/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
tun til honda melody?
Fra : SNIPET
Vist : 3958 gange
200 point
Dato : 13-06-05 19:36

Jeg har en honda mini melody som jeg gerne ville have til at køre lidt stærkere.
Jeg har hørt man kan tage en skive af og man kan tage plumpen ud så den kan køre hurtigere .
Men hvordan gør man det?
Det kunne være fedt med et par billeder der ilustrerer det !!!

 
 
Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 13-06-05 19:59

Ja undskyld jeg skriver det, men det er en lille lor.. knallert der selv om den bliver tunet i dyre domme, aldrig vil køre ret stærkt.
Den har ikke særlig gode køreegenskaber, og bremser, og tit er skruerne der holder karburatoren skruet over.
Så hvis du ændrer ret meget på den, så kan den aldrig starte.
Sælg den og køb en anden.
Nej der er ingen skive at tage ud, da den har en alm. svingkobling som Maxi.
Hvis du endelig vil have lidt mere trækkraft, så kan du plane topstykket.
VH Palle Hansen


Kommentar
Fra : dk


Dato : 13-06-05 20:42

eeøhh
om det er en lille lor.. knallert eller ej så....
plump er er ikke noget af, men du skal have en membran mere, hvor du laver et extra
hul ved siden af det orginale og laver en spejlvendt membram af den orginale, derved får du mere trækkraft,
men ikke mere fart.
Du skal have dækslet af og ind til det foreste svinghjul, hvor du tager det yderste svinghjul af
og fjerner den skive som ligger imellem, dette giver mere fart.


Kommentar
Fra : SNIPET


Dato : 13-06-05 23:19

Hvor køber man en membran ekstra?

Accepteret svar
Fra : Djernis

Modtaget 200 point
Dato : 11-07-05 00:13

Det med skiven fik min Melody til at gå fra 39km/t til 50km/t med det samme - ud af lige vej selvfølgelig. Jeg har også gjort en masse andre ting, men det ved du jo... Det vigtigste for at få gearingen til at virke er, at du rykker plumben (ellers dør den helt i optrækket) - det gør du sådan her:

Afmonter studsen (bindeleddet imellem karburator og selve motoren). Den sidder fast med to 8mm bolte. Hvis du er uheldig, er den ene bolt en envejsskrue - så må du igang med en mini-nedstryger el.lign., og save skruens hovede af... Når studsen er afmonteret, kan du på bagsiden se noget, det minder om en nitte. Den skal du bore ud indtil du rammer plumben inde i studsen. Så finder du et 10mm bor og borer fra det øverste hul i studsen indtil du igen rammer plumben (denne gang fra toppen). Så kan du evt. opvarme studsen, og med en dorn banke plumben ud. Bagefter finder du en bolt, og skruer i der hvor nitten sad (tæt evt. med lock-tight).

Når du skal "geare", skruer du kickstarter-skjoldet af. Det kan godt være lidt svært at trække af blokken, men så må du igang med skruetrækkere el.lign. og "lirke" det ud.
Når du er inde ved kilremmen (transmissionen), skal du kigge på den forreste (mindste) remskive. Find en tang, helst en låsetang, og spænd den omkring remskiven. Få så en anden person til at løsne møtrikken imens du kontraspænder...
Når den er løs skruer du møtrikken+spændeskiven af, og fjerner remskiven. Så kommer der en tyk ring som kilremmen ligger på - væk med den. Efter den kommer en remskive magen til den du havde tangen på tidligere - afmonter. Inderst sidder en tynd spændeskive - fjern.
Når du så samler igen er rækkefølgen (indefra og ud):

- tyk spændeskive
- remskive
- tynd spændeskive+kilrem
- remskive
- spændeskive
- møtrik

(Hvis du har svært ved at få kilremmen på, skal du tage fat i den og trække hårdt fremad i retning mod styret - så udløser koblingen og remmen bliver slap...)

Det lyder måske indviklet, men jeg tror ikke at du får det mere detaljeret:0)

Dit topstykke kan du få planet hos en smed - sig til ham, at han max. må tage to mm (mit er kun planet 1mm, og det er sgu for lidt).

Det med membranen er - indrømmet - ikke så vigtigt endda, men det giver en lille smule...




Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 11-07-05 00:25

"Inderst sidder en tynd spændeskive - fjern." NEJ Den må under ingen omstændigheder fjernes, da den bare holder varioen væk fra at fræse ind i motorblokken.
VH Palle Hansen


Kommentar
Fra : Djernis


Dato : 01-08-05 12:58

Ta' og puds brillerne en kende;0) Under opremsningen af den alternative samlingsrækkefølge, vil du kunne konstatere at den blot blir erstattet af den tykkere skive (en simpel ombytning af disse, producerer hele tricket). - Så jo: Fjern ringen og erstat den som jeg beskrev..(!)

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 01-08-05 14:25

Så kører remskiverne ikke længere overfor hinanden.
Hvorfor ikke bare fjerne den tykke skive, som alle andre scootere får fjernet, og som alle andre andre anbefaler?
Det er jo den eneste begrænsning der er, nemlig den tykke skive imelllem remskiverne.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Djernis


Dato : 02-08-05 07:55

Det kan man også sagtens gøre, men det er min erfaring at optrækket så dør helt ud. Min løsning er et kompromis, og jo - det bevirker at remskiverne kører en smule skævt i forhold til hinanden, men nu har jeg kørt ca. 10.000 km, og det har ikke givet anledning til hverken slidtage eller andre former for problemer.

Godkendelse af svar
Fra : SNIPET


Dato : 07-08-05 20:33

Tak for svaret Djernis.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409070
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste