Ja det kan jeg godt, men du har jo afsluttet dit spørgsmål, og tror jo på det de forskellige skriver:
Her er feks. fra:
http://www.familieadvokaten.dk/ skriv feks. bøde i søg så får du bla. dette:
Hvad er straffen for at køre 45-knallert uden kørekort?
Hvis man som 16- eller 17-årig kører på en 45-knallert og bliver stoppet af politiet, hvad sker der så?
Kan man så ikke få kørekort til bil eller motorcykel, når man bliver 18 år, og hvor stor bøde får man?
Er der forskel på, om scooteren er ulovlig eller lovlig
SVAR:
Kører du på en 45-knallert uden at have erhvervet kørekort, vil du få en bøde.
Bødekravet er netop skærpet. Udgangspunktet er at bøden skal svare til det man sparer ved ikke at have taget køreundervisning. Altså 1.gang bøde på 5000,- kr.
Er du under 18 år, så kan du jo ikke tage kørekort, så du har ikke nogen besparelse. Bøden skulle derfor nedsættes, men da reglen er ny, ikke mindst i relation til 45-knallerter, så er der ingen retspraksis offentliggjort.
Ved de taktstmæssige bøder er det endvidere muligt for uddannelsessøgende at få nedsat bøden til det halve.
Der kommer en tillægsbøde, dersom knallerten er ulovlig, afhængig af, hvad der er galt.
En straf af denne art vil ikke forhindre dig i at tage kørekort, når du er er fyldt 18 år.
Med venlig hilsen
Hvad er straffen, hvis jeg som 14-årig bliver stoppet på en (tunet) knallert?
Jeg er 14 og vil gerne lige vide, hvad jeg får i bøde hvis jeg bliver stoppet på en knallert 30.
Og hvor meget i tillæg for at køre på en tunet knallert?
Svar:
Nu straffes børn under 15 år ikke, men er der tale om massive overtrædelser, kan det hurtigt blive en sag for de sociale myndigheder i din kommune, for så kan dine forældre nok ikke styre - opdrage dig ordentligt.
Er du fyldt 15 år vil straffen for det anførte være 500 kr. for ulovlig kørsel på knallert og 1.000 kr. for tuningen (1.gang) i alt 1.500 kr. Der gives 50% rabat til unge under 18 år - dog er bøden min. 300 kr.
Med venlig hilsen
Henrik Thorstholm
RET&RÅD, Skjern
Dækker forsikringen tunede EU-scootere?
Jeg er "formand" for en Internetklub for scooterejere. Det drejer sig om de nye EU-scootere også kaldet knallert 45. Maskinerne er indregistrerede og underkastet en lovpligtig ansvarsforsikring.
Disse scootere er underlagt en hastighedsbegrænsning på 45 km/t + 10%, men imidlertid er det meget almindeligt at tune scooteren (det er meget nemt).
Mine spørgsmål går på, hvilken retsstilling man har, såfremt man forulykker på en ulovlig knallert (altså en knallert der er modificeret til en højere hastighed).
Kan forsikringsselskabet kræve regres for udbetalt erstatning til forulempede, hvad enten det drejer sig om ting eller personer ?
Vil der være forskel på om ansvarsgrundlaget er groft uagtsomt, simpelt uagtsomt eller hændeligt ?
SVAR:
Jeg vil bestemt fraråde alle at køre på en tunet knallert eller EU-scooter.
Der er forskel på retsstillingen med hensyn til henholdsvis ansvarsforsikringen og kaskoforsikringen.
ad 1: ansvarsforsikringen
Ansvarsforsikringen skal udbetale erstatning til den skadelide for personskade og tingsskade. Selskabet kan gøre regres mod den ansvarlige, hvis skaden er sket forsætligt eller ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.
Den omstændighed, at scooteren var tunet, vil efter min vurdering ikke i sig selv føre til, at skaden er forvoldt ved grov hensynsløshed.
ad 2: kaskoforsikringen
Hvis en EU-scooter tunes ulovligt, foreligger der efter min bedømmelse en såkaldt fareforøgelse. Herom findes der en række regler i forsikringsaftalelovens §§ 45-50, som ordret lyder: Og så videre.
VH Palle Hansen