|
|
Tomgangsskruen skal da ikke være helt i bund, for ellers hæver den jo gasspjældet.
Tomgangsskruen er den store fingerskrue.
Den mindre skrue, som også kaldes luftskruen eller tomgangsluftskruen, skal som udgangspunkt være 1 1/2 omg. ude.
Men din fejl, kan også skyldes at nålen i gasspjældet er fastgjort for højt, prøv at sænke den et hak.
http://www.kandu.dk/dk/tip/8692
VH Palle Hansen
| |
|
Til "pallebhansen" ja jeg regnede jo nok med at det var dig jeg skulle forvente svar fra, du ved åbenbart en masse om mange ting, stor tak for det. På kaburatoren er der 2 skruer en lille ca. 3 mm i diameter som sidder længs fremme mod motoren og en større ca. 6-7 mm i diameter denne sidder bag den anden ca. midt for hvor kablet til spjældet går ned i kaburatoren. Begge skruer er med kærv til en skruetrækker. Hvis jeg skruer begge i bund tager motoren omdrejninger, skruer jeg den lille lidt venstre rundt (ca. 1/4 omgang) går den lavere i tomgang (så det er nok den der er tomgangsskruen som du skriver.) Hvis jeg blot løsner den store skrue 1/4 omgang for motoren åbenbart for fed blanding, da den "firetakter". Jeg må indrømme at jeg nok er lidt på bar bund her. det er nok omkring 25 år siden jeg sidst skruede på en knallert. Du skulle vel ikke bo i nærheden af Vejen????
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 50 point Dato : 29-11-04 11:03 |
|
Ja den der sidder lige under gaskabelet/gasspjældet (Lad os kalde den A) er den man lige giver lidt ind hvis motoren skal gå lidt stærkere i tomgang, da man normalt ikke stiller på den anden (B).
Start med at stille B helt i bund (Spænd endelig ikke for hårdt), og derefter 1 1/2 omg. ud.
Start knallerten, og reguler A, så den får et passende tomgangshastighed (Ind=hurtigere)
Lad knallerten gå i et par minutter for at blive varm.
Juster B til der opnåes den hurtigste tomgang (Det bør ikke være mere end 1/2 omdr. fra grundindstillingen, altså mellem 1 og 2 omg. ude). Juster A lidt ud hvis tomgangen bliver for høj.
Finjuster igen B til hurtigste tomgang, vær dog opmærksom på, at hvis det kniber med at starte når den er kold, (Brug ikke gashåndtaget) så er det fordi B er kommet 1/4 omgang for langt ind.
VH Palle Hansen
| |
|
Hej Palle
Vi har lige eksperimenteret lidt med indstillingen i følge den vejledning du tidligere linkede til. Knallerten for alt for fed blanding, så vi vil lige prøve rådet med at sætte nålen på gasspjældet i et andet hak så den går længere ned, alternativt må vi prøve en mindre dyse. jeg har også tænkt på at hvis kaburatoren for falsk luft, altså istedet for kun det man justerer med skruen, vil blandingen vel også være for fed. jeg får desværre ikke tid til flere eksperimenter før i weekenden. Jeg vender tilbage senere. Foreløbig mange tak.
Ham knolden der har haft maskinen har godt nok pillet i alt hvad der kan pilles i
| |
|
Ja hvis nålen kommer længere ned, får den lidt mindre benzin i tomgang og "meget lav området" (Lidt gas), men det har så tilgængæld intet at sige når gashåndtaget er i bund, da nålen så slet ikke har nogen indflydelse.
Ved falsk luft forstår man utætte pakninger ved cylinderen, eller mellem karburator og cylinder (Karburator/membran eller membran/cylinder), og en sådant falsk luft giver for tynd blanding. Det medfører startvanskeligheder, ujævn tomgang, tit med mange omdrejninger, for pludselig at dø, stempelet har så også en øget tilbøjelighed til at "sætte sig" fordi blandingen er tyndere og der derfor mangler køling.
Til dyse størrelse skal lige siges, at hoveddysens størrelse, intet har at sige ved tomgang, og hvis den er for stor, vil scooteren slå over i 4-takt ved bundgas, når den ikke har så meget at trække på, dvs. når det går lidt eller meget ned ad bakke, og da vil man kunne høre at motoren holder igen, og ændrer motorlyd ved 4-takten.
THansen har desværre ikke meget til den model:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=359090601&n=437232582#xy
VH Palle Hansen
| |
|
Tak for svaret pallebhansen. Du har givet mange gode tip, og da jeg synes det er på tide at få lukket denne tråd får du pointene. Jeg har tjekket dyserne tomgang 0,32, hoveddyse 0,82, og maskinen for stadig alt for fed en blanding. Jeg tjekker nok lige ved importøren, hvad dysestørrelserne skal være. Jeg tror i hvert fald at den automatiske shocker virker nu, da maskinen starter med temmelig mange omdrejninger, og så efter ca. 10-15 sek. går den ned i omdrejninger, så det er nok et spørgsmål om mindre dyser og så en korrekt justering.
| |
|
Der står et nummer trykt ind i dysen, enten på siden af messighovedet, eller i enden, hvor man tager ved for at skrue af. Dette nummer siger forhandleren noget. Men hvordan du har målt ø diameteren ved jeg ikke, men det kan ikke rigtig bruges til noget, da det ikke er angivet nogen steder, tror jeg da ikke.
"maskinen starter med temmelig mange omdrejninger, og så efter ca. 10-15 sek. går den ned i omdrejninger" Ja, men er det ikke bare stadig tomgangsluftskruen (B) der skal en 1/4 omg. ud.
VH Palle Hansen
| |
|
Hej
Jo det forholder sig nemlig sådan at nummeret på dysen er det samme som dysestørrelsen i 100 dele mm, så en dyse nr. 82 er det samme som en dyse med et hul på 0,82mm. Det har vores lokale scooterservicemand i hvert fald sagt.
| |
|
Ja, det er rigtigt at mange karburatorfabrikanter følger den standard, men ikke alle.
Tomgangsdysen er helt normal, og hvis den får for fed blanding, kun i tomgang, har det jo ikke noget med hoveddysen at gøre, da den kun bestemmer blandingen i fuld fart.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|