bauchmann > ganske rigtigt, at APM står bag Dansk Supermarked...
Men i Jimmy17's spørgsmål: "Hvordan kan forbrugere af DSM's produkter have indflydelse på dansk politik og lovgivning" ligger der også - for mig at se - spørgsmålet hvordan man kan påvirke dansk politik gennem sin handel.... Egentlig gælder spørgsmålet vel AL HANDEL INDENFOR DANMARK hvis det skulle have en effekt. Men lad os tage et eksempel:
Som min kone plejer at sige er jeg dygtig til at handle -- det der, med hende i byen, ville koste måske 800,- koster rent faktisk KUN 450-520,- NÅR JEG GÅR I BYEN....Hvorfor? Fordi da hun godt kan lide f.eks. Bakkedal, mens jeg selv er opdraget med plantemargarine på brødet, jamen HVORFOR skulle jeg så købe Kærgården der er to kroner dyrere pakken, når hun er lige så glad for Bakkedal. Det samme med skilte med TILBUD/UDSALG m.v. Mange lader sig narre af priserne fordi det bliver kaldt for et tilbud. Blæse være med at du til normalpris kan købe varen enkeltvis billigere i Netto end du kan når du SKAL købe 3 stk. af samme vare i Kvickly eller Bilka....
HVIS alle blev enige om at de IKKE ville have æg fra burhøns, men kun fra fritgående, ville det KUN tage ganske få uger at standse indkøbet i butikkerne af disse burhønse-æg.... Problemet er bare at vi IKKE er så mange idealister tilbage. Jeg køber ALDRIG kylling med halal-mærke -- og det gælder OGSÅ selvom varen er på tilbud. Visse ting VIL jeg ikke acceptere, og hvorvidt det rykker at jeg og måske 5-7% af befolkningen har samme observans er måske ikke så interessant i forhold til de 90% der er ligeglade ----> men vi prøver jo hver især at tage visse beslutninger ud fra hver vores overbevisning...
--
Med venlig hilsen
Henrik, Slagelse
PS: Nu er det lige før det er nemmere jeg skriver opgaven hvis det er fristil...