|
| Hjælp til valg af stempel Fra : lau_cph | Vist : 962 gange 300 point Dato : 31-01-05 19:13 |
|
Jeg har et problem med et valg mellem to typer af stempel til min Aprilla RS 50.
Det drejer sig om de to typer der befinder sig på siden nedenfor.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=394758840&n=897677259#xy
Det ene er standard og det andet af mærket Meteor, og er lavet af en speciel legering.
Prisen for standart aluminium er 129 kr. og for legering 299 kr.
Cylinderen det skal i holder ikke meget mere end 3 år endnu alligevel, pga ydre tærring ved udstødning, så prisen har da en betydning!
Hvad er den egentlige kvalitatsforskel?
Hvad er bedst, er vist tydeligt udfra prisen, men er det relevant? er almindelig aluminium noname ikke godt nok? jeg mener hvorfor sælger de det så?
Hvor lang tid holder et almindeligt?
Betyder forskellen noget for ydelsen af knallerten?
Nogen generelle erfaringer med Meteor?
Der er ikke meget at hente hvis man ringer til THansen selv, normalt tænker jeg kun godt om THansen, men i denne sag, ville manden i røret ikke fortælle andet end at han kun ville anbefale at tage den med legering... den er bedre... og så tænkte jeg ja! OG DYRERE... mere end dobbelt så dyr!
ellers kunne han ikke fortælle mere!
| |
| Kommentar Fra : emesen |
Dato : 31-01-05 19:32 |
|
Men til gængæld er det også stemplet som skal lave al arbejdet i måske 3 år.
Uden at kende forskellen ville jeg vælge det dyre.
Men vigtigt er det jo, at størrelsen passer.
| |
|
Hey. Jeg ville bare tage den billige, da et almindeligt aluminiums stempel kan holde til rimeligt mange km. Ved ikke helt hvor mange km det kan holde til. Men til lovlig cylinder, og hvis du så kører den ordentligt til, og bruger en god olie, så burde det da godt kunne holde til mange kilometer. Jeg tvivler på at det dyre kan holde til dobbelt så mange kilometer som det billige, og du kan jo få 2 af de billige stempler, til næsten samme pris som èt dyrt.
VH Himself
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 310 point Dato : 31-01-05 20:51 |
|
Køb den billige, den er udemærket til en orginal cylinder.
Husk:
Nyt nåleleje til stempelpinden, sæt låseringene ordentlig i.
Vend pilen i stempeltoppen så den peger mod udstødningskanalen.
Smør stempelet i lidt 2-taktsolie ved montering.
Hold stempelringe godt i bund, når cylinder føres nedover.
Nye top og bundpakninger til cylinder.
Smør topmøtrikker, og spænd over kryds, så topstykket ligger godt til, spænd tilpas.
Hvis knallerten er uden begrænsninger, så giv karburatoren en dyse der er ca. 6-8 numre størrer.
Kør stempelet pænt til.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : lau_cph |
Dato : 31-01-05 21:11 |
|
Jeg forøger lige med 50 mere og stiller endnu et spørgsmål... hvad gør man med størrelsen?
cylinderen er præcis 40,30 indvendigt... hvilken størrelse stempel bør jeg så have?
| |
|
Så skal du have den der er 40,25mm.
VH HimSelf
| |
| Kommentar Fra : lau_cph |
Dato : 31-01-05 21:26 |
| | |
|
Jeg mener bare at det skal være det. Men ellers kan du kigge på dit gamle stempel, og der burde stå noget på toppen. Hvis der står tolerance A, så skal du have et tolerance A stempel, dvs. et på 40,25mm, hvis B, så skal stemplet være på 40,26mm, og hvis C skal det være på 40,27mm. Så du bør nok lige tjekke hvad der står på dit stempel. Hvis du ikke har dit stempel længere, mener jeg også at det står et sted på cylinderen, men jeg ved ikke lige hvor, så der må du jo lige lede lidt efter det.
VH HimSelf
| |
|
Cylinder/stempeltolerance skal være på 5/100 mm
Det vil sige hvis vi går ud fra at det er en standardcylinder, som her er 40,3mm så skal du bruge et alm. 40,25mm stempel, som det den er født med.
Jamen min cylinder har kørt flere tusinde km. Ok da, ja så er der mindst slidt 1/100 del mm af cylinderen, og så kan du godt gå 1/100mm op i stempelstørrelse, for at få lidt bedre trækkraft, altså 40,26mm. Som jeg ville vælge.
Men i alle tilfælde skal stempelet køres til, og den bedste trækkraft/effekt får du først efter ca 300kms kørsel.
VH Palle Hansen
| |
|
Ja det er meget, men der er vel ingen tvivl om at cylinderen har kørt en del, og så skal du bare vælge det stempel jeg har foreslået, hvis du da ikke hellere vil have nyt sæt på, eller en tuncylinder med stempel.
Man måler det med et micrometerspærmål, men det kræver også man forstår at bruge det rigtigt, og det koster et par tusinde, og så det hænger ikke rigtigt sammen vel?
VH Palle Hansen
| |
| Godkendelse af svar Fra : lau_cph |
Dato : 02-02-05 00:52 |
|
Tusind tak for den hurtige besvarelse Piaggio_NRG_MC3, jeg har dog ikke mulighed for at dele pointene, men du fortjener dem faktisk også!
Jeg har dog valgt at give dem til pallebhansen. Og tusind tak for de mange præcise og meget brugbare svar og den vedvarende hjælp!
| |
|
Selv tak.
Jeg mener nu ikke det hænger sammen at give 300kr for et stempel til en slidt cylinder, når man feks. kan købe en tuncylinder med stempel hos feks. http://www.west-import.dk/ til 375kr, men hva ved jeg, det er jo ikke sikkert du vil have tun.
Ang. dit spørgsmål: Info på Aprilia RS 50 så vil kandu ikke give et link direkte til det spørgsmål, jeg kan i hvertfald ikke: http://www.kandu.dk/dk/spg/59691
Så hvis ingen har været der inde og svare, så træk det tilbage, og opret et nyt.
G-nat
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|