En stor fingerskrue på karburatoren, er altid kun til at justerere tomgangshastigheden, som bare løfter "gasspjældet"(klokken med nålen på).
Om der er andre skruer udvendig der kan justeres, ved jeg ikke, men hvis der er, er de kun til at gøre tomgangsblandingen tyndere eller federere, og har ikke nogen indflydelse på mellem eller fuldgas. (men de kan have en lille indflydelse på allerførst i starten, med hvor godt den lige vil tage gassen, og har selvfølgelig også en indflydelse på tomgangshastigheden, da en tynd blanding i tomgang, får motoren til at løbe længere op i omdrejninger, men det er ikke det, den skal indstilles til, for så vil den tøve lidt ved acceleration fra 0 km/t, men skrues længere ud så den falder i omdr. og får federe tomgangsblanding.)
Nu kommer det an på, hvad der menes med prutter helt vild, jeg går ud fra, at det ikke kun er i tomgang, men også ved mellemgas, måske også med bundgas at den prutter, og hvis det også er der oppe den prutter, så er mit gæt: For fed blanding, nærmest 4-takt, altså at den faktisk kun tænder hver anden gang.
Og hvorfor så det: Ja det er jo ikke til at forstå hvis den stadig har samme karburator med samme dyse?, for med en tuncylinder, skulle den så have behov for mere benzin end før?
En del af forklaringen, kunne være at den ikke har nok at trække på, fordi den ikke kan geare op hurtigt nok.
Du har måske ikke fået kortet eller skiftet fjederstyret til en Big max, se begrænsningerne og udskiftning på denne gode side:
http://www.scooterzone.dk/old/tuning/fjernskiven.html
VH Palle Hansen