|
|
Hejsa
Det kan være 2 ting
Blandingen af luft benzin, at den får for meget luft og blandeingen derved bliver for mager (forlidt benzin ved de Høje omdrejninger...). Jeg kender ikke den kaburator der er på dyret. Men noget tyder på at den får for meget luft..
Det andet kan være tændingstidspunktet... at den faktisk skal have et tidliger tændingstidspunkt. Når blandingen er meget mager skal den antændes tidligt... Men da jeg ikke har adgang data for hvad den skal stå på vil jeg ikke råde til at stille på det..
Men prøv dig frem
det kan også være der kommer bedre bud her på siden.
mvh Benjamin
| |
|
Ja, blandingen kan være for tynd, og det tyder meget på, når den går bedre når den bliver varm.
Men også andre ting kan have indflydelse, feks. kan karburatoren være for stor, eller udstødningen ikke rigtig passer.
Men hvis du kører uden luftfilter, så opfører den sig også sådan, at den ikke vil tage gassen.
Det er jo også i orden at den hakker lidt, lige efter start, hvis den ikke får chooker (Eller for meget chooker)
Hvem siger at det ikke er en feks. 120 dyse du skal have?
Ja, tændingen kan ikke stilles, da den kører med CDI. Men ang. tændingen, er jeg nu ikke enig med at: "Når blandingen er meget mager skal den antændes tidligt" Fordi en mager blanding forbrænder hurtigere, og skulle ikke gerne "brænde af inden stempelet når top"
Men blandingen skulle gerne være rigtig, også få at få nok køling og smøring, og kunne yde max. ved bundgas.
VH Palle Hansen
| |
|
Nej luftskruen har stadig kun indflydelse på tomgangen, teoretisk giver den dog stadig en anelse benzin ved bundgas, men det er også kun teoretisk, for dens funktion bliver næsten sat ud af kraft, når gasspjældet åbnes mere og den betyder måske mindre end 1/100 del når man kører med bundgas.
Hmm, 21 mm ja det skulle jo passe meget godt, for lidt luft siger du, ja det kan vi jo ikke så let ændre, men det svarer jo til for meget benzin, og det passer også med at den hakker, men ikke med at den ikke tager den sidste gas, og at den går bedre når den bliver varm.
Du skulle nu nok have købt den Nardo i stedet?
Du kan jo også se hvordan den ter sig, hvis du giver den lidt mere modstand i luftfilteret, feks med en ikke for tæt klud over luftfilteret, ikke fordi det er nogen løsning, men det giver et fingerpeg i den rigtige retning.
VH Palle Hansen
| |
|
Har du prøvet at kigge ind på gasspjældet, det kan jo være det er helt oppe ved 3/4 gas?
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 27-01-05 18:37 |
|
Det jeg mener med variorullerne er, at jeg kan ikke helt huske om det var 5,5 grams eller 6 grams ruller jeg brugte, men der 4taktede den helt vildt og kunne ikke rigtig komme op i fart.Så var det jeg skiftede rullerne til 0,5 gram mindre og der kunne den godt tage omdr og køre perfekt!.Det kan være at det er det samme med denne her cylinder og udstødning..Jeg skrev det også herinde hvor du skrev, at der nok ikke var en logisk forklaring på det.
For en dyse 95 til hypertun er nok lige lidt nok og jeg skal jo passe på at stemplet ikke sætter sig!..
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 29-01-05 18:40 |
|
Så fik jeg afprøvet det med variorullerne!.Det var det heller ikke.Den køre åbenbart bedst med de 5,5gram ruller jeg havde i før.
Nu satte jeg mit originale filter på igen for og se hvad der skete når den fik mindre luft.Udover at den larmer mindre og faktisk har en fed lyd, så er det fuldstædning det samme som før..Den hakker med fuld gas, og nu skrev jeg at den skal køre med 3/4gas før den tager omdr og ikke hakker!..Faktisk er det kun ½ gas jeg kan tage..Jeg lagde dog mærke til da jeg startede den med original filter, at jeg havde besvær med og gasse op..Den går ud hvis jeg giver en smule gas..Lyder stadig som om den får for meget luft!..Men nu kan jeg ikke give den mindre luft når jeg har sat et original filter på.Den køre godt hvis jeg bare ikke giver den mere end ½ gas og kan komme op på 100km/t..Men et eller andet må der være galt..Ved I hvad det så kan være?
| |
|
"jeg skiftede rullerne til 0,5 gram mindre og der kunne den godt tage omdr og køre perfekt!." Det kunne jeg heller ikke få til at stemme?
Den er svær den der, men ved halv gas, er der jo stadig stort areal gennem karburatoren, det svarer jo nærmest til en 19mm karburator der er fuldt åben. Du skal jo tænke på at når karburatordiameteren fordobles, så firedobles arealet. Altså en 20mm karburator har 4 gange størrer areal end en 10mm karburator.
Hvorfor kan du ikke ligge et stykke stof over orginalfilteret?
Det kunne være sjovt at sætte en anden type 21 mm karburator på, eller en 19mm. Eller flytte karburatornålen i den Amal du bruger nu.
Men jeg er begyndt at tro, at du har for ringe gnist, og derfor når du lukker op for gassen, får du jo meget mere kompression på, og det er derfor langt sværere at lave god gnist. Prøv at slå elektroden lidt tættere sammen.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 30-01-05 09:45 |
|
Hej Palle!..
Ja det med 0,5 gram mindre er skam rigitg nok på den gamle Gianelli.Satte jeg 5,5gr i hakkede den og ville ikke tage omdr.Men hver gang jeg skiftede dem om til 5gr kørte den som smurt.Bare det i sig selv er temmelig underligt, da den gjorde det hver gang.*G*..Men nok om det.
Karburatornålen står i midten i de tre muligheder man har.Tænker du på den øverste eller nederste?
Jeg kan sagtens ligge et stykke klud over, men tror ikke at det er det..Nu er det længe siden du har hørt om min opsætning så syntes at du skal have den igen så du ved hvad jeg har på..
Athena Evo 47,6mm
Athena racer krumtap 10ø
Athena racer udstødning (er lavet til Athena evo)
Stylepro racer membran
Tændrør varmtal 8 kort gevind
Indsugningsforstærker
Oliebeholder pillet af, køre med 4% fuldsyntetisk olie blandet i bezinen
21 amal karburator med dyse #95
Original luftfilter
Polini speed control vario med 5,5gr ruller
Polini speed clutch
malossi kilerem
14/41 gearing
Så du kan jo se at jeg har skiftet meget til tun..
Men jeg vil da lige prøve og presse elektroden lidt mere sammen så..
Ja jeg mangler en Dellorto 19mm karburator..Det er vigtigt at jeg har en ordenlig karburator når jeg har tunet den så meget.
Men jeg syntes at det er en underlig fejl der er på scooteren!..Kan simplethen ikke finde ud af hvad det er.Men det må jo være et eller andet
med benzin eller luft forhold...
Mvh Brian Chr.
| |
|
Ja, den med rullerne, kan jeg kun give den forklaring, at de sætter sig fast, feks. i et spor der måske er kommer i varioens skrå flade.
Foruden tændrørets gnist, gjorde det nu ikke noget det var et tændrør med varmetal 10.
Jeg har lidt mistanke til indsugningsforstærkeren, måske er utæt i membranen, kan du let tage den af, og dække hullet til med skrue eller tape? For hvis den giver falsk luft så er det jo den der driller.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 30-01-05 17:17 |
|
Hejsa Palle..
Jeg har været derude hos scooteren i dag..Jeg tror nok at jeg har fundet fejlen..Jeg kørte derud på min kærestes scooter som også har tun..Et hebo tun..
Jeg startede dog ikke min egen scooter men jeg skulle rense hendes luftfilter og tændrør..Hendes tændrør er også et NGK eller hvad det nu hedder med varmetal 8 kort gevind ligesom mit..Men hendes elektrode sidder så lidt over gevindet hvor mit sidder nede i hullet i gevindet..Hendes starter også med 3 bogstaver hvor mit starter med 1..Nå men jeg fik rensede det og kiggede på det og tænkte på om min scooter kunne køre på det..Den kunne starte uden problemer med det, men jeg fik dog ikke kørt på den..Så det tændrør der sad i min satte jeg i hendes scooter og startede uden problemer også..Men der jeg skulle hjem og kørte ud af indkørelsen hakkede den helt vild når jeg gav den fuld gas!..Jeg kørte så en 2-3km hvor den stadig gjorde hvis jeg vred håndtaget helt om..Nogle gange gjorde den det ikke, men så pludselig kom det igen og det var som om den holdte igen og kunne ikke tage alle omdr..Så vendte jeg om og kørte tilbage igen og skiftede tændrøret til det gamle som sad der før..Startede den og vupti der tog den fat igen og kørte helt vild godt indtil jeg punkterede 5km før jeg var hjemme, men det er så en anden historie..*Gg*...
Jeg ved ikke om du kan se ligheden der!?..Det var jo det min gjorde på det tændrør hvor hendes gjorde det samme..Og så snart jeg satte det gamle i var problemet der ikke..Så jeg tror at det tændrør selvom det er nyt er defekt på en eller anden måde.Jeg har dog ikke prøvet og køre på min scooter med hendes tændrør, kun startet den..Lyder det langt ude eller kan der være noget om det???
Mvh Brian Chr.
| |
|
Nej, det lyder ikke langt ude, men derimod meget sandsynligt, og det kommer af, som jeg skriver at det er langt sværere at slå gnist ved høj kompression, og den bliver højere jo mere gas du giver, da cylinderen fyldes mere, jo mere der lukkes op for gassen.
Faktisk er det sådan at hvis et tændrør kan slå en gnist på 10mm ved 1 atm., så kan den kun slå en gnist på 1mm ved 10 atm. dertil kommer at det er værrer når tændrøret har en fejl.
VH Palle Hansen
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 200 point Dato : 30-01-05 20:20 |
|
Du kan se talkoderne for tændrør i THansen kataloget.
Det gode er sikkert af helt alm. konstruktion, hvor det med forsænket elektrode er et platintændrør.
Platintændrør er dyrest, men kan også have fejl.
Jeg tror såmænd ikke det ene er bedre end det andet, der er bare blevet en fejl på det, som der ret tit sker på knallerter, men næsten aldrig på biler der jo også er vandkølede.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 31-01-05 17:18 |
|
Tror du ikke at varmtal 10 lige er rigeligt nok!?..Så mange omdr køre jeg ikke med.. ..Jeg har vel en 12-13000..Hmm hvordan får jeg et billed herind??..Tænkte på om du ville se min Hot50 nu hvor du har hjulpet mig så meget.. ..Dog ligger det på min harddisk!..Den er ikke færdig på billedet, mangler stadig mine fælge og chrom sidespejle og grebklinger..
Mvh Brian Chr.
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 31-01-05 17:25 |
|
Nu har jeg ikke kunne få den over 100km/t, selv med det nye kit og udstødning.Tror du at det tændrør har haft en indflydelse på, at jeg ikke kunne??
Nu syntes jeg ikke, at den gjorde det med min gamle udstødning og membran, og hvorfor mon!!!??
| |
|
Jeg tror ikke den kommer meget over 100, måske 110, men det er da også ret pænt, men du får også en jævnere gang og skulle gerne kunne give fuld gas med et ordentligt tændrør.
Jeg tror stadig at varmetal 10 er ok.
En gang når den er klar kan du jo lægge billeder ind i www.scootergalleri.dk
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 01-02-05 21:51 |
|
Så nu køre den som den skal..Nyt tændrør gjorde det hele.Nu skal jeg så bare se hvor stor en dyse der skal i, da jeg jo satte mindre dyse i pga af det..Den kan sagtens komme op på 100km/t og mere hvis jeg havde et længere lige stykke vej som jeg kunne afprøve den på..
Den er skam inde på scootergalleriet..
Mvh Brian
| |
|
Selv tak.
Jeg er ved at besvare et T-rex spørgsmål, feks. er der flere hovedsikringer end det ved batteriet? Jeg formoder de 2 modeller er opbygget ret ens?
Vil du lige blande dig, hvis du ved lidt her: http://www.kandu.dk/dk/spg/59713
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|