http://www.moped.dk/ Her trykker du på begrænsninger
http://pgo.dondata.dk Er også en god side
Uddrag fra
http://www.scooter-racing.dk/
Kilde: Thomas Buus Andersen
Tegning leveret af Emil Gundersen
Begrænsninger:
PGO Hot 50 er begrænset 4 steder. Gliderøret ved variomatic'en, røret ved trykfjederen (koblingen), topstykket, og endelig et blindrør på udstødningen. (gælder også PGO Dr Big og PMX)
Gliderøret ved variomatic'en :
For at fjerne denne begrænsning skal du fjerne kickstarterskjoldet. Bag skjoldet sidder der et blæserhjul.
Du er nødt til at afmontere dette for at komme ind og fjerne begrænsningen. Find en skruetrækker som passer i tænderne det tandhjul du kan se ved at kigge ind under blæserhjulet og variomatic'en. Find et godt sted så skruetrækkeren kan holde igen når du løsner møtrikken til blæserhjulet. Drej møtrikken mod uret når du skal afmontere.
Blæserhjulet tages ud og kileremmen skubbes væk. Du ser nu variomatic'en foran dig. I midten af den er der et hul, krumtappen og gliderøret går igennem. Tag variomatic'en og gliderøret ud. På nyere modeller vil begrænsningen sidde som en lille ring i enden af gliderøret. Fjern denne og sæt det hele på igen.
Hvis begrænsningen derimod er entegreret i gliderøret skal du have fat i et nyt hos en forhandler. Bed om gliderør til en PGO Big Max, så ved de hvad det er. Når du har skiftet den, montere du det hele i modsat rækkefølge. HUSK at sætte slangen til køling på igen !
Koblingen :
For at remskiverne ikke skal kører fra hinanden og derved opnå en anden gearing har PGO udstyret Hot 50 med en begrænsning der sidder imellem kobling og yderste remskive. Du løsner møtrikken ved koblingen (luftnøgle er tit nødvendigt). Derefter tager du kobling og remskive ud (sidder sammen). Du er nødt til at skille remskiven fra koblingen da begrænsningen du skal skifte sidder inde ved den store fjeder du kan se. Ved koblingen er der en stor flad møtrik som du skal løsne. Vær forsigtig. Det hele kan springe op i luften hvis du ikke får en til at holde det imens du løsner da der er et stort tryk på fjederen. Når du har skildt det ad, finder du et fjederstyr i enden af fjederen. Dette skal skiftes med et fra PGO Big Max (det er kortere og sørger for at remskiven kan nå sit yderpunkt). Montere det nye rør som det gamle sad. Læg remskiven på bordet, sæt fjederen ned over, sæt koblingen ovenover, pres det sammen og sæt møtrikken på igen. Det er en meget god ide at have en til at hjælpe med dette. Derefter monteres remskive og koblingen i motoren igen og samles.
Blindrøret :
Blindrøret er sat på for at skabe turbulens omkring udstødningsporten og forrøret på udstødningen. Dette sætter effekten væsentligt ned. Enten skifter man udstødningen med en tunudstødning, eller også fjerner man blindrøret. Det er en god ide at kende en god svejser. Start med at save blindrøret af så langt inde som muligt. Svejs derefter et lille stykke plade for hullet. Hvis det stadig skal se lovligt ud, er det en god ide at svejse blindrøret på igen til sidst.
Topstykke :
Topstykket er konstrueret på en sådan måde at kompressionen er forringet, for at opnå en begrænsende effekt. Derfor bør dette udskiftes, og Big Max topstykke anvendes normalt, da det er ubegrænset og konstrueret til den samme PGO motor.
Cylinderskift :
PGO Hot 50 er udstyret med tre 6mm pindbolte og en 8mm pindbolt. Men da hverken Polini, Malossi eller de fleste andre laver cylinderen så der er plads til en 8mm pindbolt må man bore hullerne op i både topstykke og cylinder. Dette er ikke nogen større opgave. Find dig et godt bor der passer i størrelsen. Det bedste vil være en søjleboremaskine. Sørg for at bor LIGE ned. Det er en god ide at starte med et lille bor og så skifte til et større. Men husk at holde godt fast i sagerne, ellers går det galt !
Du kunne også overveje at købe en udst. fra THansen til 700kr den er orginal, men til en 45, eller en rigtig tunudstødning.
VH Palle Hansen