|
| Restance hos TDC Fra : molokyle | Vist : 1153 gange 200 point Dato : 17-03-05 16:50 |
|
På baggrund af følgende artikler :
1.) http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=369760
2.) http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=369809
Har jeg i anden forbindelse et par spørgsmål.
Jeg ville hos TDC oprette et mobilabonnement i stedet for mit taletidsditto. Jeg gik ind i en af TDC's forretninger og blev præsenteret for et tilbud jeg fandt rimeligt prismæssigt. Ekspedienten bad om fotolegitimation og sygesikringskort. Han fik mit bankkort og sygesikringsbeviset ...og SVIRP ; blev sygesikringkortet kørt gennem en kortlæser ..uden om jeg blev spurgt om tilladelse til dette.
Spørgsmål 1 : Er dette lovligt ?
Dernæst fik jeg at vide at jeg ikke kunne oprettes som kunde, da jeg tilsyneladende havde en ubetalt regning fra 1997 på omkring 850 kr. liggende. Jeg mindes ikke at have modtaget en rykker for denne regning på daværende tidspunkt, men er 100% sikker på jeg ikke har modtaget noget som helst krav siden da. Jeg har heller ikke modtaget evt. skrivelser fra RKI om denne restance eller om at jeg skulle være registreret som dårlig betaler.
Må man have denne slags oplysninger liggende i sin database eller hos en advokat i over 7 år uden det kommer debitor for øre ?
Spørgmål 2 : Strider dette imod Persondataloven og/eller Registerloven ?
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 17:02 |
|
Jeg er sådan ligeglad med om det er 'farligt' eller hvilke oplysninger der hentes/registreres ved at føre et sygesikringskort gennem en kortlæser af et privat firma's ansatte.
Er det lovligt UDEN at spørge og med indehaverens udtrykkelige samtygge ?
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : Backtee |
Dato : 17-03-05 17:06 |
|
Scanningen af sygesikringsbeviset er udelukkende noget der sker for at spare sælgeren for tastearbejdet, der står alt til rådighed på kortet i forvejen, det er bare tidsbesparende.
Derudover står det enhver udbyder frit for at sige nej tak til en kunde, de behøver ikke engang begrunde det, når de gør det alligevel er det jo rart nok, fordi du så får atvide hvor du står.
De er i deres gode ret til at opbevare oplysninger om manglende betalinger så længe de vil, trods alt er det jo dem der har penge til gode, at du ikke har hørt fra RKI eller andre kan skyldes fejl flere steder fra, men varslet eller ej, du ved vel om du skylder dem pengene, og hvis du gør, er det jo op til dig at få sagen bragt i orden
| |
| Kommentar Fra : CarstenGP |
Dato : 17-03-05 17:10 |
|
Jeg læste lige lidt på datatilsynets hjemmeside og fandt følgende:
Citat Behandling af personnumre
I den offentlige sektor må man bruge personnummeret med henblik på en entydig identifikation eller som journalnummer.
I den private sektor er anvendelsen af personnummeret mere begrænset. Virksomheder m.v. må som hovedregel kun behandle personnummeret, når det følger af en lov, eller hvis den registrerede har givet udtrykkeligt samtykke hertil, og det tjener saglige formål. |
Desuden fandt jeg dette:
Citat Kreditoplysningsbureauer
Kreditoplysningsbureauerne må kun behandle oplysninger, som er af betydning for bedømmelsen af en persons kreditværdighed. De må ikke behandle oplysninger om den registreredes rent private forhold (følsomme oplysninger).
Et kreditoplysningsbureau skal søge Datatilsynet om tilladelse, før bureauet må begynde sin virksomhed.
Hvis en person eller en virksomhed bliver optaget i et register hos et kreditoplysningsbureau, skal bureauet give vedkommende besked om dette, inden der er gået fire uger efter registreringen.
Hvis den registrerede senere spørger, skal kreditoplysningsbureauet også oplyse, hvilke oplysninger der er registreret, og hvilke oplysninger der inden for det sidste halve år er videregivet om den pågældende.
Kreditoplysningsbureauer må som altovervejende hovedregel ikke registrere gældsoplysninger, hvis skyldneren bestrider gælden, og kravet ikke er fastslået af en domstol.
Oplysninger om kreditværdighed, der ikke tilsigter at være udtømmende (summariske kreditoplysninger), kan videregives telefonisk til bureauets abonnenter. Sådanne summariske oplysninger drejer sig som regel om, at en person eller virksomhed er optaget på en "sort liste" over "dårlige betalere". Ellers må kreditoplysninger kun videregives skriftligt eller elektronisk gennem et on-line system.
De summariske kreditoplysninger må dog normalt kun videregives, hvis den enkelte oplysning drejer sig om en gæld over 1.000 kr. Det er en yderligere betingelse, at der er foretaget retslige skridt mod den registrerede, f.eks. at der er udtaget stævning, eller at den registrerede over for kreditor har erkendt skriftligt, at gælden er forfalden. Hvis oplysningerne har været offentliggjort i Statstidende, kan de altid gives videre. Det gælder dog ikke oplysning om gældssanering, der er endeligt godkendt.
Kreditoplysningsbureauer må også registrere og videregive gældsoplysninger, der modtages fra offentlige myndigheder.
Offentlige myndigheder skal følge en bestemt procedure, før oplysninger om en borgers gæld kan indberettes til et kreditoplysningsbureau. Desuden skal den samlede gæld til det offentlige være på mindst 7.500 kr.
Hvis oplysninger hos et kreditoplysningsbureau viser sig at være forkerte, skal de snarest muligt slettes eller rettes.
Hvis en forkert oplysning har været videregivet, skal kreditoplysningsbureauet straks give en skriftlig meddelelse om rettelsen til den person, der har været forkert registreret. Bureauet skal også give en skriftlig meddelelse til alle, der har modtaget oplysningen inden for det sidste halve år. Den registrerede skal derudover have besked om, hvem der inden for det sidste halve år har modtaget den forkerte oplysning samt om, hvorfra oplysningen eller bedømmelsen stammer.
Henvendelser fra den registrerede om sletning eller rettelse skal inden 4 uger besvares skriftligt af bureauet. Det samme gælder med hensyn til sletning af oplysninger, der ikke må registreres eller videregives. Hvis kreditoplysningsbureauet nægter at slette eller rette, kan man klage til Datatilsynet. |
Og man må vel med rette kunne kalde RKI for et kreditoplysningsbureau
kilde: http://www.datatilsynet.dk/publikationer/pjece/persondataloven.htm#Kap3
| |
| Kommentar Fra : CarstenGP |
Dato : 17-03-05 17:13 |
| | |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 17:14 |
|
Backtee -> Jeg spørger stadig ikke om hverken 'tidsbesparelser' eller om at takke nej til en kunde eller om kravet er rimeligt. Og selvfølgelig skal det bringes i orden
Jeg spørger om LOVLIGHEDEN af ovenstrående 'transaktioner' !
De havde data om f.eks min bopæl i 1997 registreret og det er vel at have personlige oplysninger liggende i et register ?
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : bentjuul |
Dato : 17-03-05 17:17 |
|
Det kunne være interessant hvis du online hos www.telmore.dk prøvede at oprette dig som kunde - TDC købte Telmore for et par år siden, men det kører som et fuldkomment selvstændigt selskab.
Hvis du her heller ikke kan oprette dig som kunde så kører de personoplysninger sammen og det tror jeg ikke er tilladt.
Har godt nok ikke så meget med dine direkte spørgsmål at gøre.
//bentjuul
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 17-03-05 17:18 |
|
Sygesikringskortet bliver også brugt flere andre steder på den måde: f.eks på biblioteket som "lånerkort", hvor det bliver kørt gennem kortlæseren.
Og jeg har set det brugt hvis nogen i butikkerne søger om de der moderne,dyre ekspreslån.
Og det har helt klart været for at få oplysninger om hvorvidt du er registreret som dårlig betaler, i stedet for at de skulle ringe eller maile til RKI.
Og jeg læste et eller andet forleden, om at man nogen steder kunne benytte sit sygesikringskort som betalingsmiddel.
Alt sammen følger af deres forbandede registersammenkøringer.
M.h.t. dit andet spørgsmål om den der regning:
Fik du helt klart at vide, at det drejede sig om en regning fra TDC, for det ligner dem meget dårligt at sylte en sag de har mulighed for at få penge ud af.
Der plejer ikke gå lang tid før hele skytset med sagfører, fogedret o.s.v. bliver kørt i stilling når det drejer sig om regninger fra TDC.
Men måske skulle du prøve at ringe til RKI og høre om du er registreret og evt. for hvad.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 17:27 |
|
CarstenGP -> Som jeg læser : http://www.kandu.dk/dk/spg/62840#669662
1.)
Var det klart ulovligt at aflæse magnetstriben på sygesikringskortet uden at blive spurgt om dette først. Jeg har jo heller ingen mulighed for at kontrollere og det blot blev læst eller om oplysningerne blev kopieret/registreret !
2.)
Citat Kreditoplysningsbureauerne må kun behandle oplysninger, som er af betydning for bedømmelsen af en persons kreditværdighed. De må ikke behandle oplysninger om den registreredes rent private forhold (følsomme oplysninger). |
Min 'gamle' adresse fra 1997 må altså IKKE registreres !
Citat Hvis den registrerede senere spørger, skal kreditoplysningsbureauet også oplyse, hvilke oplysninger der er registreret, og hvilke oplysninger der inden for det sidste halve år er videregivet om den pågældende. |
Selvom svaret skulle være negativt (..ikke registreret hod RKI) koster disse oplysninger en pæn sum penge at indhente
JMht. retsalen.dk : Jeg går ikke videre med 'sagen' på nettet : http://1984.dk
..men er det noget retshjælpen evt. ville kigge på, hvis jeg henvendte mig ?
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 17:34 |
|
dova -> Ja, det er en regning hos TDC fra en ubetalt abonnementregning på en NMT mobiltelefon, der gik i udu efter jeg havde haft den i 3 uger.
Det er nu 14 dage siden jeg henvendte mig i butikken og jeg har stadig intet hørt fra TDC. Det virker som om de ved, der er 'lusk' i foretagenet mht. til de registrerede oplysninger og derfor ikke vælger, hverken at opkræve eller stævne mig for manglende betaling, men håber jeg blot betaler uden at spørge nærmere til, hvor de har disse personlige oplysninger registreret henne.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 17:39 |
|
Ps. I 1993 havde jeg en veninde der søgte oplysninger om sig selv i RKI. Det kostede 350 kr. overhovedet at få oplyst om man var registreret. Det er disse penge RKI lever af. Eller er det lavet om ?
</MOLOKYLE>
| |
| Godkendelse af svar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 17:47 |
|
Tak for svaret CarstenGP. Jeg tager en snak med retshjælpen. Som jeg ser det er det ikke kun registreringen af min debit der halter. Jeg mener også at et krav om betaling skal genfremsættes, (..hvert 5 år, så vidt jeg husker), hvis det skal opretholdes.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 17:51 |
|
CarstenGP -> Jeg er temmelig sikker på jeg ikke er opført i RKI, da jeg gentagne gange har kunne optage lån på min alm. lønkonto i banken. De indhenter vist altid kreditoplysninger inden de yder sådanne lån
Oplysningerne må ligge hos TDC selv eller hos en af deres advokater.
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 18:13 |
|
Ved et hutigt opkald til TDC viste det sig at de havde fået oplysningerne hos http://www.intrum.dk/index.html hvor de er kunde. Det gør sgu ikke sagen mindre 'speget'
Jeg har fået et sagsnummer og vil kontakte Intrum Justitia i morgen og høre deres version
</MOLOKYLE>
| |
| Kommentar Fra : CarstenGP |
Dato : 17-03-05 18:15 |
|
Citat Den normale juridiske definition af forældelse er, at ” forløbet af et bestemt tidsrum bringer fordringen til ophør, når den ikke holdes i kraft ved dertil egnede handlinger af kreditor eller debitor”, jfr. Karnovs note 1 til DL 5-14-4. Dette vil eksempelvis betyde, at såfremt en kreditor ikke gør en fordring omfattet af Forældelsesloven af 1908 gældende indenfor 5 år, vil den ikke længere bestå. |
| |
| Kommentar Fra : molokyle |
Dato : 17-03-05 18:41 |
|
Takker
...men som Backtee skrev :
Citat Derudover står det enhver udbyder frit for at sige nej tak til en kunde, de behøver ikke engang begrunde det... |
Så telefon får jeg ikke (hos TDC i hvert fald)...og penge får de ikke
</MOLOKYLE>
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|