|
| Indkøb af elektroniske ydelser Fra : mikefun | Vist : 773 gange 50 point Dato : 11-01-06 20:48 |
|
Lad os sige jeg har en hjemmeside der sælger billeder og videofilm der kan downloades.
Til brug på hjemmesiden indkøber jeg selv licenser om der omfatter brug af billeder og videomateriale i elektronisk format med øje på videresalg.
Hvor i kontoplanen skal indkøb af materialet / licensen posteres? I første omgang ville jeg tro under vareforbrug da det er en udgift der skal til for at virksomheden har noget at sælge. Men på den anden side er det jo ikke en fyssisk vare men en elektronisk ydelse der kan sælges igen og igen.
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 11-01-06 21:04 |
|
Pas nu på... og sæt dig grundigt ind i sagerne, KODAN (CODAN?) afgifter mv. ellers kan det hurtigt blive et bekosteligt bekendtskab. Læs evt.:
- http://www.vojens.dk/page177.aspx#1
Held og lykke med projektet
Søren
| |
|
Det er faktisk ikke så svært. Det er en driftomkostning (du lægger ikke en værdi på lageret), altså skal det i gruppen driftomkostninger. Den kan så være delt i varer, ydelser, administration, løn, personale som de mest almindelige, og der kan sagtens være andre. har du ikke en konto for den slags, så opretter du den bare. Det der er vigtigt at huske omkring kontoplaner er,at de er til for at lette overblikket over omkostningerne, så du kan analysere hvor du tjener penge og hvor du ikke gør (eller hvor du tjener mange, mange penge og hvor du tjener færre). Selve kontoplanen er altså et værktøj, ikke noget statisk.
Modsat skal man altså ikek have en konto til hver post - så mister man overblikket.
Mvh Maria
| |
|
Jeg syntes ikke det er så simpelt.
Blandt andet kommer det an på, om du vil vise et skatteregnskab eller et driftsregnskab
Driver du virksomheden i selskabsform skal du vælge driftsregnskab. I en privat virksomhed skal du i princippet også vælge driftsregnskab, men det har i praksis ingen betydnig.
Hvis du vælger driftsregnskab er jeg enig med Maria (Dannevalds svar er lidt uklart for mig), men vælger du driftregnskab (som viser de faktiske forhold, uanset hvordan skattereglerne er) bør du aktivere licenserne. (Postere dem som et aktiv/formue).
Det er jo ikke en vare der er forbrugt (og dermed forsvundet) men en værdi du stadig har så længe du kan sælge film etc.
Der kan så være et værditab hvert år som formindsker værdien og som skal udgiftsføres i resultatopgørelsen som afskrivning. Hvor stort det skal være "kan kun beregnes af en revisor". Men husk at her snakker vi om regnskabsteknik, ikke skatteregler.
| |
|
Licenser købes typisk for et år ad gangen, og dermed er der ingen værdi, men måske noget periodeafgrænsning. Det klarer revisor normalt.
| |
| Kommentar Fra : mikefun |
Dato : 11-01-06 21:54 |
|
Jeg kan tilføje at jeg driver en enkeltmands virksomhed og gør ikke brug af virksomhedsordningen.
Det vil typisk være et engangsbeløb for brug af materialet på en enkelt hjemmeside uden tidsbegrænsning.
| |
|
Laver man ikke altid driftregnskab? Man har jo selv brug for det til styring af fremtidige aktiviteter - hvis man altså har mere end ganske få poster.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mikefun |
Dato : 12-01-06 20:22 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|