Du skal lige have den lang version, som jeg lige har svaret på ved en anden, som vil rense karboratoren. Tak for point
Karboratoren skrues af. Hovedet (tit en omløber), hvor gaskabelet går ned igennem, skrues af, træk hoved (+ en fjeder) og gasspjæld op, (når det samles igen har gasspjældet en lille nålfremspring, så den kun kan gå ned, når den vender rigtig). Et event elstik (til temperaturkorrektion) trækkes af, og benzinslangen trækkes af, nu kan Karboratoren tages med hen på et arbejdsbord.
Her skrues bunden af, den indeholder en sjat benzin (og slam i bunden) og svømmeren (svømmeren svømmer i benzinen og hvis benzinhøjden er høj nok, hæver den sig og trykker den på en lille nåleventil der så lukker for benzinen), benzinslangen er lige ovenover og altså forbundet til nåleventilen. Svømmeren sørger altså for at benzinhøjden er nøjagtig i samme højde. Hvis svømmeren er ophængt i en lille bøjle på nåleventilen, så pas meget på ikke bøje noget da benzinhøjden så ændres.
Når man kigger lige op i karboratoren, kan man se at i midten sidder den lille strålespids til en lige skruetrækkerkærv, den skrues af, man ser igennem den om der er skidt, den har et nummer som angiver om hullet igennem den er 0,7, 08, 09 mm.,men de enkelte karboratorfabrikanter angiver tal der ikke er det samme (en 110 dyse til bing er ikke det samme som 110 til.......)
Man kan nu blæse de ting rene man kan se hvis man ikke vil skille mere ad. Nåleventilen kan også for det meste skilles ad med en pinzet, hvis der sidder skidt, men gør det med yderste forsiktighed.
Pakningen mellem hus og svømmer kan bruges igen hvis den ikke er gået istykker, ellers brug et tyndt lag flydende pakning, der må ikke komme noget på svømmeren.
Du bør skrive din strålespids (dyse) nr. ned, og overvej hvis du kører med tunudstødning mm. om den ikke skal udskiftes med en der er 2 numre større, du får større trækkraft, også op ad bakker, men hvis den er for stor vil din maskine ved max omdr. begynde at 4-takte (holder ligesom igen), og vil så henad og nedad køre lidt langsommere.
Der må være nogle steder du kan se din Karborator i en splittegning, feks thansen, hvis du vil studere nærmere.
Læg også mærke til der er en tomgangsskrue, der stikker lidt op i Karboratoren, og bestemmer at gasspjældet ikke kan gå helt ned i bund (for så dør motoren)(den skal have lidt luft og benzin for at gå i tomgang)
Det er ikke så svært som det lyder
VH Palle Hansen
Det er et godt og omhyggeligt svar pallebhansen.
Kan du ikke svare mig på hvordan jeg kommer ind til kaburatoren
med alle de skjolde og styrthjelms rum???
Hvilke skal jeg demontere for at komme til??.
mvh
Teas.
Det er det fandens med de nye (jeg er en ældre herre), maskiner, jeg kan lave 4 Puck maxier eller 4 Yamaha, på den tid det tager at afmontere alle de skjolde, og det er næsten ikke til at vide hvor man skal begynde, og slutte.
Jeg skulle den anden dag sætte andet bagdæk på, jeg fik løftet hele bagenden op, måtte tage støddæmper bag af, udstødning, diverse bremsestænger. Så kunne jeg få hjulet af til sidst, monterede med besvær et fandens stivt dæk, men kunne ikke pumpe det op (slangfri), luften fes bare ud ved fælgkanten. Var ved 2 dækcentre de kunne ikke, det tredje fik med besvær luft i.
Men i stedet for at skille alle de skjolde ad (skide plastik steder knækker for et godt ord), så er der en ide`i, at kroge den op i sadel/ophæng, og fjerne støddæmper. Så ligger hele motoren stadig fri af saddel mm.
Men det er nok forskelligt hvor let det er på de forskellige modeller, men der er ikke noget at sige til at det er hundedyrt at få noget lavet, og det er ikke så spændende nu hvis det er udendørs vel?
Nu kunne du forsiktigt spørge en venlig knallertmekaniker, hvad de plejer at gøre ved din model.
VH Palle Hansen