|
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 02-09-04 22:23 |
|
Hvis det er sådan en halvgammel Puch 2 gear, sidder gearskiftet oppe i samme håndtag som koblingsgrebet.
Man trækker koblingen og drejer håndtaget enten op eller ned, om det er 1. ell. 2. gear den skal i.
| |
| Accepteret svar Fra : arne.jakobsen | Modtaget 20 point Dato : 03-09-04 00:15 |
|
Der blev lavet 2 udgaver af Puch 2 Gear, Den ene (og første) havde håndgear, den anden fodgear.
Håndgear: Ligger i venstre hånd. Koblingen trækkes ved at trække det slanke håndtag ind imod "selve" håndgrebet. Når dette er trukket HELT ind, skiftes til 1'st gear ved at vride HELE hånden fremover. Du har altså 3 stillinger: Frem = 1 gear
I midten = Frigear g tilbage = 2'nd gear.
Hvis det er modellen med fodgear, er det nøjagtigt det samme, blot ligger 1'st gear op, frigear i midten og 2'nd gear ned. Også ved fodgear har man brug for en kobling. Den sidder stadig i venstre hånd.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 03-09-04 09:35 |
|
Lidt uddybende om modellerne:
Puch MS 50 P: 2 gear, håndskift
Puch MS 50 K2: 2 gear, håndskift
Puch MS 50 K2T: 2gear, håndskift
Puch MS 50 K3T 3 gear fodskift
Kilde: MC-revyen 1975
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 03-09-04 11:33 |
|
Ja, det var modellen Puch MS 50 P der var med pedaler.
Men ifølge min "revy" og gamle knallertbog, er der altså ikke nogen 2-gears model med fodgear
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 03-09-04 13:47 |
|
Jeg tror faktisk jeg har en exploderet tegning i min gamle knallertbog - der frit efter hukommelsen er fra 72 eller 74. Der er vist de forskellige maskiner fra dengang. Men to af hvalpene fra dengang havde to gear's. Den ene med håndgear den anden med fodgear. Når man pillede ved dem, var der vel langt mellem gearerne og du kunne ikke hekse så meget med tandhjulene som på 3 gearer'ne. 3 gear'ne gav vi 13 tænder foran og 26 bagi (fra Puch Scooter). Så kunne en MS snildt rende klokken rundt når det gik nedad. At stellet så ikke var særlig lige, når man havde kørt en rum tid er noget ganske andet. På det punkt var VZ'erne meget federe.
Iøvrigt har jeg selv haft indtil flere NSU (også to håndgear, men med kun eet gearkabel). Sådan en kunne også rende ganske stærkt. Den ene af mine rendte ubesværet fra de fleste i 1. gear (>45 km/t). Hvad den løb i andet, var der ingen der kunne måle (af drengene altså). Kun en gl grovtunet Everton, kunne næsten følge, men den havde intet speedometer.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 03-09-04 14:41 |
|
Hej 3773
Jeg er så stadig overbevist om det med de 2 håndgear. (hvad med en ombygning til fodgear)
Men nu du nævner NSU, så havde jeg en af de sjældnere modeller.
Du kan se den på http://nsuclub.dk/koeretoejer/knallert.htm
Hvis du ruller på siden kommer der et stort billede af en mand påNSU med en pige ved siden af.
Lige nedenunder står der; NSU barslede også med mere sportsprægede maskiner : Quickly TT
Det er den store røde med hvidt på tanken på billedet lige under.
Sådan en havde jeg til mark-race, og den kunne bare køre stærkt.
dova
| |
| Kommentar Fra : tronddk |
Dato : 03-09-04 17:56 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 03-09-04 18:18 |
|
nej tronddk
2gear er altid 2 gear og frigear.
frigear er jo ikke et gear på den måde. du kan også kalde det neutralstilling, Hvis der ikke var et frigear kunne knallerten jo kun holde stille hvis koblingen er trykket ind hele tiden.
| |
|
start den og lad den stå i frigear.
tag koblingen, og slip langsomt mens du gir gas.
mener det er hvis det er en monza
1. op, 2. ned to gange, se evt:
1. gear -
frigear - o--- < = gearpedal (står i frigear)
2. gear -
har selv haft en monza 2 gear.
| |
|
Tak for svaret arne.jakobsen.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|