Skruer dækselet af, drejer svinghjulet indtil du gennem det største hul kan se at platinerne går fra hinanden. Åbner den bevægelige del mere op, og ser efter hvor brændte de er. Den ene del får et "bjerg" og den anden del får et hul, hvis de er slidte.
Hvis de er slidte skal svinghjulet aftrækkes og nye med kondensator monteres. Kondensator SKAL skiftes hvis du kan se en kraftig blå gnist fra platinerne, når motoren går.
Køb de bedste platiner og kondensator fra THansen, ikke de billige.
Nye platiner, skal sprittes af på kontaktfladerne.
Du køber et søgerblad ved THansen, ligger 2 blade sammen der giver: 0,35mm.
Åben med en skruetrækker den bevægelige del, søgerbladene lægges ind, der trækkes let og skuppes let, samtidig med du drejer svinghjulet, til et punkt hvor der er max åbning, og der skal du kunne mærke at modstanden bliver mindre, der må vi formode at afstanden er 0,35 mm. Men man kan jo aldrig ramme 100%, men afstanden bør være mellem 0,3-0,4 mm.
Justering: Løsen skruen der holder den faste del af platinerne, men kun så meget at en stor fladhoved skruetrækker, kan komme ind og bevæge den faste del, ved at skruetrækkeren sættes ind der hvor der er en "skrip" i bagpladen og i platinfoden. Når skruetrækkeren drejes kan du åbne eller lukke platinerne. MEN: du kan ikke kontrollere afstanden, før den faste del igen er spændt, da den spænding med skruen kan flytte afstanden lidt.
NB: Den bevægelige del har en "slidfod" der kører inde på akselen/svinghjulet, den bør få en meget lille dråbe olie eller bedre fedt, hvis du kan komme til at give den.
VH Palle Hansen