|
| Vil ikke starte! Neo's! Fra : chinabox | Vist : 3165 gange 80 point Dato : 13-03-04 14:07 |
|
Hej!
Min scooter vil ikke starte! Der er flg. tun på: Malossi sport 47mm, 21 mm dellorto kab, 21mm studs, TP nardo, Malossi vario, rms racing plus krumtap.
Men.... den vil ikke starte! Den gik ud da jeg var påvej ind til byen, begyndte at tabe fart og tog ikke gassen ordenligt!
Nu har jeg så prøvet at rense min kab og studs, tjekket tændrøret, der kommer gnist, ved ikke om det er nok.
Og der er komprision på cylinderet, nu er jeg tom for ideer. Desuden kommer der benzin ned til cylindret, har ogs prøvet med kaburatorsprit, men det hjælper ikke. Nogle gange er det somom den lige er ved at gå igang, men nej!
Hvad kan der være i vejen?????
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 13-03-04 14:13 |
|
Nej gnist nok? kommer gnisten på det rigtige tidspunkt?
Den skulle vel nok kunne trække en gnist på en 5 - 10 mm.
Mvh, Valde.
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 13-03-04 14:26 |
|
Lyder som en tændingsfejl.
Se om bagpladen(til magneten) er gået løs,og juster tændingstidspunktet om.
Kontroller kondensatoren(sjælden fejl,men det sker).
Og så kan det jo være tændspolen,selvom der kommer gnist,kan den være ved at stå af.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 13-03-04 15:30 |
|
Nyt Tændrør evt. selv om der er gnist i et tændrør kan det godt være gået da det opfører sig anderledes under tryk Ellers kan du jo også have fået en ridse i stemplet hvilket gør at noget af kompresionen går bagom ned i bunden af motoren Har der hele tiden været nok olie på ??
Mvh Sune
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 13-03-04 15:43 |
|
Ja olie er der nok af, kører med noget fuldsyntetisk.... Jeg for nyt tændrør og rem på mandag, så prøver at se hvad der så sker! der er ikke revner i tændrøret, og den laver gnist!
Hvordan kan man se om membranen er defekt?
Før kørte den godt, det kom meget pludseligt, den gik i stå efter at have hakket og spruttet, og nu kan den ikke starte!!!
| |
|
Indsugningsstuds af, membranhus af, og se om de 2 plader er defekte.
Man undersøger ved at blæse og suge med munden, når man suger skal den være 100% tæt.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : valde. |
Dato : 13-03-04 15:58 |
|
Dengang jeg for mange år siden kørte totakter, var det hele så let, var tændrøret vådt(det kan mannå at se fordi der er olie i benzinen) så var der ikke gnist nok, kunne i regelen afhjælpes med nyt tændrør. hvis det var tørt, fik den ingen benzin, det var tit strålespidsen der var stoppet, måske sad svømmeren fast, der er ikke mange muligheder
for at tændingstidspunktet har ændret sig!
mvh. Valde.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 13-03-04 16:32 |
|
Jae desværre for dig tror jeg at det (hvis ikke det er tændrøret) er mere alvorligt Så som stempel cyl osv Menbran tror jeg ikke på med med det du beskriver med Hakken og sprutten men nu må vi jo se
Med venlig hilsen Sune
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 13-03-04 16:54 |
|
Du skal også checke dine platiner.En skam vi ikke kan lægge billeder ind på "kandu".Jeg var en gang dage om at finde
fejlen på en af mine kn.Det viste sig at være den ene kontaktarm der var knækket halvvejs igennem,metaltræthed formoder jeg.Det er en drilagtig fejl du har gang i,men interesant,hvis man ellers har tid.
Og Palle,inden jeg kommer for godt igang,hvordan er tændingen på en moderne knallert.Er den klasisk(svinghjulsmagnet
og platinere) eller er der noget CDI halløj?
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 13-03-04 17:01 |
|
Det er vist med svinghjul, det hjul som også giver køling til cylinder, men der er også cdi! Mit tændrør er vådt, det du skriver pallebhansen, med at det måske er min membranplader der er i stykker....- hvis vi nu siger de er defekte, burde den så ikke kunne starte når jeg sprøjter benzin, kaburator væske eller wd-40 direkte ned i cylindret? altså der hvor tændrøret sidder.... Den starter ikke, men kommer nogle gange med nogle suk somom den lige er ved at springe igang!
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 13-03-04 17:02 |
|
Glemte at spørge om, hver de der platiner sidder???!!! :)
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 13-03-04 18:14 |
|
Hvis du har "CDI"tænding,og den er gået sig en tur,kan du ikke lave den,der skal ny på.
Platinerne,som de bliver kaldt,er kontakterne der får gnisten til at springe i tændrøret på det rigtige tidspunkt,og de
sidder bag svinghjulsmagneten,men det er højst sandsynligt et blæserhjul du refererer til.
Og for himlens skyld, lad være at hælde alt det stads ned i den stakkels cylinder,det ændrer ikke noget som helst.
Lad os se om Palle kommer på banen,han ved sikkert mere om moderne kn. end jeg.
Keldd.
| |
|
Keldd: Jeg tror da ikke den kører med platiner, men med en impulstænder.
Hvordan tændingen er:
Fra en fødespole (som i gl.) induceres en strøm. En impulstænder som er en berøringsfri kontakt, (på gl. knallerter=platiner), åbnes for denne strøm fra fødespolen til CDIèn (Elektronisk tændingsforsinker, der forsinker mest ved høje omdr.). CDIèn sender strømmen videre til tændspolen (som i gl.).
Tændspolen transformere spændingen op til ca. 10.000Volt, som sendes til tændrøret, som i gl. knallerter.
chinabox: Man må da ikke sprøjte WD 40 i cylinderen, hvad skulle det hjælpe, det er jo en silikoneolie der er god til smøring af gevind og eldele, gummilister der ikke skal klæbe, og desuden til rustløsner, men da ikke som startgas?
Jo hvis der er benzin skulle den nok kunne give et prut, selvom membranen er lidt defekt, hvis der vel at mærke ikke er for meget benzin, for så skal du udlufte den.
Hvis man ikke kan starte sin knallert, og tændrøret er tørt, kan man give en lille snaps i tændrørshullet, men helst i karburator indsugningen, eller bag luftfilter. I tændrørshullet snakker vi om 1-1/2 fingerbøl benzin, gerne lidt mere de andre steder. Er der så ingen reaktion efter 4 spark, så er fejlen nok ikke i karburator.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 13-03-04 18:46 |
|
Og gør lige det her:Find ud af hvad farve gnisten har.
Rød dårlig--blå god.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 13-03-04 19:16 |
|
Nu må vi se hvad Chinabox finder ud af.
Det var en kvalificeret forklaring Palle,den var rigtig god,men moderne tændingssystemer vil jeg nok holde fingrene fra,
for jeg tror ikke man kan reperere dem.Så tak til dig Palle for en god forklaring,og også tak til Sune.
Forresten idag var jeg inde i en boghandel,jeg ville se på deres interne netværk om reperationsbøger til knallerter (scootere),men det eneste jeg fandt var en Hr. Svend Carstensen og den var fra 1990,og den var udsolgt fra forlaget.
Har det virkelig sin rigtighed?Er der mon ikke andre,eller kan jeg lige pludselig ikke bruge en computer?
| |
|
http://bibliotek.dk/ enme: feks. knallert
www.kosters.dk
Ja tændingsanlæg kan være svære at måle på, dog har de fleste knallertforhandlere måleudstyr, enten et simpelt OHM-meter, og så kan de slå værdierne op, eller en decideret tester til tændspoler og CDI-enheder, eller de har anskaffet sig en "spillemaskine".
Gameboyèn bruges til at stille diagnoser, og kræver en speciel CD, det kan fåes som en pakke med kabler og stik og CD mm, men er temmelig dyr. Kun nogle knallertmekanikere har invisteret i et sæt.
Sættet kan ikke Tune, men kun finde elektriske fejl.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 13-03-04 21:59 |
|
Fint Palle,vil kigge på det.
Vi må gå ud fra at Chinabox arbejder med sagen,så vi tager lige lidt "Small talk".
Har plantet 2 æbletræer i dag, det ser godt ud,og varmen kommer i morgen,well,then we sun can ride our bikes with
bare arms.
Hilsen Keldd.
| |
|
Ja nu må vi se hvad Chinabox finder ud af, det kan jo også være andet der er galt, en dårlig forbindelse, eller en top eller bundpakning der er gået.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 14-03-04 10:01 |
|
hej!
Tak for svarene! Gnisten på tændrøret er blåt! Jeg har haft topstykket af og tjekket pakningen, den ser fin ud!
Havde en gang fået af vide at wd-40 var god til starthjælp!
Hvordan lufter jeg mit cylinder? skal jeg bare skrue topstykket af så alt det jeg har puttet i kan fordampe?
Nogen skriver at det er min cdi tænding der er defekt, kan det lade sig gøre når der stadig kommer gnist, og den somme tider er ved at gå i gang?
Hvad kan der ellers være i vejen?
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 14-03-04 10:42 |
|
sunowich siger du at jeg skal skrue tændrøret af og bruge elstart og ellers give fuld gas på gashåndtaget?
Bliver mit cylinder udluftet af det????
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 14-03-04 11:21 |
|
Ja, så bliver cylinderen tømt for det stads du har fyldt i den.
Nu må vi så gå ud fra at din tænding er i orden.
Så skal vi finde ud af om din kompression er i orden,og det er lidt af en følelsessag,da du nok ikke har en
kompressionstester.
Gør sådan:På med tændrøret,turn(drej) motoren med håndkraft(brug svinghjul,blæserhjul eller hvad der er på din kn.).
Det er lidt kringlet det her,men du skal kunne mærke stor forskel på,om tændrøret er på,eller ikke er på.
Og husk også at gøre det Palle har forslået.Giv ikke op,jeg er først på i aften igen.
Keldd.
| |
|
Ja du udlufter som skrevet, men med benzinen lukket, ellers er du jo lige vidt, nu du havde topstykket af, kunne du jo havde kigget til bundbakningen, evnt. givet den et tyndt lag flydende pakning.
Hvis du nogen sinde bruger startgas/diselstart må du højest bruge det i 2-3 sek i indsugningen, og kun når motoren roterer, da det indeholder æter, der i for stor mængde sprænger dit topstykke eller andet.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 14-03-04 14:10 |
|
Har prøvet at skrue tændrøret af, der er stor forskel på om tændrøret er på eller ej! Så der er kompression på!
Og det underlige er jo at der kommer gnist!
Hvor er det cdi box'en sidder?
Kan man se bundpakningen hvis topstykket er taget af?
Og pallebhansen, hvordan lukkes der for benzinen? Ved at tage slangen af kab eller hvad? :)
Nogen som evt har msn? Så skriv til: happybent2003@hotmail.com
| |
|
I de fleste nyere scootere, sidder der en slange extra, oppe på "benzinhanen", denne slange går ned til indsugningen, feks, indsugningsmanifolden. Hvis slangen rykkes af i en af enderne, kan "benzinhanen", som er en dåsemembran ikke åbne for benzinen, da slangen/dåsen ikke får vaccum fra motoren, og derfor ikke "kobler" benzin hane/dåsen åben.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 14-03-04 16:06 |
|
okay... så jeg skal bare tage den lille vacum slange af?!
Jeg er godt nok ved at være træt af den scooter! :) Nogen som vil købe den ? *S*
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 14-03-04 17:47 |
|
Nu rolig,du får ikke noget for den, hvis den ikke kører.
Vær sikker på der kommer benzin,og at tændrøret er rent og tørt,hver gang du prøver at starte den.
Hvis der kommer benzin,og tændrøret giver gnist,og der er kompression,så starter den.
Gå så ud og start den.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 14-03-04 20:51 |
|
keldd, der kommer benzin, tændrøret er vådt.... så der kommer vist nok! :) Nogen skrev at det er mine membran plader der er defekte, kan det hænge sammen med at der kommer for meget benzin ned?!
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 14-03-04 21:11 |
|
Det har Palle også været inde på, (kig på svar nr. 6)der står hvad du skal gøre.
Min viden om membranpl.kan vi ikke bruge til noget.
Og Palle:Er der drejeventil i den motor her?Altså barberbladstynd stålplade der går hen over skyllekanalen.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 14-03-04 23:10 |
|
Det ser ud som om du skal bestille en komplet membran (149kr) gør det.
Palle:Drejeventilen går hen over hullet til skyllekanalerne,og membranpladen sidder ved indsugningen.
Det er 2 forskellige ting,en skam vi ikke kan se billeder her,og jeg tror ikke der er eller har været dr.v.
på de her kn. motorer(for små),men jeg kan jo være forkert på den.
Har ellers fine billeder af drejeventilens virkemåde,men du har ikke skrevet din E-Mail i din profil,
så havde jeg sendt dem til dig.
Hilsen Keldd.
| |
|
Han kan bare bestille membranpladerne, de er i karbon, og er bedre i kvalitet end de orginale, og er lette at skifte.
Har lige fået nogen i stål ved thansen til FS1, og sendt dem tilbage da de var 2mm for korte, og kunne ikke dække hullet, fik en komplet, den skal også tilbage, bladene er så stive at man ikke kan blæse igennm dem.
Jo hvis du havde thansen katalog, kunne du se virkemåden, på de første yamaha, de spærrer for indtag til krumtaphuset ligesom membranen gør nu, og ligesom stempelskørtet gør i gl. knallerter som Puch maxi mm. En anden gl. knallert ciao, havde også indtag i krumtaphuset med vægtklodserne på krumtappen som drejeventil, da den ene vægtklods kører 1/4mm fra siden af krumtaphuset hvor indsugningen er.
Palle@findmail.dk
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 15-03-04 00:07 |
|
Har læst på lektien om drejeventilen,og den sidder ikke ved skyllekanalerne,men ved indsugningen ,
så omstillingen fra drejeventil til membran er god nok Palle.
Og Chinabox, du har stadig gang i den ikke?
Godnat- Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 09:37 |
|
den kører stadig ikke, men vil tjekke menbranpladerne når jeg kommer hjem, håber det hjælper!
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 16:27 |
|
hej har tjekket min membran..... pallebhansen du siger at den skal være 100% tæt når man suger.... det er den ikke!!!!
kan du ikke kontakte mig på happybent2003@hotmail.com altså msn
| |
|
Har ikke lige msn.
Men lad os så sige 96% tæt, for hvis du kan suge meget meget lidt, er den også ok, men er du i tvivl, så skil den ad og sæt nye membraner i, evnt. racerudgaver.
Hold den op mod lyset, så skal du ikke kunne se lys, hvor de ligger til.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 16:42 |
|
det er bare iorden.... jeg har prøvet at holde den op mod en lampe og ud i lyset uden for.... og man kan godt se lys igennem, er det skidt? Og kan det passe og den sådan uden videre kan stå af?
| |
|
Selve membranerne skulle gerne være tætte, så det er i kanterne der ikke må være lys, ja det er skidt.
Membranpladerne skifter man fordi når man kommer op i mange omdrejninger (>10000) så åbnes og lukkes der for membranen 10000 gange i minuttet, og hvis pladerne ikke er så gode eller er for slappe (eller tynde da det er måden at måle det på) så vil den stå og klappe lige så stille og lukke benzin/luft ind når der ikke skal benzin luft ind, og det vil give en dårligere ydelse. Standard er normalt metal, men det har den dårlige indvirkning at når de klapper tilbage kan de springe op igen som en fjeder og derved lukke blanding ind. Derfor skift dem til nogen af carbon, da de ikke har den fjedrene effekt.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 17:35 |
|
Hej alle sammen! Mange tak for jeres svar! Det viste sig at være en af mine stempel ringe som var knækket, der var knættet et lille stykke af som var lå der nede hver krumtappen sidder! Heldigvis har den ikke lavet nogen skade, kan kan lige skimte et sted på mit stempel, hvor den har kørt ned af! Er en ny stempel ring svær at sætte på og skal man bruge noget specielt værktøj???
| |
|
Nej en stempelring er let at sætte i, man åbner den lige så meget med tommelfingeren at den lige kan gå ned over stempelet, men det er jo en stift i stempelringudfræsningen, foroven eller for neden, derfor skal ringen vende rigtigt.
Et lille tip: For ikke at skulle køre stempel/cyl. til igen, tager du lige en fil, og forsigtig filer få 10ende dele af længden på ringen, det er ligemeget om det er den ene eller anden ende.
Men hvorfor er ringen knækket, du ved godt at i toppen af stempelet er der ridset en svag pil, den skal vende mod cylinderens udstødningsport. hvis stempelet vender forkert, vil "samlingen" (der vor stifterne sidder) køre ud for porte i cyl. og så knækker stempelringen igen.
Giv et tyndt lag flydende pakning ovenpå bundpakningen.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 18:08 |
| | |
|
Du skal ikke slibe på stempelringsenden, men helst file.
Derimod skal du slibe med meget fint sandpapir korn 400, let henover stempelets ridse.
Og er den ret meget ødelagt oppe ved stempelringudfræsningen, ja så er det et nyt stempel.
Behold helst den gamle ring.
Med en ny ring der er filet, skal kun køres lidt forsiktigt i den første tid.
Med et komplet stempel skal du "næsten" køre til som nyt tun.
Jeg ved ikke nøjagtig hvilken ring der passer, det er bedst at ringe til dem.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 18:47 |
|
Stemringsudfræsningen, er det ikke der hvor den gamle stempel ring sad??? Og hvordan kan man se om den er ødelagt?
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 15-03-04 18:48 |
|
Nå,er den ged ved at være barberet?Men kig også på cylindervæggene,det lyder underligt,
hvis der ikke er blevet ridset der.
Hilsen Keld.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 19:21 |
|
Har tjekket mit cylinder, der er ikke nogen skade!!! Keldd, ved du hvilke stempelringe som paser på mit stempel, til mit malossi sport 47mm? Kig lidt længere oppe, der har jeg lagt nogle link ind il forslag til stempelringe! :)
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 15-03-04 19:27 |
|
Der hvor du har købt stemplet,kan du sikkert klare det over telefonen.
H.Keldd
| |
|
Det er meget alm. at der nærmest ikke er noget at se på støbejernscylindere, men kun går ud over stempelet, specielt hvis det er ved at sætte sig, ved stor varme.
"Stemringsudfræsningen, er det ikke der hvor den gamle stempel ring sad???" JA
Den knækkede stump, plejer at "brække" lidt i kanten af udfræsningen.
Men det kan man mærke, når man kører stempelringen rundt ud for skaden. Man kan lige dreje stempelringen rundt med den udv. side af stempelringen, uden at sætte den i. Og hvis den ikke kan gå i bund der hvor skaden er sket, må man file ujævnhederne væk med en lille fil.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 19:56 |
|
udfræsningen, så mener du det "hak" eller den fordybning hvor stempelringen sidder i?
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 15-03-04 20:20 |
|
Nå ok så var det kompresionen der fes nedenom i motoren
Husk nu når du sætter de nye stempelringe i at de er skråtskåret for enderne og det er fordi de skal passe i stempelringsudfræsningens lille not som holder stempelringen på plads så den ikke kan dreje rundt på stemplet og hvis du vender ringen forkert kan den ikke presses ind i fræsningen ved montage af cylinderen med det resultat at den knækker
Mvh Sune
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 15-03-04 20:30 |
|
Det går nok altsammen,få fat i stempelringene,så går det af sig selv,
når du gør hvad Palle skriver.
Palle fik du de billeder jeg sendte?Ellers falder jeg ikke i søvn i aften.
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 15-03-04 21:31 |
|
Okay i skal virkelig have 1000 tak alle sammen for jeres svar! Det har været en fornøjelse at spørge og få svar i dette forum! Jeg siger i hvert fald tak!!! Og tak fordi i gider bruge tid på at besvare mine mange spørgsmål :)
| |
|
Godt, at du fandt fejlen, håber for dig at stempelet vender rigtigt, ellers sker det igen.
Keldd, jeg har set de festlige billeder, den ene minder mig om, at jeg købte en gl. motor a`la velo, af en gl. mand for 25 kr, da jeg var ca 11år. Kom med her ned i kælderen min dreng, så skal du se, dengang tænkte man ikke på børnelokkere.
Nå det var en motor med rulle til at sætte ned mod fordæk, den satte jeg på min mors cykel, og bandt den løse benzintank fast til styret.
Så gik det ellers løs, uden lys og udstødning, med 50km/t inde i Horsens. Det eneste problem jeg havde, var at benzintanken rystede sig løs fra ståltråds ophænget, og så måtte jeg af og til hen og samle tanken op. Ak ja. Men jeg fik da skærmet (Ja det hed det dengang), nogle 2-gears pucker.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 15-03-04 23:08 |
|
Nu er vi kommet så langt Chinabox,så hele banden her hænger på indtil du har fået den startet,bare gå til den.
Ja Palle,jeg har en her.
Gamle motorer de lokker jo.Fik fat i een da jeg var 14,og sammen med en kammerat skulle vi lave en flyvemaskine.
(Vi boede i nærheden af en lufthavn)Vi startede med at lave en propel,satte den på,og hængte den op i loftet i min
kammerats fars nybyggede garage,hvor der befandt sig en tromle med 200l tjære.
Det gik fint det hele,den hængte i sine 2 snore midt i garagen,lige langt fra gulv og loft,hallo hvor så den godt ud med sin blanke rødbrune propel,messinget skinnede nej hvor så det prof. ud,vi ævlede jo løs om hvornår vi kunne blive test-
piloter o.s.v.-o.s.v.
Så skulle den startes venner,min kammerat trak i snoren(det var jo hans garage).Den gik igang med et hult brøl,
fik lidt omdrejninger, og smadrede op gennem taget,propellen knækkede,og halvdelen af den ,røg igennem tjæretønden
altså helt nede i bunden,så det altsammen væltede ud,motoren lå oppe på taget og hostede,og min kammerats fars bil kom kørende op ad indkørslen.
Hilsen Keldd.
| |
|
Uha, uha, sikke en tjærelugt, den grund burde man nok ikke købe.
Ja, så kan jeg ikke dy mig: Vi havde lånt en racerknallert, og lå og kørte op ad en grusvej, så kom Kalle, han ville også prøve, det kunne han kun hvis han skaffede benzin, sagde vi. Kalle var hjemme og stjæle hans fars plæneklipperbenzin, og så fik han lov at prøve en tur.
Nu var der den hage, ved knallerten at den ikke havde varmeskjold over udstødningsrøret, og da Kalle væltede helt nede i den anden ende af grusvejen, kunne vi høre han skreg. (Først tænkte vi det var for sjovt, så kunne vi høre på lyden at det var det nok ikke) Uha uha, han lå i korte bukser med benet låst under knallerten, og låret slemt forbrændt.
Min mor kørte ham til lægen i vores gamle IFA, der fik han salve på. (Det var før man vidste at køling og atter køling med vand, er det eneste der hjælpe)
Jeg tænker tit på om han har ar endnu?
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 16-03-04 10:11 |
|
Hmm har bestullet mig for at købe nyt cylinder, athena evo(racing)
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 16-03-04 11:18 |
| | |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 16-03-04 12:38 |
|
ja ja jeg køber det da samlet, cylinder, stempel og hvad der ellers hører til :)
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 16-03-04 12:54 |
|
Når du er i gang ,så køb også membranen,og hvad med dit gamle topstykke,
passer det til den nye cylinder?
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 16-03-04 14:00 |
| | |
| Kommentar Fra : Mordex |
Dato : 16-03-04 14:02 |
|
Sorry.
Jeg tænkte på vandkølet.
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 16-03-04 14:21 |
|
Det går vildt til her.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 16-03-04 14:44 |
|
Har kigget på det du har købt,det ser rigtigt ud.
Kan jeg gå ud fra du har et dig. camera?Så send en række billeder til mig,når du
begynder at samle den,så er det ligesom der bliver lidt "internationalt" over det.
keldd@worldonline.dk
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 16-03-04 16:00 |
|
Keldd, siger du at du gerne vil have billeder af det når jeg har samlet mit cylinder? Jeg for det imorgen, har et HP 735 digital kamara, rigtig godt!
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 16-03-04 16:38 |
|
Ja, fint camera,god softvare der er i.
Bare knald løs,også inden du har samlet den.
Eksporter billederne til ca.100Kb,så fylder de tilpas,når du er på nettet,
men det kender du vel lidt til.Og hvis dit billed program lægger dem automatisk
på 300kb,er det godt nok.Ellers er vi her.
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 16-03-04 18:19 |
|
He he scootere ved jeg ikke så meget om, men har helt styr på computere! :) så det tror jeg liiiige går!!!! Det er nemlig et fint kamara! Fik lige et topstykke til mit cylinder, altså et org. athena racing til en pakke møger, north state! :)
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 16-03-04 18:33 |
|
Hvor langt skal jeg egentlig køre mit cylinderkit til? Nogle siger 100 km da det ellers vil tabe for meget ydelse? Er det rigtigt? og hvad anbefaler i?
Nævner lige at det er et athena racing(evo) i alu.....47.6......
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 16-03-04 19:51 |
|
Deromkring det er nok passende,især skal du tage det roligt mens den er kold.
Nå,så du tror det liiiige går,så vil jeg gerne se nogle velbelyste billeder,ikke hvor det halve af motivet ligger i skygge,
samt nærbilleder af det du arbejder med,og også billeder af det gamle stempel og knækkede stempelring,det kan dit camera sagtens klare.Nærbilleder nærbilleder,så kan man se hvad det drejer sig om,og så ellers hvad du finder på.
Og een ting til,jeg vil godt imponeres.
| |
| Kommentar Fra : Mordex |
Dato : 16-03-04 20:09 |
|
>>chinabox
Nogle mener at en cylinder kun skal tilkøres 10 minutter, andre mener det er hele 500km.
For at være på den sikre side, vil jeg mene at 300km. er nok for et alu kit.
Men lad os se hvad de andre siger.
Mordex.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 16-03-04 22:18 |
|
Keldd...... du skal få dit ønske opfyldt :) ! skal nok få bix'et nogle billeder sammen!!!
| |
|
Omkring tilkørsel kan jeg kun sige, at alt for mange skader deres tunsæt og krumtap, når "den sætter sig".
http://www.kandu.dk/dk/spg/35697
Men Mordex, du burde jo oprette et nyt spørgsmål om emnet, det er jo ikke meningen at et spørgsmål som hedder:
"Vil ikke starte! Neo"s!" pludselig omhandler tilkørsel, det kan andre jo ikke se.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Mordex |
Dato : 16-03-04 22:31 |
| | |
|
Nej undskyld ikke dig Mordex?
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 16-03-04 23:27 |
|
Nå,der er rigtig blevet kørt til i aften.
Chinabox,husk at vende pilen oven på stemplet mod udstødningen,
når du går til den imorgen,som Palle skrev for en 40-50 indlæg siden.
Og så skal vi se om den starter,det var det, det gik ud på.
Ja,lad mig se hvad du finder ud af med de billeder.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 17-03-04 20:54 |
|
Hej!
Så er mit nye cylinderkit sat på.....-MEN den vil ikke starte! Har fået sat det på af en som ved meget om scootere! Der er kompression og der kommer gnist! Jeg smurte stemplet og cylinder ind i olie inden det blev sat på, måske lidt meget olie måske.... kan det have noget at gøre med den ikke vil starte? Har prøvet med lidt karburator sprit....men nej!
Hjælp, hvad er det i vejen????!!!!!
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 17-03-04 21:02 |
|
Hej
Hvad med de membraner ?Lad os høre hvad du har gjort ved dem.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 17-03-04 21:36 |
|
har prøvet at give den lidt karburator sprit der hvor tændrøret sidder... Membranen tog jeg af og rensede og satte den på igen..... Hvad kan der være galt?
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 17-03-04 22:19 |
|
Hvis du skal hælde noget ned i den,skal det være benzin.
Og var der ikke noget om at membranen ikke var som den skulle være?
Læs Palles svar igen om membraner.
H. Keldd
| |
|
chinabox: Du har det vist lidt med at prøve at hælde mange mærkelige ting ned i den cylinder?
Luk for benzinen, tag tændrøret af, tør tændrøret, drej motoren mange gange for at luft ud, og så prøv at starte uden at åbne for benzinen, først efter mange startforsøg skal du åbne.
NB: Hvis der sætter sig olie på tændrøret, vil den ikke starte.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 18-03-04 12:30 |
|
køber ny membran idag....det er vist det der er galt
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 18-03-04 13:25 |
|
Nå da da.
Giv den en gang Gas,og lad så være at hælde noget ned i cylinderen.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 18-03-04 17:30 |
|
Okay..... fik desværre ikke fat i en membran idag.... Men nu kører den, eller den kan stå i tomgang, men den tager gassen elendigt.... Hvorfor? Er det min membran?
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 18-03-04 18:36 |
|
Det var godt,bare vi kan holde dig væk fra gadehjørnerne.
Og husk så:Giv den en gang gas.
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 18-03-04 18:41 |
|
Og kør den fornuftigt til.
Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 19-03-04 08:41 |
| | |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 19-03-04 16:11 |
|
Ser godt ud.
Når din knallert så kører,tag så nogle Still billeder m.lyd på,og nogle videoklip.
Ka` du "Liiige" klare den.Dit camera kan,-sagtens,men få nu lavet knallerten først.
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 19-03-04 17:18 |
|
ved godt mit kamera godt kan :) Jeg for den imorgen!!!! Håber det hjælper! :) og tak for jeres hjælp!
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 20-03-04 10:34 |
|
Du tager det bare helt roligt chinabox,og inden du lukker spørgsmålet,altså når den kører,
vil jeg godt skrive en afsluttende kommentar.
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 21-03-04 13:38 |
|
Okay så er membranen skiftet! Nu kører svinet!!! Og den virker til at være et så vild! Har desværre lånt mit kamera ud, så kan ikke tage billeder for mandag eller tirsdag... Men.... Min kilerem er ret så slidt så den glider meget! Har købt en ny og skal have den sat på mandag, har desværre ikke en tryjluftnøgle selv :( Kan man få skruen af som sidder på vario uden en nøgle?
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 21-03-04 16:09 |
|
Den klarer du nok,ellers skal du åbne et nyt spørgsmål.
Nu både starter og kører den,så der er stadig lidt at hygge sig med,og når man går og roder med sin knallert skulle
man gerne gå og hygge sig(det har godt nok været en slem omgang den her).
Nu er der mange måder at hygge sig på:
For 4-5 år siden havde jeg brug for en rendegraver,og manden der kørte den viste sig at være nordisk mester i traktortræk-(har set det et par gange på Discovery-kæmpestore ombyggede traktorer med afsindig mange hestekræfter,
der trækker en eller anden tung genstand over en kort strækning).Han fortalte mig,han skulle til Tyskland om eftermiddagen og hente et chassis fra en ældre udgået Mercedes kampvogn.
Hvad i alverden skal du bruge det til ,spurgte jeg:
Jo svarede han,jeg har fra et af marinens overskudslagre købt en ældre motor,og han fortsatte:
Det er en gasturbinemotor med 12.000hk ,som var blevet udskiftet fra en motortopedobåd.
Den skulle han så proppe ned i Mercedeschassiet,sammen med en traktor eller hvordan,han sagde det uden at grine.
Du almægtige Gud højt oppe i himlen tænkte jeg, da jeg gik over mod mit værksted,men jeg fik tændt for min ældre rørradio,blid rockmusik flød ud af højtalerne,og mine nerver begyndte at falde til ro, jeg rystede næsten ikke på hænderne mere,og da jeg rakte ud efter en stempelring til en 50kubikker jeg var ved at file til,fik jeg det straks lidt bedre.
Så Chinabox,der er forskellige måder at hygge sig på,så du må hygge dig videre med din kn.nu kører den jo.
Men hvis Palle ikke havde belært os om membraner,så var vi jo ikke kommet videre.
Hilsen keldd--Og gi`den så en gang Gas.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 21-03-04 16:34 |
|
Det lyder da sjovt det projekt du fortæller om!!! Sådan en motor skulle på en scooter :) Jo da, jamen jeg har da hygget mig, men har da været ved at smadre lortet nogle gange! Men det var altså min membran og så mit smadrede cylinder+stempel! Men nøj, det athena evo rykker godt nok! Og den for da gas!
Tænkte på om i ved hvilken str. kobling som standard sidder i en yamaha neo's? Er det en 105 eller 107 mm?
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 21-03-04 16:45 |
| | |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 21-03-04 16:57 |
|
Okay altså bare en hvilken som helst yamaha forretning?
| |
| Kommentar Fra : Keldd |
Dato : 21-03-04 17:05 |
|
Nu skal du lukke spørgsmålet,andre ser jo ikke dine nye spørgsmål.
Hilsen Keldd.
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 21-03-04 17:09 |
|
okay jeg takker for jeres svar!!!! Hvordan lukker jeg det her spørgsmål keldd????
| |
| Kommentar Fra : chinabox |
Dato : 21-03-04 17:18 |
|
Ha ha SJOVE!!!!!!!!! :) ej hvordan lukker man det her spørgsmål?
| |
| Godkendelse af svar Fra : chinabox |
Dato : 21-03-04 17:28 |
|
Hey pallebhansen, takker for dine svar! Nu kører den!
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|