|
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 29-03-04 17:12 |
|
Hvis det ikke passer ordentligt sammen På grund af slid kan den også lave det nummer at kæden nærmest kravler op på tændenne Hvis det er et stift led så tag en skruetrækker og vrid let ved det stive led som også kan smøres med lidt wd 40
Mvh sune
| |
| Kommentar Fra : rasmusbuh |
Dato : 29-03-04 17:35 |
|
Til Sune
Det virker meget rimligt det med at de "kravler op". Sådan ser det faktsik ud. Men både tandhjul og kæde er ny...
| |
|
prøv en god kædespray evt.CHAIN LUPE fra bel ray.1 dåse koster 115,-kr.(ved feks bruun larsen Odense) den både smører og beskytter giver et hvidt skær er meget holdbar og du kan se hvornår kæden trænger igen.men rens lige din kæde først i noget petrolium da der kan være en del skidt bla. efter at det har været vinter (grus,salt)meget god effekt ,billigere end at skifte kæde,husk at være god ved kæden og den holder længere.
mvh eskild
| |
|
Det kan også være kæden der hænger ned på bagsvinger-leddet, det sker tit hvis kæden er for slap.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 04-04-04 22:34 |
|
Husk at lukke hvis du har fået et gyldigt svar eller ikke kan komme videre
mvh Sune
| |
| Kommentar Fra : rasmusbuh |
Dato : 06-04-04 13:11 |
|
Tag lige en slapper hva sune, har du noget du skal nå... Jeg hæver da bare spørgsmålet i stedet.
åh min gud
| |
|
En kæde der skiftevis bliver slap og stram, kan kun skyldes 4 ting:
1. Enten har kæden nogle stive led, som en rusten kæde kan have.
2. Eller kæden kravler lidt op på siden af tandhjulet, fordi de 2 tandhjul ikke flugter. NB. Man skal se henad kæden bagfra med øjet helt nede i "kædehøjde".
3. Tandhjulet/ne er så slidte og uens i deres fordybninger, at de snarest skal skiftes. Når man ser tandhjulet fra siden, kan man se kæden har slidt sig ind fremad.
4. Bagtandhjulet er ikke orginalt og har for store bolthuller, så det ikke centrere med hjulet/navet.
Husk at kæden ikke må være helt stram, når man belaster knallerten med sin vægt.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 06-04-04 16:05 |
|
VERDENS BEDSTE kædespray laves af ROCK-OIL i England. Smør din kæde efter en køretur(så er kæden varm) , gerne om aftenen, og lad den stå natten over
Skift ALTID BEGGE kædehjul sammen med ny kæde. For at justere din kæde optimalt kan du lægge dig bag ved baghjulet og kigge/lade øjet flugte kæden. Så kan du se om kæden "danner" et U sideværts. Hvis kæden ikke flugter her får du denne grimme lyd.
Held og lykke!!!...og God Påske!
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : rasmusbuh |
Dato : 06-04-04 16:09 |
|
Jo tak for god påske!
Jeg har ikkke prøvet nyt bagtandhjul endnu... Det måske et forsøg værd
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 06-04-04 16:17 |
|
Jeg ved godt at det er lidt dyrere at skifte begge tandhjul + kæde samtidig, MEN DET BETALER SIG!!! Hvis dit/dine tandhjul er "spidse" som på en savklinge SKAL du udskiftes. Ring dette nr. hvis du er interesseret i at købe ROCK-OILs kædespray: 65361753...det er UBETINGET det bedste du kan få!!!!
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 06-04-04 16:26 |
|
Et større tandhjul skulle jo netop reducere problemet...men det kan som min kære navnebror påpeger være et rustent eller "fast" led på kæden....især hvis den har stået stille længe
Jeg bliver nødt til at smutte for i dag...pligten kalder ("kigger forbi" igen imorgen)!!! Men prøv at skifte kæde +tandhjul...det vil under ALLE omstændigheder være "godt givet ud"!!!
Held og Lykke!!!
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 06-04-04 16:39 |
|
Jeg tar det skam helt roligt men det satte da gang i debatten men jeg kan ikke få øje på noget der ikke er sagt nu så farvel
Mvh Sune
| |
|
Nej det kan ikke være fordi du kører 10 tands, men nok fordi din kæde har nogle dårlige led, køb en ny ved THansen.
VH Palle Hansen
| |
|
Nej det behøver den heller ikke lige med det samme, men specielt før under, og efter vinter.
Men har du kontrolleret noget af det vi har skrevet?
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : h_bmv |
Dato : 09-04-04 22:59 |
|
Va eh... er det i det hele taget den rigtige kæde som du har fået?? Du skriver at den er ny...
Har knallerten været tunet? så kan det være at den er skæv.
Hvordan har bøsningerne i baggaflen det ? De kan skiftes på sådan en Yamaha.
Hvordan har bagnavet det i det hele taget? er lejerne slidte? er det den nye eller den gamle model? (Det nye nav har bagtandhjulet skruet fast derekte i navet. Det gamle nav har bagtandhjulet på en klo som griber ind i navet med gummiklodser i mellem.) Jeg har ikke selv erfaring med det gamle nav, men jeg kan forestille mig at hvis det er slidt eller defekt, så må det kunne få bagtandhjulet til at køre skævt??
Det kan osse være at lejet i afgangsakslen på gearkassen er totalt slidt op, og derfor får den til at køre skævt. Mere utrolige ting ER set, på de her gamle forskruede og forkørte knallerter.
Vh.
| |
|
Ja den er pisse besværlig at skifte, og jeg vil ikke tilråde dig at begynde at skille hele krumtaphuset, undtagen du er virkelig expert, men man kan da let se om den er skæv, ved at dreje den rundt, event. uden kæde, eller tag tandhjulet af, så er det måske tyderligere. Men en lille smule skæv kan man måske leve med? Kæden skal alligevel have så meget frigang, at den ikke er stram, når knallerten er belastet.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : h_bmv |
Dato : 12-04-04 12:23 |
|
Er det da ikke den her du mangler??
http://thansen.dk/product.asp?c=237023305&n=282500617&pn=282501084
Det lyder virkelig til at det er den som er problemet.
Baghjuls lejerne må heller ikke være for slidte, det får jo tandhjulet til at køre skævt.
Hvis problemet stadig er der når hjulet endelig er monteret korekt, så må du til at kigge mere mere indgående på om tandhjulene løber i lige linie over for hinanden.
Afgangsakslen:
Hvis ikke det yderste leje lader til at være slidt, så prøv at tage kraftfuldt ved den og prøv at vippe med den, for at se om det skulle være lejet i den anden ende af akslen som skulle være slidt. (Jeg mener forøvrigt at kunne huske at det er en bøsning)
Vh.
| |
|
Det er jo kun afstandsbøsninger, der skal sikre at navet fylder helt ud mellem bagsvingerne, og kan ikke have noget med et varierende tandhjul at gør. Jeg går da ud fra at du har spændt dit baghjul, så det klemmer om bagsvingerne?
Jo der skal kun sidde et afstandsstykke, på tandhjulssiden.
VH Palle Hansen
| |
|
Ja det kan påvirke at de ikke løber lige "i linie" for hinanden, men det kan da ikke gøre kæden slap og stram, for det er jo ingen sliddel, det er derimod baghjulslejerne, men så skulle det være fordi de mangler kugler, eller nogle af dem er knust.
VH Palle Hansen
| |
|
Ja for stram kæde og 2 på sædet, så er der noget der skal give sig, og det blev akselen, håber så du havde en pige på, så er det da ikke helt spildt.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : h_bmv |
Dato : 14-04-04 09:44 |
|
Ok så da, men vi fik da endelig en konklusion på hvad der er galt.
Vh.
| |
|
Nej men en anden har så spændt kæden for hårdt, men det er vel til at leve med, den skal bare være så slap at den på det værste sted, stadig kan give sig når du sidder på den. men det er et bøvl at skifte akselen, selv om den ikke koster meget.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 27-04-04 23:42 |
| | |
|
Spørgsmålet har stået længe, du skal huske at lukke det, ved at give point til det svar der kom nærmest.
Jeg siger ikke at jeg skal have dem, men kun at de skal uddeles, iflg. Kandu`s regler.
Og du har jo allerrede mistet pointene.
Du lukker spørgsmålet ved at klikke på accepter ude til højre for det svar du syntes.
Men mener du at du kan få mere ud af spørgsmålet, kan du komme med en kommentar, der måske sætter mere fut i svarene.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|