Mit/mine spørgsmål lød som følger:
Hej Thomas,
Vi er to pædagogstuderende, der skal aflevere vores 1. årsopgave om en uge!
Vi har imidlertidig bevæget os ud, hvor vi ikke rigtig kan bunde .. Vi har
en problemforumlering, der lyder: Hvordan kan man fastholde erindringer fra
barnets tidlige barndom.
Hvad er det der sker? Hvornår og hvordan begynder man at huske? Hvor lagres
disse "erindringsbilleder" af fx barndomshjemmet, episoder fra vi var helt
små, og hvad er det, der gør, at vi ikke umiddelbart kan huske disse ting,
men har brug for erindringsbilleder til at fremkalde episoder fra vi var 2 -
4 år gamle? Det er jo noget med sanser, men hvor lagres disse, så man som 30
årig lige pludselig kan komme i tanke om en eller anden episode, et menneske
et dyr mm., fordi vi lugter en bestemt lugt, får noget specielt mad, der
smager som det, vi fik som 3 årige osv?
Ved godt, at det er lidt mange spørgsmål på én gang, og at det er i sidste
øjeblik, men hvis du har mulighed for at give dit bud på hele denne
erindrings "problematik" inden for et par dage, vil du blive meget meget
værdsat her ovre i det mørke Jylland
På forhånd tak og tusind tak for en spændende brevkasse.
Med venlig hilsen
Birgitte Jensen
Svar:
Hej Birgitte!
Du har ret i at det er en stor mundfuld - mange spørgsmål på en gang - men
jeg prøver at kaste mig ud i det....
Når man snakker hukommelse, må man huske på at det ikke er en enkelt ting,
men flere ting. Der er med andre ord mange forskellige typer hukommelse - og
er nødvendige at forstå for at besvare dit spørgsmål.
Først er der "bevægelses-hukommelse" eller "procedural hukommelse":
hukommelse for hvordan man bedst udfører forskellige opgaver og bevægelse.
Dette findes helt fra barndommen af, siges at være ubevidst, og foregår
flere steder i hjernen, fra de invididuelle muskler gennem rygraden op til
hjernecentre både nederst og øverst i hjernen. Men det er næppe det du
mener.....
Dernæst kommer sådan noget som "betydningshukommelse", eller "semantisk
hukommelse": hukommelse for hvad forskellige ting er og betyder. At et bord
er et bord er eks. ikke noget vi ved fra vi bliver født, men noget vi skal
lære. Denne type hukommelse kendetegnes ved at være exceptionelt robust (med
mindre man har en hjerneskade) og at man godt kan huske at et bord er et
bord og en hund en hund, men sjældent hvor og hvordan man har lært det.
Denne type hukommelse udvikles samtidig med at vi lærer verden at kende som
børn, ca. i perioden fra et halvt til 2-3 år, hvor vi bider i, føler på, ser
på og lytter til alt hvad der omgiver os.
Hvis vi er lidt grove, kan vi skippe de sidste underkategorier og gå direkte
til den form for hukommelse du nok hentyder til, nemlig "erindringsbilleder"
eller "episodisk hukommelse".
Kendetegnende for denne hukommelse er at den består af en lang række
forskellige sanseindtryk, som (selvom de lagres forskellige steder i
hjernen) kommer op i erindringen som et samlet billede af en oplevelse eller
episode i vores fortid. Den udvikles som du er inde på lidt senere, ca.
tidligst 2 år og frem. Det er sådan at vi bedre husker ting, oplevelser og
situationer, der er strukturet i "fortællinger" eller handlingsforløb:
derfor husker vi måske ikke hvordan onkels have egentlig så ud, men hvis vi
drømmer os tilbage til en majdag hvor vi løb og spillede fodbold med hans nu
afdøde hund, så begynder detaljerne langsomt at komme tilbage som en del af
"fortællingen".
Så hvis vi skal svare på hvor disse erindringer ligger i hjernen, så må
svaret nok blive: forskellige steder alt afhængigt af deres sansekvaliteter:
synsindtryk bagerst i hjernen, lydindtryk i siderne, osv., men den samlede
oplevelse koordineres af et særligt "hukommelsescenter" kaldet
"hippocampus", som befinder sig i tindingelapperne i hver side.
Vigtigt er det også at vide, at det vi husker (særligt når det er meget lang
tid siden) ikke er en eksakt gengivelse af virkeligheden, men bliver ændret
hver gang vi tænker tilbage på det. Man har således påvist at vores
erindringer af os selv (eks. som børn) ændres i takt med vores syn på os
selv forandrer sig gennem livet. Vores hukommelse er altså ikke eksakt, men
en ny historie hjernen digter på baggrund af nogle få huskede sanseindtryk,
således at historien passer ind i vores nuværende oplevelse af os selv.
Hukommelse handler altså hele tiden for hjernen om at have et brugbart
erindringsbillede, som den aktivt kan ændre og tilpasse den aktuelle
situation - der er ikke tale om et sterilt arkivskab, hvor eksakte billeder
af fortiden gemmes.
En interessant detalje ved hukommelse er at vi har to forskellige systemer
som afgør om det vi møder er velkendt (mødt før), og et der identificerer
hvad det er. Det betyder faktisk at vi ofte kan genkende noget som noget vi
ved, uden at vi nødvendigvis lige kan huske hvad det nu var (jeg har det
lige på tungen...- fænomenet).
Hvorfor er lugte særligt velegnede til at fremkalde minder ?
Jo, det skyldes faktisk at hippocampus ligger placeret ved siden af den del
af hjernen som i tidligere tider blev brugt til at analysere lugteindtryk.
Derfor mener man faktisk at lugtesansen har en særlig effektiv tilgang til
hukommelsessystemet, og er ekstra velegnet til at fremdrage gamle
erindringer. Mærkeligt måske, men der er noget om det ......
Iøvrigt er det værd at huske, at situationer med stor følelsesmæssig værdi
for oa (gode eller dårlige) huskes meget bedre end følesesmæssigt neutrale
situationer. Hvilket faktisk er en af grundene til at vi som regel aldrig
kan huske hvad vi lærte i skolen, med mindre det virkelig interesserer
os.....
Håber det kan hjælpe jer lidt på vej....
Mvh, Thomas Raab.
P.S.: Jeg er selv indvandret fra det mørke Jylland.....