Hvis forgaflen har slør, som kommer med tiden på næsten alle knallerter og scootere, skal den efterspændes.
Ved nogle modeller spændes for oven, men de fleste justeres forneden.
Der ligger sådan et sæt foroven og forneden af forgaflen:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=410484992&n=1156872305&pn=1156872306
Spændingen foregår med en haknøgle på skiven med hak (En stor møtrik som i stedet for at være 6-kantet har omkring 6 U-hak)
Hvis man ikke har en hak-nøgle (Det er der ikke mange der har, da de også findes i forskellige størrelser), så brug en mejsel eller gl. skruetrækker til at løsne og spænde med.
Altså find det sted hvor der sidder den store hak-møtrik (Foroven eller forneden på kronrøret)
Der er som regel 2 hakmøtrikker, da de er spændt mod hinanden. Løsn den yderste, og spænd den inderste lidt ind, for at tage sløret fra kronrøret/forgaflen. Spænd aldrig for meget da styret så går i ryk og for stramt, og du ødelægger det leje, som du ser hos thansen.
Når du har spændt tilpas, spænder du den yderste kontra (Mod den inderste, så den ikke løsnes, men låses)
Men pas på når du spænder kontra, at den inderste ikke drejer, da du så ødelægger lejet/lejerne) Faktisk skal man bruge 2 hak-nøgler.
http://www.dmc-org.dk/faq-ustabilitet.html
Se: Slidte kronrørslejer
Se på dette link:
http://www.ducati.dk/teknik/affjedringtouringnyt.html
Hvordan hakmøtrikker ser ud, de sidder lige over bagfjederen.
VH Palle Hansen