Guide til strålespidsstørrelse.
Hvis man skal indregulere dysestørrelsen, skal man først vælge luftfilteret, eller rense det.
Det gælder selvfølgelig om at have et på der giver lille modstand, feks. et powerluftfilter, men at køre helt uden er tosset da motoren slides af sand mm. der suges ind.
Strålespidsen kaldes også hoveddysen, eller i alm. tale dysen.
En dysestørrelse på en karburator kan ikke sammenlignes med en dysestørrelse på en anden type karburator, da de enkelte fabrikater kører med deres "numre"
Dysens størrelse har kun en betydning ved topfart, da den skal kunne levere den maximale benzinmængde, ved fuld gas.
Dysen er næsten altid placeret i bunden af dyserøret (nede i svømmerhuset). Ovenfra kommer nålen som sidder fast i klokken, dvs. når du giver gas, hæves klokken der åbner for luft gennem karburatoren, samtidig løftes nålen op af dyserøret, og ved bundgas er dyserøret nærmest helt fri.
Det betyder at man ikke kan få væsentlige ændringer af benzinmængden ved fuld gas, ved at flytte nålens placering i klokken, da strålespidsen stadig bestemmer benzinmængden.
Nålen er beregnet til at begrænse benzinmængden ved lav gas.
Nålen kan godt flyttes lidt, men det skal være for at få en bedre overgang fra tomgang til "over tomgang", og det er yderst sjældent den skal stilles i en yderposition.
Dysens hul er under 1 mm. i diameter, så den er udsat for tilstoppning, så rens den og svømmerhuset for skidt en gang imellem.
HVIS STRÅLESPIDSEN ER FOR LILLE:
Motoren kan godt ubelastet (baghjul fri) tage rigtig mange omdrejninger, og kan også køre stærkt ned ad bakke, med fuld håndtag.
Hen ad lige vej vil den ikke tage den sidste gas, men kører måske endda lidt hurtigere ved at lukke lidt ned for gassen.
Optrækket er sløvt, men en flergearet knallert kan fint køre helt ud i lavt gear.
Nyere motordele som ikke er kørt til, vil blive varme, da benzinen er en væsentlig køler, og også et godt smøremiddel til de knallerter der har olie i benzinen, da en større benzinmængdemængde er lig en større oliemængde.
Der er stor risiko for at de nye motordele forbrændes, dvs. at stempelet sætter sig fast i cylinderen, da stempelet udvider sig på grund af den dårlige køling, og den ekstra friktion den har de første ca 500km. Det er heller ikke unormalt at der brændes hul i stempeltoppen, da aluminiumet smelter.
Tændrøret bliver hvidt og evnt. forbrændt på elektroden.
Udstødningen er indvendig hvid, måske forbrændt. Udvendig kan man se den har været rigtig varm.
HVIS STRÅLESPIDSEN ER FOR STOR:
Motoren tager ikke fulde omdrejninger når motoren kører ubelastet.
Op ad bakke er der godt træk, men hen ad og specielt ned ad bakke, vil den heller ikke køre helt ud, men holder igen, og firetakter.
4-Takt betyder at den kun tænder hver anden gang, og vil ikke komme op over et bestemt omdrejningstal.
Tændrøret bliver sort og fedtet (Det kan det også blive efter mange startforsøg, eller der er brugt for meget olie), men her taler jeg om tilstanden efter en tur.
Udstødningen er indvendig fed og klistret, og der drypper måske olie ud.
NB: Hvis du kun "laver en lille smule firetaktning", ved bundgas, har du nærmest opnået den perfekte dysestørrelse.
Ved 2 nye scootere, er det ikke unormalt at de skal have forskellig dysestørrelse, og det gælder især dem der har samme tun på.
TÆNDRØR:
Tændrør kan først bestemmes når dysen er fundet, og så skal tændrøret være gråt, uden at blive hvidt og forbrændt.
NKG B4HS= Varmt tændrør, som ikke leder varmen hurtigt væk.
NKG B9HS= Koldt tændrør, der leder varmen hurtigt væk, det bruges på de fleste tunsæt.
Til husmandstun og mindre tunsæt bruges NKG B8HS
Ved mange småture, (bykørsel) kan tændrøret ikke holdes rent og pænt, men bliver let sort.
LUFTFILTER:
Hvis man har for lille dyse på, kan man kompensere for dette ved at sætte et "tættere" luftfilter på.
Og har man for stor dyse på kan man sætte et "friere" luftfilter på. Dette er selvfølgelig det bedste, da motoren bedre kan ånde.
VH Palle Hansen