|
| Hvorfor et trekantet hak i stemplet på e~ Fra : kurtmoeller | Vist : 4658 gange 70 point Dato : 30-06-05 15:37 |
|
Har lyst til at øge trækkraften på min Puch Maxi K. Har faktisk udført hakket i stemplet i samme facon som boringen på ca. 11 mm - altså cirkelrundt i toppen. Har senere læst at hakket bør være trekantet med spidsen opad. Hvad er forklaringen på det?
Jeg ville umiddelbart tro, at det hele går ud på at forlænge indsugningsperioden og derved øge benzinmængden, med en øget effekt til følge.
Trækkraften er blevet bedre, men nu tænker jeg, om den kunne være blevet endnu bedre på den anden måde........?
Er der én, der kan forklare mig den tekniske forskel?
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 30-06-05 16:39 |
| | |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 30-06-05 16:40 |
| | |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 30-06-05 17:09 |
|
Ja 3773 en afdrejning giver bedst ballance - ellers et hak i begge sider. Men trekantet hak er lidt fjollet, da der ikke kommer så meget ind i den øverste del af trekanten - et firkantet hak er bedre.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 30-06-05 22:25 |
|
Og ridse med en ridsespids gennem indsugningshullet og efterfølgende file af med en buefil er klart det bedste og der kommer ikke noget nævneværdigt ubalance da det er den hakning der fjerner mindst materiale
Mvh Sune
Ps har skam også set andre former for hakninger feks afbrækning med knibtang og det ku kører *SS*
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 70 point Dato : 30-06-05 23:08 |
|
Forsøg har påvist at trekantudførelsen kan have extra effekt, specielt når karburatoren sidder tæt på cylinderen, dette skyldes at der opnåes et mere jævnt træk gennem karburatoren, da en karburator jo får vaccum fra motoren i stød, og luften og benzinen som jo har en masse (Vægt) skal således standse helt op og accelereres igen når stempelet åbner igen for vaccum. Indsugningstaktens tid bliver således forlænget således at der opnåes en mere konstant luftstrøm.
Noget af det samme gælder også moderne scootere, som bruger membranindsugning, hvor membranen jo heller ikke lukker med et "knald", men lukker i med en glidende overgang.
Men summa sumarum, det er utrolig vigtig at hakket udføres med det rigtige areal, uanset om det er den ene eller anden metode der bruges, for bliver hakket for stort, så begynder karburatoren at ånde tilbage, og luften skal flyttes frem og tilbage, og motoren får ikke optimal fyldning.
VH Palle Hansen
| |
| Godkendelse af svar Fra : kurtmoeller |
Dato : 02-07-05 14:53 |
|
Tak for svaret pallebhansen.
| |
| Kommentar Fra : Mokof |
Dato : 08-11-05 19:49 |
|
trekant tricket gør at du på en maxi der lovligt går med 3000 omdr/min stiger til højst 4900 omdr/min for der er mere tid til at suge benzin men gå ind på denne side http://members.tripod.com/~knallert/old_tricks.html og så er det i venstre side at det står
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|