|
| Kommentar Fra : sphere |
Dato : 09-12-03 19:24 |
|
du skal varme motor blokken og køle krumtapen. da metal udvider sig når det bliver varmt og trækker sig sammen når det bliver koldt, burdte det gøre trixet. ps. af samme grund har en motor lkke godt af koldstart.
mhv sphere
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 50 point Dato : 09-12-03 21:17 |
|
Du skal ikke slå med en gummihammer, den "svarer" ikke.
Bare hold om krumtaphuset, og slå med dens vægt.
Den ende af krumtappen hvor den halvrunde dims (noten), sidder på akselen, er formodentlig "tændingsenden".
Denne ende slåes lige ned mod et brædt der ikke er for tykt, og som ligger ned på et betongulv.
Det er den eneste måde, og man kan ikke vide om akselen går ud af lejet, eller lejet følger med ud, og efterfølgende skal trækkes/slåes af krumtappen.
Men bemærk ved monteringen af nye lejer: Simmerringene (de sorte gummitætninger)skal skiftes ved at slå/brække dem ud "udefra"
De nye skal bankes forsiktig ind med en top (fra topnøglesæt) der kun rammer helt ude på deres største diameter.
Simmerringene og lejerne monteres i aluminiums krumtaphusene, før krumtappens aksler føres ind (først i bund med den ende du nu har problemer med)
Lejerne skal vendes rigtig: Den side af lejet der er lukket, skal vende ind mod midten. Og lejet bankes fast, HELT I BUND (ellers kan krumtaphalvdelene ikke nå hinanden). Også de bankes med en top, KUN PÅ DEN YDERSTE RING.
VH Palle Hansen
| |
|
Tak for det, men kan det passe at der er kommet slør i krumtappen efter at have skildt motorblokke fra hinanden....????
| |
|
Hvis den stadig sidder i den ene halvdel, og du ikke endnu har slået den ud, vil der være ganske lidt slør i det tilbageværende leje, og det vil se stort ud, fordi krumtapakselen er så lang.
Hvis du mener på midten, hvor vægtklodserne (balanceklodser), må der ikke være noget. Herinde på midten, sidder plejlstangen fast på krumtappen med et leje. Plejlstangen må kunne vippes til siderne, dog ca 2-3mm til hver side, målt i toppen.
En udmåling af krumtappen, kan foregå, ved at spænde den ene ende fast i kæberne af en drejebænk, den anden ende styres af en pinolholder. Så kan man sætte et måleur ind på akselen tæt til vægtklodserne på midten. Når så det hele drejes rundt af drejebænken, må der tæt ved midten ikke være nogen udbøjninger/udslag, dog højest 100 dele mm, hvis der er mere, er krumtappen blevet skæv, feks. hvis man i fart, har fået en stempelsætning.
VH Palle Hansen
| |
|
Ham du købte af har han ikke 43mm stempelringe?
http://www.west-import.dk/ har dem til 45 kr stk(til Proma), men ellers en knallertforretning der ikke er helt ny, du skal alligevel hen og have presset plejlstangen af krumtappen for at få nyt leje på Plejlstangens "Bundkrydspind", han har et værktøj til det og det er absolut ikke gør det selv, da det skal presses tilbage med nyt leje i (da du siger der er slør, hvis man rykker lige op og ned i stempelets retning).
VH Palle Hansen
| |
|
De stempel ringe til proma kan de også bruges på et polini stempel, det er nemlig ikke til at finde nogen til polini...
| |
|
Det mener jeg, men det bedste er at spørge, feks west-import, og endnu bedre er at have cylinder og stempel med hen til leverandøren.
Man kan også måle bredden og dybten af stempelringen, og så ringe til ham, han har altid en skydelære i lommen. Men du skal måle helt nøjagtig.
Og så husk lidt olie på siden af stempelet, specielt over stempelringe, når du skupper cylinder nedover stempel. Og husk at et nyt nåleleje til krydspinden, bør fylde ud i bredden inde i stempelet.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|