|
| Aflastningsventil - pilotventil til komp~ Fra : invisible | Vist : 3882 gange 50 point Dato : 04-05-05 08:40 |
|
Hvilke funktion har henholdsvis aflastningsventilen og pilotventilen på en kompressor.
Jeg er ret sikker på at jeg ikke har nogle af delene på min 380V 3HK 90L kompressor.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 04-05-05 09:20 |
|
aflastningsventilen, vil jeg mene er det man populært kalder overtryksventil, altså en kompressortank er trykprøvet til et givent antal Bar, og for at sikre mod overtryk, der kunne medføre at tanken springer, kan der monteres en ventil der træder i kraft når trykket når en vis højde.
Og den har du nu nok alligevel, for det er den der får motoren til at standse når trykket er nået.
mvh dova
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 60 point Dato : 04-05-05 09:37 |
|
Dova, det du tænker på er en gemen sikkerhedsventil, som sidder udvendig på enhver kompressortank.
Aflastningsventil bruges på størrer kompressorer, for at startstrømmen ikke skal blive for stor, funktionen er at der ikke komprimeres luft de første sekunder, men skabes et omløb/bypass. Aflastningsventil bruges så i stedet for de tidligere ventilløftere, der havde samme effekt.
Pilotventil bruges som styreenhed hvor størrer ventiler eller akuratorer skal bevæges.
VH Palle Hansen
| |
|
De fleste små-kompressorer, har indbygget en aflastningsventil i pressorstaten, (Feks. Danfoss)der lukker luften ud på kompressorens trykside, hvergang trykket i beholderen er nået, og kompressoren slukker. Det er også af samme grund: At starttiden ikke bliver for lang, så sikringen i installationen ikke smelter.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|