Her i Danmark bruges betegenelsen motorolie for den olie der hældes i motoren (gearkassen, koblingshuset), selvom der også bruges gearolie (som regel en sværer oli, typisk SAE 90), men når det drejer sig om en 30/45 knallert skal man altid se i instruktionsbogen, fordi der i de ny knallerter som jog, egentlig ikke findes en kobling/gearkasse, men en "bagtøjsudveksling, som skal have en lille tube specialolie"
Nå men, det du mener er vel hvilken 2-Taktsolie skal jeg vælge. Du kan feks. se i THansens katalog,
WWW.Thansen.dk.
Du kan selvfølgelig også bare købe nede på tanken eller hos en knallertforhandler.
Generelt gælder: Jo mere du betaler, jo bedre olie.
Fuldsynteskisk olie er bedst, derefter halvsyntetisk, og til sidst hvis der ikke står andet en 2-Taktsolie, så er det alm. animalsk olie, som man "kun" havde førhen.
Olierne er desuden indelt til forskellige slags 2-Taktsmotorer, feks. outboard, som ikke belastes med så stor varme (bådmotorer køles godt af havvand), de olier er selvfølgelig ikke gode til en luftkølet motor og vil kokse på stempel mm.
Man må også kraftig tænke på under hvilke forhold olien skal bruges, hvis jogèn er tunet skal den have extra olie i benzinen, og helst fuldsyntetisk, hvis man vil spare lidt kan man godt bruge en dårligere kvalitet (feks alm 2-Takts), men så bruge lidt extra i benzinen.
Ellers kan man ikke sige noget om hvilket mærke der er bedst, men man kan se om de overholder så mange specifigationer som muligt, det er feks. det Amerikanske militærs, jamaha, Honda mm. da de har lavet test der godkender de bedre olier.
VH Palle Hansen