|
| Genstridig Puch Maxi Fra : Djernis | Vist : 2244 gange 200 point Dato : 12-12-03 16:02 |
|
Jeg har et par gange forsøgt at reparere på en af mine kammeraters Maxi. Problemet er at den overhovedet ikke trækker (1-1.5km/t). Løfter man baghjulet kan den gå en smule op i omdrejninger, men det hjælper jo lige fedt. Jeg synes selv at jeg mere eller mindre har gået den igennem fra a-z: Justeret og renset karburatoren, tjekket stempel+cylinder, luftfilter, delvist kontrolleret tændingen (fin gnist) osv. Motoren er standard, uden plomb, og med en eller anden pudsig Protuna-udstødning (ikke stoppet). Gearingen er også standard.
Håber at nogle har et godt bud på hvad jeg kunne ha' overset..?
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 200 point Dato : 13-12-03 13:25 |
|
Der er noget der tyder på den får for fed blanding, en for tynd blanding vil få den op i mange omdr. ved ubelastet tilstand.
Platinerne er også ok, når den kan starte, men tændings indstillingen, er måske dårlig, hele tændingen kan stilles til normalt, ved at løsne de 3 skruer på ankerpladen, og skal normalt stå i midten af de aflange spor. Man behøver ikke at tage magnetsvinghjulet af for at indstille ankerpladen.
Der er heller ikke noget der tyder på utæt krumtap.
Men jeg tror at din afskæringsventil til benzinen ned i svømmerhuset er utæt, eller svømmerophænget er bøjet, så svømmeren svømmer over. Du kan se det ind i karburatoren, at benzinen løber over dyserøret. (Karburatoren skal holdes vandret)
Hvis min teori er rigtig, vil knallerten tage omdrejninger, hvis du lukker for benzinen, medens den går, og venter lidt, så den begynder at få mindre benzin.
VH Palle Hansen
| |
| Godkendelse af svar Fra : Djernis |
Dato : 13-12-03 22:57 |
|
Tak for de forskellige bud! Som altid et udførligt/sagligt svar fra Palle B. Jeg vil snarest forsøge teorien med karburatoren. Dog synes det en smule underligt at knallerten kun er til at holde igang ved bundgas (svarende til normal tomgang - det glemte jeg at nævne), men ellers må jeg jo forsøge mig med tændingen. Er du sikker på at den opgivede tændingsindstilling ikke gælder for Maxi med planet topstykke (spørger kun, fordi jeg engang læste et eller andet om at skruerne på ankerpladen skulle være placeret i midten af "slidserne" med planet topstykke?).
| |
|
Tændingen skal normalt være 1mm før top, det kan måles med en skydelære (eller et stempelstopværktøj mm) og et ommeter.
Tændingstidspunktet skal flyttes "fremad" altså tænde feks. 2mm før top, når man tuner, fordi motoren skal køre med flere omdrejninger, det skyldes at forbrændingen tager "nogen tid om at nå sit "max". Det har intet med planet topstykke at gøre, da det "kun" giver bedre trækkraft. Hvis man stiller den til at tænde alt for tidligt, høres der ved tomgang, en stempelbankning, og tit et skud ud i udstødningen, samtidig med motoren slår tilbage (går den forkerte vej), og går i stå. De gamle ford T med håndsving, kunne stilles i tænding, og hvis de slog tilbage, kunne de slå "hånden af", spørg bare din oldefar.
Scootere har ikke det problem, da deres CDI stiller tændingstidspunktet efter omdr.
Jeg er dog ikke sikker på den skal stå lige i midten ved normal indst. (1mm FØT), men der er vist nok et mærke.
Men hvis kontaktafstanden (platinafstand) ikke står nøjagtig, giver det en hel del forskel på tændingstidspunkt.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Djernis |
Dato : 14-12-03 18:18 |
|
Så blev jeg så meget klogere. Tror ikke at fejlen ligger ved karburatoren. Da knallerten blev erhvervet sagde ejeren, at den skulle ha' en ny cylinder+stempel. Cylinderen så nu rigtig pæn ud (ingen ridser eller noget), men stempelringene sad dog noget løse. Kickstarteren er også noget slap i det - tyder det på for ringe kompression, og kan vi mon redde det ved at montere nye stempelringe? Det ville være surt at skulle sende cylinderen til hohning..(!)
| |
|
Cylindere der er lavet af støbejern, har en hårdmetalbelægning som er meget tynd, og de kan ikke opbores eller hones, det kan kun aluminiumscylindere.
Du skrev ikke om den tog omdrejninger, når du lukkede for benzinen, og lod den tøffe.
Løse stempelringe? Så er stempelringsporene i stempelet jo også for store af slid. Og den eneste rigtige løsning er at købe nyt stempel. Nogle stempelringe er koniske, og sløret skal måles når de er i bund (plan mad stempel.)
Men hvis den kan starte, må der jo være noget kompression på, og hvis stempelringene var så løse, ville der være en del forbrændingsrester på stempelet, under stempelringene.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Djernis |
Dato : 14-12-03 21:41 |
|
Ok. Jeg har desværre ikke haft mulighed for at afprøve teorien med karburatoren, da knallerten ikke er min egen. Jeg vender tilbage, evt. med et nyt spørgsmål+point når jeg ved mere...
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|