For det første skal man ved en renovation altid sætte nye pakninger i, de består som regel af o-ringe og en manchet.
Stemplerne skal helt ud, og må ikke være beskadiget på glidefladerne, som består af en forkromning.
Da bremsevædske optager vand som forringer bremsevirkning og ruster anlægget indefra, skal alt vædske udskiftes, typen af bremsevædske (Dot) er underordnet til dette brug, men pas på lakerede overflader, da det virker som malingsfjerner.
For at få et fastsiddende stempel ud, blokerere man den anden med små skruetvinger, og bruger trykluft ned i udluftningsstudsen, eller hvis det hele er taget af, ned gennem tilførselsslangen. (Den kan komme ud som en kanon, så pas på finger, og stempel)
Hvis kaliberen stadig er forbundet, bruges bare at bremse.
Ved en "ikke adskillelse", hvor o-ringe ikke udskiftes, løsnes det fastsiddende stempel med bremsetryk, og stempelet trykkes tilbage og frem nogle gange, men sørg for at påfyldningsdækselet er åbnet, for der kan være plads til den "tilbagetrykkede vædske.
Ved at køre med et fastsiddende stempel, kan du risikere at skiven bliver bøjet.
Ved mange bremseklodser, sidder der en bagplade, og den skal vendes rigtig, for at klodserne ikke skal rasle.
Klodserne, skal påføres et godtlag bremsefedt (Guldfedt) på bagsiden og en anelse på de flader der styrer klodsen, men belægningen må endelig ikke .......
Man kan få renoveret hele kaliberen på autobremse-service værksteder, og den kan tit gøre det medens du venter.
VH Palle Hansen