Jeg vil lige kommentere Jacx: Vask alt fedt og olie og skidt af, brug evnt. en højtryksrenser.
Nej man skal da ikke fjerne den gamle maling, det vil jo tage uger, den gamle maling skal slibes med sandpapir, så den er let slebet OVERALT, feks. korn 120.
Hvis der er rust, skal stedet slibes i bund der, og jernet grundes, med en jerngrunder.
Hvis der er kraftige ridser skal du slibe dem i "overgang", buler skal udspartles med spartelmasse fra THansen eller lign. og slibes i overgang.
Langt det største arbejde er slibningen, for selv den mindste ridse, kan ses 100 gange tydligere, når der kommer maling på, intet kan skjules med maling, som mange tror.
Blæs alt støv af med trykluft, og tør delene over med en ren fnukfri klud.
Hæng delene op, og sprøjt med en rigtig sprøjte, hvis du køber malingen ved en rigtig automalingsleverandør.
Eller sprøjt med dåser fra feks. THansen.
Pas på løbere, der skal ikke for meget på ad gangen.
Slut af medens det er vådt eller efter en dag, med klar lak fra THansen, helst flere lag. Det kan være svært at se lakken, så pas rigtig godt på ikke at få løbere.
VH Palle Hansen