man >>>>> "Der er weekend-åben ELLER weekend-åbent" ? Altså med eller uden T.....
Handler det måske om hvor i landet man befinder sig?

Håber at spore en vis enighed her på Kandu


 
 
Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 13-02-06 09:19

Jeg ville skrive det med "T", jeg kan ikke give en fornuftig forklaring. Åben, der tænker jeg på f.eks åben munden

Kommentar
Fra : Gambrinus


Dato : 13-02-06 09:28

En & et ... fælleskøn & intetkøn. (Eller omvendt).
En butik er åben.
Et varehus er åbent.
Gambrinus
(En mand et kvindemenneske.)

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 09:59

I og med du bruger sætningen
Citat
der er weekend-åbent/åben
må man jo gå ud fra at det for eks er en butik af en slags.
EN butik ville jo være åben - men da butikken er i ET hus/lokale er det altså ÅBENT

diffuse måder i det danske sprog

Kommentar
Fra : laksepote


Dato : 13-02-06 10:16

Åbent med "t" !!!

Kommentar
Fra : laksepote


Dato : 13-02-06 10:19

Prøv f.eks. at indsætte andre adjektiver som "god", "fuld", "grøn", så er du ikke i tvivl

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 13-02-06 10:55

laksepoten har nok poten det rette sted. i hvert fald kan det bruges til noget. oplysning om vores umulige grammatik f.eks.

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 13-02-06 10:56

...ligeså med miritdk.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 11:01

Et spørgsmål er åbnet.

Det står åbent. Faktisk er det piv åben.

Man kan ikke åbne et åbent spørgsmål da det står åben for enhver, at det er åbnet for længe siden.

Åben et spørgsmål og det forbliver åbent til det er besvaret

Håber det var en øjen åbner

</MOLOKYLE>




Kommentar
Fra : melbit


Dato : 13-02-06 11:02

Øhhh......... Delte meninger Ja, jeg synes den er svær........ Men kan heldigvis se at jeg ikke står ene
Lidt oplysning - kan måske fremme forståelsen? Ja det er ER en butik (cafeteria) og jeg kan jo ikke komme udenom at butikken er i ET hus EN butik - ET hus ??? Betyder det at der er frit valg med åben/åbent?

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 11:04

jaja EN butik - men ET cafeteria

Kommentar
Fra : melbit


Dato : 13-02-06 11:05

Sorry jeg glemte lige........... Måske når ordet weekend står sammen med åben/åbent.......... EN weekend

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 11:06

er det danske sprog ikke bare vidunderligt ????

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 20 point
Dato : 13-02-06 11:07

et cafeterie er stadig åbent i weekenden

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-02-06 11:18

Såre simpelt.
Det der adskiller brug af åben eller åbent, er hvilket navneord der knytter sig til.


F.eks.:

En butik er åben.
Et hus er åbent.

Altså om navneordet starter med "en" eller "et" i ubestemt form.


Så til den formulering du har brugt:

Så findes der så vidt jeg ved, ikke noget ord, der ifølge grammatisk korrekt dansk hedder weekendåben(t).

Så hedder det enten: der er åbent i weekenden, eller også: butikken er åben i weekenden.


mvh dova

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-02-06 11:22

Okay, ser lige det drejer sig om et cafeteria.....så er cafeteriat "åbent i weekenden"




og molokyles

Citat
Faktisk er det piv åben



Så er det pivåbenT


mvh dova


Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-02-06 11:23

Og hvis du endelig gerne vil bruge det sammensatte or:

Så hedder det: Der er weekendåbnet.


Sådan for at gøre forvirringen total


mvh dova

Kommentar
Fra : melbit


Dato : 13-02-06 11:34

Okay okay ska´ nok............ Havde det så været EN pølsevogn - så er der bare åben? Uden T... Nu når vi er ude i det danske sprog


Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 11:37

omformuler det og skriv der er åbent i weekendenså er du ude over det

Kommentar
Fra : dova


Dato : 13-02-06 11:38

Ja, så er den åben, den pølsevogn


Hvis derimod pølsevognen er "åbnet"..er det fordi der har været indbrud i den



mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 11:40

sludder dova - det er fordi døren er åbnet



Kommentar
Fra : laksepote


Dato : 13-02-06 11:43

Dova:

"weekendåbnet" er noget sludder !!!!

"åbent" er en tilstand, hvorimod Åbnet er en bevægelse.

hvor svært kan det være ?

Kommentar
Fra : melbit


Dato : 13-02-06 11:47

Det er jo en hel videnskab Men vi er heldigvis langt "west-o" så jeg kan jo håbe på at de "indfødte" ikke har opdaget min fejl Vi er faktisk så langt ude, at de gamle her i området siger "LUT" når butikken IKKE er åben/t

Kommentar
Fra : vil.du


Dato : 13-02-06 11:52

Cafeteriet er åbent (et cafeterie)
Døren til Cafeteriet er åben (en dør)

Som skrevet ovenover er det 'en' og 'et' der afgør det.



Kommentar
Fra : melbit


Dato : 13-02-06 12:07

Tilståelse med en undskyldning for at skabe "rav" i den........ Jeg kom pludselig i tvivl OM hvad jeg rent faktisk havde skrevet Så jeg trissede lige nedenunder for at kigge efter - og jeg har faktisk skrevet ÅBENT......... Men troede at jeg havde skrevet ÅBEN. Og mener faktisk at det lyder mest rigtigt.
Regnede med at jeg skulle til at "brokke" mig til avisen for ikke at skrive som bestilt. Den er god nok! Ingen fejl her.......... Medmindre I ændre mening

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 13-02-06 12:21

ravet er med fornøjelse modtaget melbit, så nu kaster jeg lige en håndfuld smuds ind :
hvordan kan man LUKKE/ÅBNE noget op??

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 13-02-06 12:36



aasenissum.... man kan ikke lukke noget op, jeg har tit undret mig, når nogle siger lukker du ikke

lige vinduet op???

Kommentar
Fra : Nanabanana


Dato : 13-02-06 12:57

jeps jeps...den er go nok... åbent...

Kommentar
Fra : berpox


Dato : 13-02-06 13:20

Nordsted....> "Katinka, Katinka, luk vinduet op, nu vil jeg....." ~ det er vist en meget gammel sproglig problemstilling

Eller "Luk op for noget godt, luk op for Haribo"

Eller "Luk lige øjnene op!"

Eller hvad med en døråbner? Den lukker også døren....

Eller en øloplukker...

Eller .... ja vi kan finde talrige af eksempler på at man lukker noget, når man egentlig åbner det.



Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 13:21

For at gå gennem en åben dør, skal den være åbnet af en eller anden der har ladet den stå åben og så er der åbent for besøgende. I åbningstiden er der åbent! (...selvom tid er 'en' i ubestemt tid)

dova -> Sludder: Der er weekendåbnet. Det hedder: Der er week-end åbent. Åbnet er et resultat af en handling præcis som at åbne. Åben/åbent er en tilstand.

</MOLOKYLE>








Kommentar
Fra : berpox


Dato : 13-02-06 13:26

Hvis man kan låse, så kan man også låse op.

HVis man kan lukke, hvorfor kan man så IKKE lukke op?

Jf. ordbøgerne kan man sagten "lukke op" (har lige checket - dog i Gyldendals Røde Dansk-Engelsk fra 1984)

Så den del af sproget er vist accepteret

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 13:40

Jo jo.. berpox; man kan også lukke i

..men man kan ikke låse i

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 13:42

Lukke ud? Joeh... og låse sig ude

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 13:42

Lukke af og låse af ...dét har jeg hørt om

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 13:46

Hvis man kan låse en åben dør? Kan den nok være svær at lukke i. ..eller hedder det: Lukke til?

Det er vist kun når døren er lukket, man kan låse den af

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 13:48

Hmmm... hvis en dør kan lukkes til. Hvorfor kan den så ikke lukkes fra?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 13:49

Undskyld ...er De sød at lukke denne dør ned? Jeg er kommet til at lukke den op

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 13:55

MOLO ............. kan kan ikke gå gennem en dør - man kan gå gennem døråbningen

en dør kan da godt lukkes fra (skydedør)

høh - det blev vist til en ret morsom tråd det her

at åbne - åbnet - jeg åbner - jeg åbnede - har har åbnet (jeg har åbnet i weekendet / i weekenden er der åbent)

og så er der jo ordet åbn

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-02-06 13:58

Der er en åben dør og et åbent vindue i et åbent hus.
En dør - døren
Et vindue - vinduet
Et hus - huset

Tror jeg nok.


Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 14:02

åbenbart

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 13-02-06 14:22

Jeg ripper lige op i hukommelsen, en gang for mange-mange-mange år siden var jeg faktisk ret god til den danske grammatik, åben er et tillægord og om der skal skrives åben eller åbent, afhænger af det tilknyttede navneord, er det et T ord skrives åbent, er det et N ord skrives åben eksempel: dette er en åben debat (debatten) dette er et åbent spørgsmål (spørgsmålet

Kommentar
Fra : Nanabanana


Dato : 13-02-06 15:22

altså... mht pøllevognen!

Der er åbent i pølsevognen, men pølsevognen er åben. Den har åbent hele dagen... er det korrekt?

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 13-02-06 15:25

Nej Nanabanana, det er åben i alle 3 eksempler

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-02-06 16:47

jo Nanabanana - for der er så åbent i pølsevognen, at det blæser lige igennem.

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-02-06 16:50

Den har åbent hele dagen >>> Den er åben hele dagen

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 13-02-06 17:50

Men man kan ikke åbne op!

Dobbeltkonfekt.

Det glæder mig, at I skriver "gennem" og "igennem"! Kun spøgelser går igennem en dør

Det er ikke pølsevognen, der er åben, men salget i pølsevognen er åbent. Måske lige åbnet for to minutter siden. Den (salget er) holder åbent hele dagen.


Hanne

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-02-06 18:59

Word stavekontrol sige god for igennem og i gennem og gennem

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 13-02-06 19:15

emesen det er din talemåde og ikke dansk retskrivning, den har/er åben hele dagen-det har/er åbent hele dagen, her er det ikke dagen der er det tilknyttede navneord, men den eller det Camillasmoster du har fat i det rigtige med dine eksempler på pølsevognssalg, nu er jeg sulten efter al den pølsesnak, men kommer frygtelig tilbage om 4-5 timer

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 13-02-06 19:16

Stol ikke på Word eller aviser de kan ikke stave

Kommentar
Fra : Nanabanana


Dato : 13-02-06 19:19

OKI DOKI... :) Det er lidt indviklet, hva?

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 13-02-06 19:22

Ok ok - men så vil jeg ha' en Indianer i kano med mudder på ryggen.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 13-02-06 21:41

Åbn i et nyt vindue... (bydemåde?)

Et åbent vindue: En verden ligger åben, men hvem har åbnet den? Det åbne vindue?

</MOLOKYLE>



Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 13-02-06 22:20

molo, da det er din verden, du ser.... så må det være dine øjne, som har åbnet ....
pølsevognen

var ved at blive lidt for filosofisk, så pølsevognen måtte lige ind en tur, tjaeh.

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 13-02-06 22:27

Ja, jég vil have en inder i sidevogn med lort på skoene

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 13-02-06 22:42

og sved på panden

Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 13-02-06 23:32

Den danske sprog er en dejlig en

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 13-02-06 23:43

næhhhh - den danske sang er en ung blond pige

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 14-02-06 00:46

Aase

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 14-02-06 07:43

Den åbne pølsevogn holder åbent til kl.24. Det er en åben pølsevogn uden tag ...ikke en lukket.

Det heddet EN pølsevogn, så er der nogen der kan forklare hvorfor det ikke hedder:

Den åbne pølsevogn holder åben til kl.24. Det er en åben pølsevogn uden tag ...ikke en lukket.

...dova?

</MOLOKYLE>





Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 14-02-06 08:00

den åbne pølsevogn er åbenbart solgt

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 14-02-06 08:10

Jeg vil liiige gentage mig selv: Salget i pølsevognen holder åbent til kl. 24.


Hanne

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 14-02-06 09:06

EN åben pølsevogn - pølsevognen er åben - salget er åbent

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 14-02-06 10:32

eller lukket ned ...

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 14-02-06 11:46

Jes, girls!

I gæve tøser Aase og Mirit

Det danske sprog er en godt en......

Kommentar
Fra : vil.du


Dato : 14-02-06 11:50

Den åbne pølsevogn holder åbent til kl.24.

'åbne' relaterer selve pølsevogneN
'åbent' relaterer tidspunkteT

Bydeformen af 'åben' er 'åbn'
f.eks åbn vinduet


Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 14-02-06 12:03

Dorthe er oz gæv!

Kommentar
Fra : vil.du


Dato : 14-02-06 14:33

Jamn jeg ville jo osse være mæ....

Kommentar
Fra : vil.du


Dato : 14-02-06 14:35

'mæ'..hhh si'r dte lille lam....
mor jeg fryser jeg vil hjem...
fint, døren er åbeN



Kommentar
Fra : laksepote


Dato : 14-02-06 14:37

Det undrer mig at dette spørgsmål stadig er ÅBENT, jeg melder fra her.....

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 14-02-06 14:52

Spørmålet er sikkert stadig åbent fordi ingen af os har taget stilling til weekend åben, som er med N, da det er weekend der er det tilhørende navneord, modsat udsalget er weekend åbent nu er det ikke weekend det drejer sig om, men udsalget der er det tilhørende navneord weekend er her kun en oplysning om tidspunkt, og det handler ikke om hvor i landet man bor, der er dog steder hvor næsten alle navneord udtales med T til slut og andre steder med N, men det bliver ikke mere rigtig af den grund.

Kommentar
Fra : laksepote


Dato : 14-02-06 15:04

OK, jeg prøver igen:

Weekend = fælleskøn = åben
Udsalg = intetkøn = åbent
Der = intetkøn = åbent

Hvad angår sætningen: "Der er weekend åbent" , er der at sige:

SUBSTANSLEDET I DENNE SÆTNING ER IKKE "WEEKEND", MEN "DER".
ALTSÅ: "DER ER WEEKENDÅBENT"

Bemærk at "weekend" og "åbent" skrives i et ord, da hele ordet retteligt er et og samme adjektiv.



Kommentar
Fra : melbit


Dato : 14-02-06 15:14

Tja...... Jeg kunne da godt have lukket spørgsmålet noget før, men det virker som om at det er lidt af en "hygge-tråd" så derfor...... Skal jo også lige have fundet hende/ham der har ret Man kan vel ikke dele alle de mange pooænger????

Kommentar
Fra : laksepote


Dato : 14-02-06 15:22

Nej det bliver ½ point til hver. Prøv dog at se mit sidste indlæg, det er den gramatisk rigtige forklaring på hvorfor det hedder "der er weekend-åbent".

Havde man snakket om en åben Weekend, ville det selvfølgelig være uden "t".

I dette tilfælde er det bare sådan at sætningsen grundled er ordet "der" som, i modsætning til ordet
"den", er INTETKØN.



Kommentar
Fra : melbit


Dato : 14-02-06 15:29

Kunne selvfølgelig osse bare give en kop kaffe til alle dem der ikke får point Altså når vi kommer til weekend igen For så er der jo igen åbent..........

Kommentar
Fra : emesen


Dato : 14-02-06 16:00

Ja så siger jeg tak til kaffen - hvis pølsevognen ikke er for åben så jeg står i træk, og bliver forkølet.


Kommentar
Fra : ans


Dato : 14-02-06 16:58

Citat
laksepote

Dato : 14-02-06 15:22


--------------------------------------------------------------------------------
Nej det bliver ½ point til hver. Prøv dog at se mit sidste indlæg, det er den gramatisk rigtige forklaring på hvorfor det hedder "der er weekend-åbent".

Havde man snakket om en åben Weekend, ville det selvfølgelig være uden "t".

I dette tilfælde er det bare sådan at sætningsen grundled er ordet "der" som, i modsætning til ordet
"den", er INTETKØN.


laksepote, du minder meget om en anden bruger på kandu

melbit,

nu vil jeg købe ind hos købmanden før der bliver lukket

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 14-02-06 17:11

Ja, min mund er lukket med syv segl............

Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 14-02-06 19:37

Den med kaffen er jeg med på så kan du give point til hvem du vil, og så håber jeg ikke at jeg minder dig om noget ubehagelig

Kommentar
Fra : ans


Dato : 14-02-06 19:53

melbit

Du har en god humor

Kommentar
Fra : aasenissum


Dato : 14-02-06 20:00

hannnnøøøøh, hvordan åbner man et segl i week-enden??
kaffen... hvor jeg glæder mig.

Kommentar
Fra : ans


Dato : 14-02-06 20:07

Det er denne bemærkning, jeg godt kan li'

Citat
melbit

Dato : 14-02-06 15:29


--------------------------------------------------------------------------------
Kunne selvfølgelig osse bare give en kop kaffe til alle dem der ikke får point Altså når vi kommer til weekend igen For så er der jo igen åbent..........






Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 14-02-06 22:02

vil.du ...er den ENESTE der forstår mig

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Camillasmoster


Dato : 15-02-06 00:13

Nåh molo dit lille pus

Trøsteknuz


Hanne

Godkendelse af svar
Fra : melbit


Dato : 15-02-06 10:30

Tak for svaret miritdk. Og skulle du engang komme forbi i åbningstiden kan du såmænd også få en kop kaffe som alle de der ikke fik del i de "mange" point.............

Tak for en go´ snik-snak til alle...

Kommentar
Fra : miritdk


Dato : 15-02-06 11:21

den invitation sidder jeg ikke overhørig

ps... du har startet en trend - kig i de første 25 under sprogbrug

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste