|
| Status Fra : msc123 | Vist : 1176 gange 40 point Dato : 20-12-05 08:40 |
|
Hvilke krav stilles der til status optælling (tøjbutik). Hvike priser skal der sættes på varen, indkøbspris el. udsalgspris (den pris man forventer varen bliver solgt til på udsalget).
| |
| Accepteret svar Fra : AG112 | Modtaget 50 point Dato : 20-12-05 08:59 |
|
DU SKAL SKRIVE DIN INDKØBSPRIS(DEN PRIS DU HAR BETALT FOR VAREN) I DIN OPTÆLLING.
HVIS DET ER VARER DER ER FORÆLDEDE, OG DU IKKE MENER DU KAN FÅ PRISEN HJEM FOR, MÅ DU SKRIVE DEN PRIS DU MENER DU KAN SÆLGE VAREN FOR, OG SÅ TRÆKKE DET BELØB FRA DU MENER SÅLEDES BLIVER DIN FORTJENESTE.
ELLERS ER DET IKKE REALISTISK.
OPGØRELSEN SKAL VÆRE UDEN MOMS.
| |
| Godkendelse af svar Fra : msc123 |
Dato : 20-12-05 09:13 |
| | |
| Kommentar Fra : msc123 |
Dato : 20-12-05 09:45 |
|
Tak i lige måde. Gad vide om det er muligt at finde ud af hvad told/skat mener om denne sag ?
| |
| Kommentar Fra : Paulus1 |
Dato : 20-12-05 20:03 |
|
Der er 2 relevante kriterier i forhold til opgørelse af varelagre. Den regnskabsmæssige og den skattemæssige.
Regnskabsmæssigt gælder årsregnskabslovens bestemmelser om, at regnskabet skal give et retvisende billede. Hvis din virksomhed drives som selskab skal varelageret opgøres til kostpriser, evt. med nedskrivning til salgspriser, hvis den er lavere end kostprisen.
Skattemæssigt gælder lov om skattemæssig opgørelse af varelagre m.v.
Der er i princippet frit valg mellem 3 metoder: kostpris, indkøbspris på statusdagen eller fremstillingsprisen (hvis man selv fremstiller varen).
Det skattemæssige princip der én gang er valgt er bindende for al fremtid. I særlige tilfælde kan man dog få tilladelse til ændring, men denne gives yderst sjældent.
| |
| Kommentar Fra : msc123 |
Dato : 21-12-05 16:19 |
|
når nu virksomheden (butikken) er personligt ejet, hvad er så den rigtige "måde", størstedelen af varerne bliver jo nedsat
dagen efter status(31/12)
| |
| Kommentar Fra : Paulus1 |
Dato : 21-12-05 22:20 |
|
Der er ikke én rigtig måde at gøre det på.
Men det nemmeste vil nok være, at bruge den seneste indkøbspris som udgangspunkt, og så foretage nedskrivning for de varer, hvor din salgspris enten er eller snart bliver nedsat til en pris under indkøbsprisen.
Du kan også drøfte det med din revisor.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|