|
| Accepteret svar Fra : jspi | Modtaget 60 point Dato : 12-01-05 22:25 |
|
Hej Trinethk
Ja du har helt ret i at det skyldes fodderet. De hvide hundelorte skyldes det kalk man gav sine hvalpe. Dvs. det var tegn på at hvalpen fik rigeligt kalk, idet kroppen kun tager hvad den skal bruge og lukker resten ud. I dag har man jo hvalpefodder som indholder alt hvad hvalpen skal bruge og i de rigtige mængder. Så det er meget sjældent at folk giver kalktilskud.
Med venlig hilsen Jspi
| |
| Kommentar Fra : bb1 |
Dato : 12-01-05 22:43 |
|
Ja,ja har man en hund er det meget godt at lægge mærke til dens afføring. Det kan man udnytte til at se om hunden er sund og rask og om den får den rigtige ernæring.
Mange hunde får eksempelvis lys afføring,hvis de har ligget og gnavet i et stort knogleben uden kød.Det meste af det de får ned kan ikke omsættes.Ligeledes kan du af det du bære væk fra hundegården se hvor meget din hund omsætter.Noget købefodder er simpelthend så fyldt med fyldstoffer som ikke omsættes og man bære næsten lige så meget væk,som man giver hunden at spise - tænk på det...
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 12-01-05 22:50 |
|
De hvide hundelorte skyldtes at hunden fik alt for meget protein ved forkert fodring.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : bevi54 |
Dato : 12-01-05 22:50 |
|
Helt enig med dem der holder et øje med efterladenskaberne fra ens hund, det kan fortælle meget, en af de vigtige er orm, som også af og til, kan ses ad den vej.
Og det er ganske rigtigt at ben kan give hvidlig tør afføring. Så er det tegn på at den har fået for meget ben.
Så denne debat er vist udtømt.
Kan i have en forsat godt jagt på emnet.
Hilsen Bevi54
| |
| Kommentar Fra : bevi54 |
Dato : 12-01-05 22:51 |
|
Helt enig med dem der holder et øje med efterladenskaberne fra ens hund, det kan fortælle meget, en af de vigtige er orm, som også af og til, kan ses ad den vej.
Og det er ganske rigtigt at ben kan give hvidlig tør afføring. Så er det tegn på at den har fået for meget ben.
Så denne debat er vist udtømt.
Kan i have en forsat godt jagt på emnet.
Hilsen Bevi54
| |
| Kommentar Fra : Trinethk |
Dato : 12-01-05 22:51 |
|
miritdk< haha...ja..men du må da indrømme at det er underligt..
Nu kender jeg jo så svaret, så det er ikke så underligt mere.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Trinethk |
Dato : 12-01-05 22:52 |
| | |
|
Hej Trine,
Det kan være at dem med de hvide hundelorte bare skammer sig og samler dem op ? ;) Nej... spøg til side... "mangelen" på hvide hundelorte i dag skyldes at mange fodrer med tørfoder og ikke længere giver deres hunde rå ben.
Mine hunde, der fodret råt (a la BARF-metoden), får "hvide hundelorte" hver gang de får kødfulde ben (i sær svineribben og okseben fremkalder den hvide farve). Kylling giver mere gule lorte, mens de bliver helt "normal farvede" når de får indmad / grønt.
Sikke en lortehistorie....!
Mange "hvide" smil fra
Stine
www.basenji.dk
| |
|
Det kan også være fordi man ikke ser så mange albinohunde. Det er jo primært dem der lægger hvide lorte.
| |
| Kommentar Fra : Birgitta |
Dato : 13-01-05 14:34 |
|
Ja, det er vi vist enige om, -at de hvide lorte skyldes overskud af kalk.
Da jeg købte min første racehund, skulle han have det bedste af det bedste og selvfølgelig fulgte vi kennelens anbefalinger. Så udover at han fik store mængder af skært kød så fik han også masser af kød-og benmel hver dag. -på et tidspunkt bagte jeg endda hundekiks af kød-og benmel til ham. Det holdt jeg nu hurtigt op med, for huset stank i ugevis efter bagningen. Han havde også tit hvide lorte.
Han voksede også alt for meget og fik knoglefejl i både forben og bagben, så han var et levende bevis på, at man skal passe på med at følge diverse ideologier.
-Det er næsten 30 år siden.
I dag fodrer de allerfleste mennesker heldigvis med tørfoder. Selv en billig tørfoder kan ikke lave lige så meget uoprettelig ravage som en sammensat kost, hvor man -for at gøre det ekstra godt- kommer ekstra meget i af de ting, som man ved hunden har brug for.
Og tørfoder indeholder ikke mere store mængder af kalk, fordi producenterne er blevet klar over, at visse hunde heller ikke kan tåle det.
Så hundelorte er næsten altid lortefarvede.
Og husk lige, at den dødsensfarlige hjerte/lungeorm IKKE!!! kan ses i afføringen med det blotte øje.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|