|
| Kommentar Fra : rpje |
Dato : 29-08-04 16:58 |
|
Har I prøvet at skifte maskine, og udføre den samme test ???….
MV.
Peter Jensen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 29-08-04 17:06 |
|
Øhmm hvad mener du!?..Altså jeg køre på hendes og hun køre på min???
Vh Tigeren
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 29-08-04 17:38 |
|
Jamen det vil vi da prøve så..Men kan det have noget og gøre med min dyse er for lille/stor og at min udstødning aligevel har kørt 7000km???Fik aldrig svar på hvad en slidt eller utæt simmering kan gøre???
Mvh
Tiger
| |
| Kommentar Fra : rpje |
Dato : 29-08-04 17:45 |
|
Nååå. Hvis en krumtap simmering er utæt så kan der komme falsk luft ind den vej.
Det giver nogle tomgangs problemer, og at motoren dør ved fuld gas.
MV.
Peter Jensen
| |
| Kommentar Fra : Jon |
Dato : 29-08-04 17:46 |
|
Eftersom at du har en gearing i din burde du kører hurtigst... Hvis man fjernede den burde de to maskiner kører stort set lige hurtigt, med den rette indstilling...
Så kom du ud og indstil din scooter ordentligt !!!!
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 29-08-04 18:01 |
|
Jon jeg har prøvet men så langt rækker min viden ikke..Syntes jeg har prøvet alt med karb og filter, men nytter ikke..Tager gerne mod forslag!..Køre i øjeblikket med en dyse 95 og et originalt filter...Har hørt at der er nogle der er helt oppe på over dyse 110, men det har jeg prøvet og der kan den slet ikke køre..Den køre også ujævnt ved fuld gas, dvs at tomgangen er meget normalt, men rykker man håndtaget i bund mens man har lidt fart på syntes jeg at der ikke er så mange omdrejninger som når man holder stille og giver gas..Det mener jeg da at der burde være...Ja faktisk er det lidt forskelligt hvor mange omdr den tager ved fuld gas..Det kan varigere op med 1000 omdr...??
Vh
Tigeren
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 50 point Dato : 29-08-04 21:22 |
|
En slidt eller utæt simmering kan gøre:
1. Når stempelet går ned og overtrykket der nede, skal sende gasblandingen op gennem skyllekanalerne, så er noget af trykket og gassen gået ud gennem simmerringen, og der presses altså ikke så meget op over stempelet, så fyldningen og kompressionen er dårligere, og altså mindre HK.
2. Når stempelet vender og går op, og der opstår vaccum i krumtappen, så skal membranen suge gassen ind fra karburatoren, men så suger den også en del ren luft ind gennem simmerringen, så får du ikke så hurtig en luftstrøm gennem karburatoren. Men det gør ikke helt så meget, hvis dysen er stor, for så får den alligevel et fornuftig blandingsforhold mellem, benzin og luft. (For det er næsten, ligemeget hvor luften kommer fra.)
Som du kan se er nr. 1 det værste ved en utæt simmerring. Og når den bliver skiftet til ny, skal dysen nok være lidt mindre.
Slidte lejer, giver også slidte/utætte simmerringe (Der er en på hver side).
Man kan slet ikke sammenligne dysestørrelser mellem forskellige fabrikater af karburatorer, da en 90dyse til en Dellorto kan være størrer eller mindre, end en 90 dyse til en Amal karb.
Udstødningen alder er uden betydning, hvis den da ikke er stoppet af sod eller oliefilm, eller er tæret indeni.
Jeg har ikke en præsis forklaring på hastighedsforskellen, men har en mistanke til din gearing, da det jo kan være at din motor ikke kan slæbe en så tung gearing. Det har jo noget med hvor motoren har sit største moment.
Det svarer til at man gearer en yamaha FS1, så højt at man aldrig kan bruge 4. gear. Og det kan jo være at din trækker fra ned ad bakke, på grund af den høje gearing.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 29-08-04 21:54 |
|
Den køre fint og viser 80-90 på speedometert.Men optrækket er blevet dårligere syntes jeg, men det kan jo være den utætte simmering..Fik at vide at det kun kunne være den da der var olie bag varion og inde i kickstarterskjoldet og det kom ikke fra den bagerste kobling da det var helt rent der..Så det kan jo kun komme fra simmeringen...
Hmmm den burde ellers kunne trække gearingen med det jeg køre med..Men den køre nu meget hurtigt ned af bakke nu hvor du nævner det..Jeg har også lagt mærke til, at den køre en del langsomere i modvind end i medvind...Der kan den næsten svinge med 20km/t på toppen hvilket jeg ikke vil mene er normalt..Selvfølgelig vil den altid køre langsomere i modvind men der er meget stor forskel i mit tilfælde...Det er sikkert gearingen som du skrev..
| |
|
Tja, mon ikke.
Lad os høre, når du får tøsen med til Himmelbjerget, hvem der kører fra hvem?
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 29-08-04 22:30 |
|
*G*...Så mener du at vi skal drøne om kap ned af himmelbjerget!?...Jamen er det svært og skifte den simmering der sidder bag varion??
Vh
Tigeren
| |
|
Gearingen har kun betydning for optrækket indtil ca 30 kmt, herefter er det op til varioen. Men skift pakdåsen/simmeringen og rens varioen for evt. olie fra utæheden... du kan bruge en skuetrækker til at brækket simmeringen ud, og et rør(som sættes ud over krutapsakslen) m. hammer til at banke den nye på plads(som den gamle sad)
| |
|
ja, jon, det har jeg prøvet... blev stoppet for nogen md. siden, hvor padderne tog alt andet, end min 41% gearing og krumtap(sødt gjort!). Den har svært ved at komme igang, men kommer den først over 25 kmt, river den fra enhver anden med std. dele!
| |
|
benelli 491 ST. den kører nu 70-75 kmt. før kørte den 115 kmt (begge ting efter de af politiet opsatte vogne, som med store digitatal, skriver hvor stærkt man kører. så mit speedo måler 15% for meget....!)
| |
|
tja men tar vi som sagt og måler efter speedo, som alle andre gør det, viser den også over 85 - på lige vej...!
men generelt måler scooter-speedo 15% forkert, efter mine erfaringer. men dem jeg har sammenlignet med, som også kører std., følger kun med, til vil når 30 kmt... mere har jeg ikke at sige...
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|