De fleste aluminiumscylindre er overfladebehandlede med nicasil, som gør at deres overflade er meget hårdføre. Så aluminiumscylindre behøver ikke så lang tilkørselstid som støbejernscylindre, dog tager det længere tid, før de opnår fuld kompression, da stempelringene er længere tid om at slides til.
Så sejtrækket vil komme lidt efter lidt.
Men det kan jo også være dit gamle topstykke var planet, og derfor havde størrer sejtrækningsevne.
Og du skal ikke tilsætte mere olie i tilkørselsfasen, da det kan gå ud over trækkraft, og desuden let stopper udstødningen på en FS1.
Hvis du nu har kørt 100 km, er det også snart du skal efterspænde topstykket, ved at spænde over kryds 1-3-4-2
1-3-4-2
Hvis det er en lovlig cylinder med plomben taget, og 16 mm karburator, med 5,5 hk udstødning, og lidt gearing, skal du køre med ca. 160 dyse, hvis den er mindre vil du mangle trækkraft.
Du må godt give fuld gas i længere tid nu, bare ikke opad i højt gear.
VH Palle Hansen