/ Forside/ Interesser / Videnskab / Andet videnskab / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet videnskab
#NavnPoint
pbp_et 5005
ans 2713
svendgive.. 2675
molokyle 1558
creamygirl 1508
vagnr 1486
o.v.n. 1071
transor 1020
miritdk 995
10  Nordsted1 917
Tørstig ?
Fra : peterjg
Vist : 2072 gange
20 point
Dato : 17-11-03 20:11

Er der nogen der kan fortælle mig hvad det modsatte af tørstig hedder ????




Venlig hilsen Peterjg

 
 
Kommentar
Fra : glad_pige


Dato : 17-11-03 20:59

Overhydreret
vand i knæene
IKKE tørstig
(Tør)stig = (vand)stig
;-0

Kommentar
Fra : glad_pige


Dato : 17-11-03 21:00

Hvad sker der med de Ikoner......hmpfhhhh

Kommentar
Fra : dabj


Dato : 17-11-03 21:16

Hvad med druknet

Kommentar
Fra : dabj


Dato : 17-11-03 21:18

->glad_pige
Det er lille o ikke nul eller store O

Kommentar
Fra : Teil


Dato : 17-11-03 21:21

Skvulpig

Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 17-11-03 23:03

"Har ikke lyst til en bajer lige nu"

(Så er man i hvert fald ikke tørstig)

ellebye

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 17-11-03 23:50

Tjah, det modsatte af "sulten" er som bekendt "mæt".
Og så burde der også findes et ord for det modsatte af "tørstig".
Men det gør der altså bare ikke.

Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 18-11-03 00:20

>Rellom det tror jeg godt vores spørger ved. Måske skal det passe ind i en sang???

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 00:31

Nej, Ellebye, jeg tror ikke, peterjg godt ved, at der ikke
findes et ord, som udtrykker det modsatte af "tørstig".
Så havde han nok ikke spurgt.

Hvad han skal bruge det til, aner jeg ikke, så det må
du hellere spørge ham selv om.



Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 18-11-03 00:37

Og så under emnet "Andet videnskab".



Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 00:46

Spørgsmålet handler om brugen af det danske sprog, så det
hører nok hjemme i kategorien "Sprogvidenskab".
Men en sådan kategori har vi jo ikke på Kandu.
Og så synes jeg det er en udmærket løsning at placere
placere det i kategorien "Andet videnskab".



Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 00:47

Rettelse: Der kom lige et "placere" for meget med.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 10:29

Det hedder simpelthen : 'ikke tørstig' eller 'fyldt op' ;

Vil du have et glas vand?
Nej tak, jeg er ikke tørstig.
..eller : Nej tak, jeg er fyldt op!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 18-11-03 10:39

>peterjg

Hvad er årsagen til spørgsmålet.?
Formentlig vidste du godt at der på dette ord ikke er negativ vending for ordet.

Lidt response please

ellebye

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 10:50

Ikke sulten > mæt
Ikke tørstig > ???
Det ér da underligt, at der ikke findes et ord for det.
Det kan jeg sagtens følge peterjg i.



Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 10:58

Måske man kan bruge 'fyldt', kort og godt :

Vil du have noget at drikke?
Nej tak, jeg er fyldt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 11:07

Ja, men det gør man jo ikke.
Og i grunden er det heller ikke særlig præcist.
For hvis man er mæt, er man jo også fyldt.

Kommentar
Fra : glad_pige


Dato : 18-11-03 11:11

;-o

Kommentar
Fra : glad_pige


Dato : 18-11-03 11:12

Til dabj.

Skulle da lige prøve me lille o.....TAKKER

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 11:12

Anderledes stiller det sig, hvis det er tørsten efter alkoholiske drikke, der er blevet slukket.
For så er man FULD. Dér er ikke noget at tage fejl af.

På den anden side kan fulde folk jo godt være tørstige
- både efter mere alkohol og efter alt andet end alkohol.


Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 20 point
Dato : 18-11-03 11:27

Den danske sprog er et svær en.



Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 12:08

Hælder man vædske i en beholder, kan man jo kun hælde på, til den er fyldt. Derfor egentlig et ganske dækkende udtryk synes jeg: Jeg er fyldt.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 12:14

Ja, jeg synes også, det passer fint på beholdere.
Men overført på mennesker kan det både betyde, at man har fået slukket
sin tørst og at man er mæt.
Derimod kan man jo ikke sige om en beholder, at den er mæt.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 12:24

Ok Rellom, jeg kan følge dig. Der er bare lige det med kontekst. Hvornår har man rent sprogligt brug for at sige det modsatte af tørstig? Når man bliver spurgt selvfølgelig og da står 'fyldt' i en klar og meningsfuld kontekst og forbindes derfor ikke med mæt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 12:30

Det er jo noget andet, Molokyle.
Ud fra kontekst-argumentet er ordet "mæt" også overflødigt.
For hvis man efter at have spist en halv flæskesteg siger,
at man er fyldt, er der jo ingen, der vil fortolke det sådan,
at nu kan man ikke drikke flere bajere.


Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 18-11-03 12:35

>molokyle

pro = tomt
kontra = fyldt

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 12:47

Ja, men "pro" og "kontra" bruges jo også i anden betydning
end den naturvidenskabelige.

Hvis man siger at man er pro, vil folk enten tro, at man er
professionel eller at man er tilhænger af et eller andet.

Og hvis man efter en god middag siger, at man er kontra,
vil folk jo spørge: "Kontra hvad - hvad er du imod?"



Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 12:52

Holder i den forbindelse med Rellom

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 12:56

Så lad os opfinde et nyt ord : Må jeg forslå et reverseret mæt = tæm. Altså :

Vil du have noget at drikke?
Nej tak, jeg er tæm.

.eller :

Jeg har lige drukket 4 liter. Hold kæft, hvor er jeg tæm !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 12:57

Skvul; er også et godt ord

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 12:58

..uden k måske med d : Svuld

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 18-11-03 13:02



Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 18-11-03 16:50

Godt besoffen (af plattysk/nedertysk)

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 18-11-03 18:37

php_et -> Fuldskab.. : ..er bleven fuld. Altså noget andet end et antinom. (Jeg ved heller ikke om ordet; antinom eksisterer, men ellers... ta'r jeg magten og æren for dette kraftudtryk.. Antinom = Tillægsord med modsat semantisk betydning.)

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peterjg


Dato : 18-11-03 22:16

Tak for de mange gode indlæg. Det var bare et lille spørgsmål, ikke noget jeg skal bruge til noget,men alligevel lidt stof til eftertanke.
Er der for resten nogen, der ved hvad den lille ring på en øldåse hedder. (den man bruger til at åbne den med)


Hilsen Peterjg




Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 18-11-03 22:37

Mit bud snapoplukker?? (hurtigoplukker)? eller snapåbner ?

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 20-11-03 10:29

peterjg -> Nyt spørgsmål !!! Stil det i : http://kandu.dk/dk/emne/20607

Bare et forslag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 20-11-03 10:46

Enig med >molokyle, ellers bliver dette et evighedsspørgsmål, men du kan også åbne det i smalltalk.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : peterjg


Dato : 20-11-03 21:05

Tak for svaret ellebye.
Den med ringen var egentlig ikke ment som et spørgsmål, men som skrevet, lidt stof til efter tanke.


Hilsen Peterjg                        

Kommentar
Fra : ellebye


Dato : 20-11-03 21:13

Du har ret, "den danske sprog er en svært et at forstå".
Alt er ikke lige logisk.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : hindbærsnit


Dato : 27-10-06 17:02

Se her, hvad jeg fandt på Dansk sprognævn hjemmeside:

"Man har faktisk adjektivet sæt som modsætningsord til tørstig, men ordet bruges ikke meget, hvis det da overhovedet bruges. Ordet går tilbage til omkring 1700 og blev genoplivet i en konkurrence i et ugeblad i 1899. Ordbog over det Danske Sprog medtager desuden glosen utørstig, men dette ord har heller ikke den store udbredelse."

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste