For det første, man kan ikke sige dysestørrelse, uden at kende hvilket karburator,tunfabrikat, og udstødning.
En dysestørrelse 50 til en bing svarer måske til 190 i et andet fabrikat.
For det andet, selv om jeg kendte alt, ville jeg ikke kunne svare (der skal nok være nogen der skriver, jeg har det samme på som dig, og den går helt vildt godt med en dyse nr...)
Hvis du går ind og køber 2 helt ens knallerter, og fjerner alle begrænsninger, skal de ikke have samme dyse.
Man skal prøve sig frem med feks. spring på 3 i dysestørrelse.
Det er slet ikke sikker du skal have anden dyse, du skal bare sætte dit luftfilter på, eller et med noget modstand.
Men ellers er det rigtig at du skal have mere brændstof i forhold til luft, man kan også sige at den skal have lidt mindre luft i forhold til den benzin den får nu.
Man skal altid have luftfilter på (kan godt være et powerluftfilter), for ikke at slide sit nye tun op.
Når man har det på kan man begynde at prøve dysestørrelser, når den er for stor (har man også god trækkraft, men ikke maxhastighed), og så vil motoren slå over i 4-takt ved "maxhastighed", det er godt at køre med den dyse lidt tid til cylinderen er "slidt til".
Senere skal man 1-2 trin ned, for at køre max.
Du skal ikke stille på koblingen på en maxi, hvis den stilles svagere, kan du få flere omdr. på når du starter(før den tager ved), du får godt nok en lidt hurtigere acceleration, men du brænder den hurtigt af.
Omvendt hvis den stilles strammere.
Hvis du har for mange penge, kan du da godt købe en racerkobling, som "kan" være mere slidstærk, men den kan aldrig ændre på tophastigheden, fordi en Maxikobling er en slyngkobling, der skal koble "on" ved lav hastighed.
Det var måske ikke lige det svar du forventede, men det er fakta. Basta.
VH Palle Hansen
Hvis d