|
| Hvad med købsmoms ved køb fra ikke momsr~ Fra : gunnarb | Vist : 2506 gange 100 point Dato : 26-07-05 00:02 |
|
Hvis man har et momsregistreret firma og køber nogle vare på nettet,med henblik på videresalg, og det så viser sig, når man modtager varerne, at sælgeren ikke har sendt en faktura med, og at sælgeren hellerikke er momsregistreret, hvordan forholder man sig så med hensyn til købsmomsen, som man normalt kan trække fra i momsregnskab, og faktura/regning?
På nettet står der at alle priser skal være incl. moms (ja det er på QXL.dk)
Man kan ikke se om den man handler med er momsregistreret.
Eksemper: 1. med faktura 2. uden faktura (ikke momsregistreret)
1. Købpris incl. moms 100 kr salg incl. moms 200 kr =>fortjeneste 80kr
2. Købspris 100 kr salg incl. moms 200 kr =>fortjeneste 60kr
Forskellen på de 20 kr i fortjenenste indgår i driftregnskabet som merudgifter.
100 kr i stedet for 80 kr
Er det sådan det hænger sammen, således at fortjenesten i virkeligheden er den samme uanset om sælger er momsregistreret eller ej ?
Stilles der nogen krav til hvad en regning, fra en ikke momsregistreret sælger, skal indeholde, for at Told og Skat vil godtage den?
| |
|
Hvis du IKKE modtager en Moms-specificeret faktura, er købet at betragte som Privat-køb. Uanset hvad forskellige hjemmesider siger om den sag og har af interne regler. Disse har INTET at gøre med DIT Moms-regnskab.
Altså skal du optage et sådant køb i dit regnskab på samme måde som alt andet du evt. købet hos private.
D.v.s.: Du kan ikke trække Indgående afgift fra i dit Moms-regnskab hvis du IKKE har et Købs-bilag fra en Moms-registreret sælger.
Hvad du gør når du senere sælger varen, afviger ikke fra normalen. Hilsen Arne
P.S.: Jeg svarede ikke på dine spørgsmål punkt for punkt, idet mine bemærkninger er lige så klare som loven.
| |
| Kommentar Fra : Backtee |
Dato : 26-07-05 07:24 |
| | |
| Kommentar Fra : Paulus1 |
Dato : 26-07-05 11:15 |
|
Den metode som Hansen9 beskriver gælder kun såfremt brugtmomsordningen anvendes. Hvis du bruger den, skal dette tydeligt fremgå på den faktura du selv udsteder. Den som du sælger varen til har herefter ikke mulighed for at trække momsen af hans køb (også selvom det er en virksomhed).
Som udgangspunkt skal du beregne moms af hele din salgssum på normal vis uanset om du har købt varen med eller uden moms.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 27-07-05 14:25 |
|
Foreløbig tak for kommentarerne, jeg er faktisk blevet meget klogere, men jeg er ikke helt med på, hvilke metode jeg skal/kan beregne min salgsmoms efter.
Jeg forstår godt at købet ikke vil have noget at gøre med mit momsregnskab, men det er ret vigtigt hvilken salgsmoms jeg skal betale til T&S.
For det første er der tale om helt nye varer, til videresalg, og så kan jeg vel ikke bruge brugtmomsmetoden, eller kan jeg???
Har læst link fra Backtee, men blev ikke klar over om jeg kan bruge den metode?
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 28-07-05 11:08 |
|
Nogen der har erfaring med brugtmomsmetoden?
Og kan den bruges på nye varer. ?
Har aldrig før købt varer hos private og har derfor ikke regnskabserfaring med sådan et køb og videresalg, hvordan gør man??
| |
|
Du skal sælge din vare med alm. momskode den vil så selv bogføre de 20% = 40 kr.på Indgående afgift. På Varekøbstidspunktet bogfører du på konto for varekøb u. moms. Har du ikke sådan en, bør du oprette den. Når de varer du sælger er nye kan du ikke benytte brugtmomsmetoden.
| |
| Kommentar Fra : Paulus1 |
Dato : 28-07-05 11:37 |
|
kopieret fra ToldSkat's hjemmeside (Backtee's link):
"Med undtagelse af nye transportmidler fra andre EU-lande kan alle varer, som De køber fra en privatperson i Danmark eller et andet EU-land, komme ind under ordningen." ... det vil sige, også nye varer.
Problemet med anvendelse af brugtmomsordningen er den yderligere administration som den medfører, samt at dine kunder ikke kan fratrække moms på deres køb hos dig (kun relevant hvis du sælger til momsregistrerede virksomheder).
Til brug for din momsberegning skal du kunne holde styr på hver enkelt vare du køber, hvad er den købt til, hvad er den solgt for, samt beregne momsen af avancen. Fx. købt for 100 kr., solgt for 200 kr., forskel 100 kr. x 20% = 20 kr. i udgående moms. Denne beregning skal foretages for hver eneste vare du sælger under ordningen.
Selvom du køber fra private skal du stadig bruge et købsbilag af en eller anden slags til dit skatteregnskab. Hvis det ikker er muligt at få noget bedre kan det evt. være en dagsdato kvittering med angivelse af varen samt sælgers underskrift.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 28-07-05 13:26 |
|
Jeg opfatter også T&S side således, at man godt kan bruge brugmomsmetoden på nye vare, selv om der i forordet står at metoden gælder for brugte vare. Det er meget misvisende og navnet brugtmoms burde også omdøbes.
Altså er jeg enig med Paulus1.
Ved købet har jeg fået tilsendt en e-mail, som fortæller hvem sælgere er, og hvad det er for en varen, samt købsprisen+fragtpris, det må vel være ok som kvittering?
| |
| Accepteret svar Fra : Paulus1 | Modtaget 100 point Dato : 28-07-05 14:30 |
|
Et bilag skal opfylde bogføringslovens bestemmelser.
Bogføringslovens § 9, stk. 1:
"Enhver registrering skal dokumenteres ved bilag. Er der udstedt eksternt bilag, skal dette så vidt muligt benyttes. Bilag skal oplyse, hvad der er nødvendigt for at identificere kontrolsporet, herunder tydeligt angive transaktionsdato og beløb."
| |
| Godkendelse af svar Fra : gunnarb |
Dato : 30-07-05 14:01 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|