/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Tips støbning af fliser / gulv ?
Fra : EA_HS
Vist : 2735 gange
190 point
Dato : 07-05-13 00:29

Er der nogen der har et par tips til at støbe et delvis garagegulv, ?

det er en lille garage på ca 6 x 3 meter,
gulvet er delvis belagt med fliser ... 2 'striber' kørefliser
dvs. der er 3 striber grus, som skal skiftes ud med beton eller fliser,
evt. støbes direkte på gruset,.. som jo så skal 'høvles' et lag af,.. hvor meget / tyk ?

der er ikke plads til at stille / opbevare noget udenfor,..
så det hele skal foregå inde i garagen,.. derfor over flere / mange gange,

ps... det skal ikke være nogen 'altertavle',.. !

hvor meget vil det ca. koste pr. m2 (materialer) ?

 
 
Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 07-05-13 08:03

De 'fliser' jeg har lavet, brugte jeg en ramme af træ, cement, sand og knuste gamle fliser/beton
det eneste der kostede noget, var cement og kørsel efter gratis sand ved stranden.
for at gøre dem ru i overfladen fik de en tur med en stiv kost
men du kan sikkert lave det lige så pænt ved at støbe direkte på grus
Citat
evt. støbes direkte på gruset,.. som jo så skal 'høvles' et lag af,..

der genbrugte jeg også noget af det grus der lå under det gamle lag fliser = støbt direkte på grus
mine er stadig pæne efter 14 år - mål/tykkelse tog jeg efter de størrelser jeg kunne se i kataloger

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 07-05-13 08:12

Men det var nu ikke noget jeg gad nu omdage.


Kommentar
Fra : krestenklit


Dato : 07-05-13 12:03

Citat
Men det var nu ikke noget jeg gad nu omdage.

Enig, forsåvidt at der ikke skal bruges fliser med specielle mål eller at det også er for fornøjelsens skyld.
Men at der ikke er ret megen plads, "slider" på fornøjelsen...

Well, husk lige at kigge efter mål på kørefliser i kataloget. De er tykkere end alm. havefliser.

God arbejdslyst.

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 07-05-13 12:18

Har du overvejet at bruge stenmel.

Kommentar
Fra : fun2


Dato : 07-05-13 13:18

Hvis du skal kunne køre der, dur det ikke at støbe mellem fliserne, fliserne vil flytte sig og betonen vil revne.
Hvis du skal støbe, skal det være over det hele, helst ca. 10 cm og gerne i ét stykke, så det ikke revner i samlingen.
Det letteste er at ligge fliser, helst ensartede fliser over det hele, eller i det mindste nogen der er lige tykke. Start med at fjerne de eksisterende (i ene halvdel) og ret stykket af, læg fliser og gør det samme på den anden halvdel. Det dur ikke rigtigt at lægge nye flise mellem de eksisterende, de vil med stor sikkerhed ende i forskellige højder.

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 07-05-13 15:27


Citat
ps... det skal ikke være nogen 'altertavle',.. !

I dit sted ville jeg bestille 2 kbm.beton....færdig arbejde. (6x3= 18.x0,11= 1,98 kbm. beton.

Altså 11 cm beton. Læg en rio net i.Så revner det ikke.
Citat
Hvis du skal støbe, skal det være over det hele, helst ca. 10 cm og gerne i ét stykke, så det ikke revner i samlingen.


En blanding af beton og fliser,bliver noget makværk.Har ikke lige prisen på beton,men 2 kubikmeter burde være en overkommeligt affære. Og så er det meget hurtigere,end at lægge fliser.

M.

Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 07-05-13 15:33

hvis det skal være billigt og nemt, er det bedste at lægge fliser. det kan du gøre lidt ad gangen, og det koster under 100 kr/m2 i materialer.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 07-05-13 23:06

@Mosebaek
Det er et meget fint og fornemt forslag,.. tak,..
nok også lige lidt FOR fint, og perfekt i dette tilfælde,

@trimare46
ja,.. det kan jeg godt se,.. ganske udmærket,
men hvorfor ikke støbe det direkte på jorden / underlaget,.. ?

måske jeg ikke har forklaret det godt nok,
men,.. Bilen,. eller noget andet tungt,
kommer ikke til at stå på andet end de 2 rækker kørefliser der allerede ligger der,

det vigtigste er at få fjernet,. udskiftet,. eller dækket sandet / gruset,
så det er mere regulær og behagelig at gå på,.. og samtidig nemmere at feje / rengørre
og holde nogenlunde rent,

jeg var engang ude og købe nogle reservedele hos en mand
der havde støbt et gulv (tilsyneladende) ved at stille nogle brædder på højkant
altså som en masse 'kasser' eller rammer, ved siden af hinanden,
'kasserne' var så fyldt op med en slags cement / beton (brædderne var der stadig)
egentlig ganske udmærket,.

det var egentlig noget lignende jeg havde i tankerne,..
det ville både være enkelt, billig, og kan gøres et lille stykke ad gangen,

men jeg aner ikke en 'skid' om støbearb.
blandibgsforhold,.. materialer (cement. mørtel osv)
kan jeg evt bruge det sand der allerede ligger der, ?
det ville bla. spare en masse arb. med at smide det ud,. !

jeg fik lige lejlighed til at tage et par billeder af 'gerningsstedet' i dag,
måske det fremmer forståelsen,... altså ca 3 x 5 - 6 meter.
http://peecee.dk/upload/view/410355
http://peecee.dk/upload/view/410356
   
hvormeget cement / mørtel,. skal der bruges pr. m2
(5 cm. tyk) (liter / cm3),. ?

grunden til at det nok ikke er smart at støbe for store stykker af gangen,.
er at de fliser der allerede ligger der,.. ikke er helt i 'vater',..
hverken på den ene eller anden måde.


Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 07-05-13 23:45

Der er kun 2 måder at lave det på.
Rigtig eller forkert.
Den rigtige er at smide de fliser væk, udgrave til du kan lægge min 12 cm beton.
Beton kan laves af cement og støbesand (Ikke dit liggesand eller stabilgrus da det indeholder ler) 1-3
Beton kan også laves med cement, støbesand/grus, og støbesten 1-3-5
I begge tilfælde kan du støbe på dit (faste) underlag som ser ud til at være stabilgrus.
Du skal have et rionet som skal ligge midt i betonen.
Betonen skal støbes på en gang (Der må ikke gå mere end 1 time mellem du smider nyt beton ind.)
Det med felter er fusk, og træet går til med tiden.
Blandingen med sten er den stærkeste og billigste, så rummålene 1 del cement og 3 rummål sand kan suppleres op til 7 dele sten. Når der er sten i, kan det være svært ikke at kunne ane stenene i overfladen.
Betonen skal have det fald som du bestemmer, du skal ikke regne med at kunne efterstøbe noget der kan holde ovenpå.
VH Palle


Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 07-05-13 23:57

1:5 lavede jeg mit I, altså 1 skefuld cement og resten efter behov (store sten gamle rester af?)
Men ellers kan jeg godt smide film/ Gør det selv? og det kommer fra BLADET´s side - anvisning = PDF, tager sikker et par dage at finde det rigtige, samme formel jeg brugte, med ''støbeforme'' men ? gider ikke hvis det kan findes på nettet ved en simpel søgning
Der var alt om at lave hjemmelavede fliser osv.
Men hvad, så kan du få samlige artikler jeg har, og SÅ er det op til dig at bruge/ LÆSE dem.

Det jeg lavede, var meget vådt - sikkert også mig der også fik lidt for meget de dage.

Men skriv og jeg skal forsøge at finde det frem af gemmeren - hvis og såfremt.


Og her kommer der lidt spam



Citat
Directory of E:\BACKUP\Gør det selv

10_typiske_fejl_i_badev__rel.. 598.512 18-06-2012
10_typiske_fejl_i_badev__rel.. 598.512 18-06-2012
15_fif_til_det_perfekte_bad... 171.260 18-06-2012
15_fif_til_det_perfekte_bad_.. 171.260 18-06-2012
20 ideer til en smal entré... 496.235 18-06-2012
20 ideer til en smal entré_.. 496.235 18-06-2012
3 ideer til det lille værks.. 290.897 18-06-2012
3 ideer til det lille værks.. 290.897 18-06-2012
3_anderledes_m__bler_af_vand.. 308.971 18-06-2012
3_bud_p___et_godt_brus.pdf 335.277 18-06-2012
3_bud_p___et_godt_brus_2.pdf 335.277 18-06-2012
34_tips_til_at_tage_præcise.. 3.293.985 18-06-2012
34_tips_til_at_tage_præcise.. 3.293.985 18-06-2012
35 tips om gips.pdf 5.934.504 18-06-2012
35 tips om gips_2.pdf 5.934.504 18-06-2012
40 supertips.PDF 805.418 18-06-2012
40 supertips_2.PDF 805.418 18-06-2012
Betr__k_selv_dine_m__bler.pdf 255.098 18-06-2012
Betr__k_selv_dine_m__bler_2... 255.098 18-06-2012
Brug_stuen_bedre.pdf 228.571 18-06-2012
Brug_stuen_bedre_2.pdf 228.571 18-06-2012
Bryd mønsteret i din indkø.. 2.119.353 18-06-2012
Bryd mønsteret i din indkø.. 2.119.353 18-06-2012
Byg_badet_op_-_helt_fra_bund.. 217.288 18-06-2012
Byg_badet_op_-_helt_fra_bund.. 217.288 18-06-2012
Byg_din_egen_langbue.pdf 316.087 18-06-2012
Byg_din_egen_langbue_2.pdf 316.087 18-06-2012
Byg_din_fladsk__rm_ind_i_v__.. 684.721 18-06-2012
Byg_en_effektiv_kompostbehol.. 1.303.769 18-06-2012
Byg_en_effektiv_kompostbehol.. 1.303.769 18-06-2012
Byg_en_solid_kompostbeholder.. 1.436.737 18-06-2012
Byg_en_solid_kompostbeholder.. 1.436.737 18-06-2012
Byg_grillen_ned_i_bordet.pdf 109.634 18-06-2012
Byg_skuret_af_f__rdige_hegn... 5.164.314 18-06-2012
Den_lille_haves_forvandling... 1.733.313 18-06-2012
Den_lille_haves_forvandling_.. 1.733.313 18-06-2012
Den_sikre_vej_til_at_fjerne_.. 3.330.518 18-06-2012
Den_sikre_vej_til_at_fjerne_.. 3.330.518 18-06-2012
Drejebænk_for_under_1000_kr.. 810.014 18-06-2012
Drejebænk_for_under_1000_kr.. 810.014 18-06-2012
Duellen Skruen vs Sømmet.PDF 231.390 18-06-2012
Duellen Skruen vs Sømmet_2... 231.390 18-06-2012
Dumpet.PDF 312.824 18-06-2012
Dumpet_2.PDF 312.824 18-06-2012
Ekstra_gulvplads_med_en_skab.. 3.862.784 18-06-2012
En_klassiker_i_topkvalitet.pdf 299.253 18-06-2012
En_klassiker_i_topkvalitet_2.. 299.253 18-06-2012
Fæld det høje træ.PDF 852.755 18-06-2012
Fæld det høje træ_2.PDF 852.755 18-06-2012
FÃ¥ mere plads i entreen.pdf 627.293 18-06-2012
FÃ¥ mere plads i entreen_2.pdf 627.293 18-06-2012
Få styr på de løse rosett.. 1.341.509 18-06-2012
Få styr på de løse rosett.. 1.341.509 18-06-2012
Få_glasvæv_uden_buler.PDF 505.835 18-06-2012
Få_glasvæv_uden_buler_2.PDF 505.835 18-06-2012
Fleksibel_reol_og_rumdeler.pdf 559.179 18-06-2012
Flot_drivhus_med_vinkel.pdf 3.697.125 18-06-2012
Flot_drivhus_med_vinkel_2.pdf 3.697.125 18-06-2012
Flot_og_elegant_terrassetag... 2.643.357 18-06-2012
Flot_og_elegant_terrassetag_.. 2.643.357 18-06-2012
Flot_og_praktisk_redskabssku.. 2.731.124 18-06-2012
Flot_og_praktisk_redskabssku.. 2.731.124 18-06-2012
Flotte_fliser_p___to_dage.PDF 720.521 18-06-2012
Flytbar_l__sk__rm.pdf 295.955 18-06-2012
For__rsklar_pl__neklipper.pdf 464.283 18-06-2012
Forny_dit_bad_p___superbudge.. 935.447 18-06-2012
Fra rundsav til bordrundsav... 472.683 18-06-2012
Fra rundsav til bordrundsav_.. 472.683 18-06-2012
GDSDK162009NYDOeR.pdf 2.893.081 18-06-2012
GDSDK162009NYDOeR_2.pdf 2.893.081 18-06-2012
Gem_sengen_i_v__ggen.pdf 629.087 18-06-2012
Giv_betonvæggen_rustik_char.. 657.615 18-06-2012
Giv_betonvæggen_rustik_char.. 657.615 18-06-2012
Giv_terrassen_et_gr__nt_halv.. 618.204 18-06-2012
H__jbede_p___terrassen.pdf 544.804 18-06-2012
Haveportal.pdf 378.841 18-06-2012
Haveportal_2.pdf 378.841 18-06-2012
Havetips.pdf 1.329.388 18-06-2012
Havetips_2.pdf 1.329.388 18-06-2012
Havnemilj___p___terrassen.pdf 331.926 18-06-2012
Hug_dine_helt_egne_sten.pdf 317.657 18-06-2012
Hug_dine_helt_egne_sten_2.pdf 317.657 18-06-2012
Hurtigt_fundament_til_garage.. 1.277.869 18-06-2012
Hurtigt_fundament_til_garage.. 1.277.869 18-06-2012
Junkværktøj i tilbudskasse.. 319.575 18-06-2012
Junkværktøj i tilbudskasse.. 319.575 18-06-2012
Køb græsplænen i metermå.. 385.674 18-06-2012
Køb græsplænen i metermå.. 385.674 18-06-2012
Klip_h__kken_to_gange___rlig.. 166.407 18-06-2012
L___p___terrassen.pdf 470.843 18-06-2012
Let_adgang_til_loftet.PDF 692.814 18-06-2012
Let_adgang_til_loftet_2.PDF 692.814 18-06-2012
Mere_end_en_b__nk.pdf 1.069.252 18-06-2012
Mere_end_en_b__nk_2.pdf 1.069.252 18-06-2012
Mere_plads_i_sovev__relset.pdf 163.750 18-06-2012
Monter_ny_dør_på_en_formid.. 456.734 18-06-2012
Monter_ny_dør_på_en_formid.. 456.734 18-06-2012
Nemt_springvand.pdf 864.993 18-06-2012
Nemt_springvand_2.pdf 864.993 18-06-2012
Ny_facade_og_efterisolering... 1.905.938 18-06-2012
Ny_facade_og_efterisolering_.. 1.905.938 18-06-2012
Nye_fliser_og_varmt_gulv.pdf 1.334.691 18-06-2012
Pergola_-_til_hygge_og_skygg.. 3.937.246 18-06-2012
Pergola_-_til_hygge_og_skygg.. 3.937.246 18-06-2012
Plads til det hele med rulle.. 239.972 18-06-2012
Plads til det hele med rulle.. 239.972 18-06-2012
Praktiske vægreoler i skunk.. 269.323 18-06-2012
Praktiske vægreoler i skunk.. 269.323 18-06-2012
Professionelle hjørnesamlin.. 400.223 18-06-2012
Professionelle hjørnesamlin.. 400.223 18-06-2012
Puds_v__ggene_-_to_trin_til_.. 1.792.993 18-06-2012
Redskabsskur_i_miniudgave.pdf 637.282 18-06-2012
Redskabsskur_i_miniudgave_2... 637.282 18-06-2012
Redskabsskur_med_plads_til_d.. 949.758 18-06-2012
Redskabsskur_med_plads_til_d.. 949.758 18-06-2012
Redskabsskur_til_skovl_og_sk.. 428.768 18-06-2012
Redskabsskur_til_skovl_og_sk.. 428.768 18-06-2012
S___billigt_kan_det_g__res.pdf 234.404 18-06-2012
S___let_bygger_du_selv_et_ha.. 1.451.815 18-06-2012
S__dan_besk__res_frugttr__et.. 259.157 18-06-2012
S__dan_l__gger_du_gulvvarme... 134.241 18-06-2012
Sæt_døren_rigtigt_fast.pdf 530.434 18-06-2012
Sæt_døren_rigtigt_fast_2.pdf 530.434 18-06-2012
Sæt_fodlister_i_et_indvendi.. 380.204 18-06-2012
Sæt_fodlister_i_et_indvendi.. 380.204 18-06-2012
Sådan skal underlaget være.. 279.870 18-06-2012
Sådan skal underlaget være.. 279.870 18-06-2012
Sk__r_dine_tr__er_og_buske_i.. 264.581 18-06-2012
Skab_rum_og_hygge_i_haven.pdf 2.290.736 18-06-2012
Skab_rum_og_hygge_i_haven_2... 2.290.736 18-06-2012
Skift selv vinduerne.pdf 830.562 18-06-2012
Skift selv vinduerne_2.pdf 830.562 18-06-2012
Skjul_ledningerne.pdf 419.005 18-06-2012
Skjul_ledningerne_2.pdf 419.005 18-06-2012
Skr__ddersyet_reol_til_dagli.. 368.402 18-06-2012
Skr__ddersyet_reol_til_dagli.. 368.402 18-06-2012
Skræddersyet skab til de sk.. 354.937 18-06-2012
Skræddersyet skab til de sk.. 354.937 18-06-2012
Smart_afl__b_i_bryggerset.pdf 651.605 18-06-2012
Smart_afl__b_i_bryggerset_2... 651.605 18-06-2012
Smart_glasv__g_til_brusenich.. 234.019 18-06-2012
Smart_glasv__g_til_brusenich.. 234.019 18-06-2012
Smart_glasv__g_til_brusenich.. 234.019 18-06-2012
Sneglefrit_h__jbed.pdf 2.759.694 18-06-2012
Sneglefrit_h__jbed_2.pdf 2.759.694 18-06-2012
Solidt_arbejdsbord_i_syv_let.. 1.045.956 18-06-2012
Solidt_arbejdsbord_i_syv_let.. 1.045.956 18-06-2012
Sovev__relse_p___30_cm.pdf 513.919 18-06-2012
Spartelmassen_skal_hj__lpes_.. 366.716 18-06-2012
Spartelmassen_skal_hj__lpes_.. 366.716 18-06-2012
St__b_selv_en_flot_betonvask.. 3.359.387 18-06-2012
St__bt_bruseniche_med_fine_f.. 485.890 18-06-2012
St__bt_bruseniche_med_fine_f.. 485.890 18-06-2012
Støb selv dine fliser.PDF 639.770 18-06-2012
Støb selv dine fliser_2.PDF 639.770 18-06-2012
Stubben_v__k_p___4_m__der.pdf 168.501 18-06-2012
Sund_gr__spl__ne_____til_n__.. 2.253.043 18-06-2012
Sund_gr__spl__ne_____til_n__.. 2.253.043 18-06-2012
Superisoleret_mur_med_store_.. 941.736 18-06-2012
Superisoleret_mur_med_store_.. 941.736 18-06-2012
Syv_veje_til_flotte_bedkante.. 900.199 18-06-2012
Syv_veje_til_flotte_bedkante.. 900.199 18-06-2012
T__mrerens_50_bedste_tips.PDF 943.467 18-06-2012
T__mrerens_50_bedste_tips_2... 943.467 18-06-2012
T__rrestativ_med_varme.pdf 472.680 18-06-2012
Tag_køkkenet_med_ud_i_haven.. 378.608 18-06-2012
Tag_køkkenet_med_ud_i_haven.. 378.608 18-06-2012
Tag_til_de_næste_100_år.pdf 10.924.046 18-06-2012
Tag_til_de_næste_100_år_2... 10.924.046 18-06-2012
Test af fukssvanse.pdf 231.884 18-06-2012
Test af fukssvanse_2.pdf 231.884 18-06-2012
Transportabel pavillon.pdf 5.029.882 18-06-2012
Transportabel pavillon_2.pdf 5.029.882 18-06-2012
Trappe_i_topform.pdf 631.005 18-06-2012
Trappe_i_topform_2.pdf 631.005 18-06-2012
Udek__kken_til_herlige_grill.. 626.571 18-06-2012
Udnyt_pladsen_i_dit_bryggers.. 551.061 18-06-2012
Ut__t_afl__b_i_baderum_og_br.. 224.654 18-06-2012
V__lg_det_rigtige_gulv_til_b.. 1.154.740 18-06-2012
V__lg_det_rigtige_gulv_til_b.. 1.154.740 18-06-2012
Værksted i 3 størrelser.pdf 1.194.917 18-06-2012
Værksted i 3 størrelser_2... 1.194.917 18-06-2012
Værktøj_–_der_sparer_tid.. 767.145 18-06-2012
Varme_p___terrassen.pdf 798.324 18-06-2012
Varme_p___terrassen_2.pdf 798.324 18-06-2012

185 file(s) found
Total file size 216.067.925 bytes


Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 07-05-13 23:59

Og så er der fejl i Æ Ø og Å.

Plus 2 af nogle

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 08-05-13 03:48

Citat
Der er kun 2 måder at lave det på.
Rigtig eller forkert.


.. så er det nok den 'forkerte' måde jeg er ude efter
altså den 'bedste' måde at lave det 'forkert',..... !

med andre ord,.. noget fusk,
det er jeg forøvrigt vant til med biler,.. der hurtigt skal sælges / 'skydes af'
'man' ofrer ikke en formue,.. og laver et 'gl. lig' perfekt,
når / hvis,. 'liget' skal skydes af til højeste bud,
ikke medmindre 'man' er idiot,.. eller har penge nok,

hvis du kikker på billederne, (gentager lige)
http://peecee.dk/upload/view/410355
http://peecee.dk/upload/view/410356

så ser du hvad de fleste (i dette garagekompleks) har brugt i de sidste 30 - 40 år,
endda med stor tilfredshed,
det skyldes nok prisen på 200 kr/mdr,

da 'komplekset' tilhører en boligforening,
er der en lang række regler der skal overholdes,
-- flere af de andre 'garage-ejere/lejere' har dog lavet en løsning som den jeg påtænker,
altså noget FUSK,.. som boligforeningen ser gennem fingrene med,

hvis der pludselig en dag holder en stor betonvogn/kanon
og aflæsser et par kbm3 beton,...
får,.. eller beholder jeg nok ikke den garage ret længe,............

hvis garagen var min personlige ejendom
ville gulvet nok blive lavet 'rigtigt',.. men det er den ikke,.. og bliver heller aldrig,

ps,.. jeg tvivler ikke på dine gode hensigter,
heller ikke på at det er den perfekte,.. og rigtigste løsning,

omtrent som forslaget fra @Mosebaek.

--------------------------------------------------------
om det slår revner,.. bliver 'vind og skæv',.. er noget fusk
er egentlig fløjtende ligegyldig,.... næsten ALT er bedre end der er i øjeblikket,
OGSÅ selv om det ikke er perfekt

KORT fortalt,
har det noget at gøre med at 'større' forandringer skal søges om tilladelse,

enhver der har prøvet at søge om noget fra det offentlige,
ved nogenlunde hvad det indebærer...........................................

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 08-05-13 10:20


Kan godt se det er en anderledes projekt,end det jeg forestillede mig.(Privat parcelhus,med garage).

Hvis jeg forstår det rigtigt nu,skal de to rækker fliser (til bilen) blive liggende.Så vil jeg nok,se helt bort fra beton. Her kunne mig-selv`s ide,med Stenmel (granitskærver) godt bruges.Det har dog den fejl,at det ikke kan fejes på,hvis du gerne ville kunne gøre dette.

Så ville jeg nok vælge en fliseløsning....en størrelse der går nogenlunde op i arealets mål.(Mange muligheder).5 cm.tykkelse vil være nok,da det kun er til at gå/feje på. Så er det også begrænset,hvor meget materiale,du skal have fjernet.Et ganske tyndt afrette lag sand/grus,vil være nok,da det er indendørs.Jeg har før brugt brugt 40x20x5 cm. på en terrasse.Men kig på mulighederne i et byggemarked/betonvarefabrik. Tit findes der også et restparti (udgået sortiment) til en billig penge.

M.



Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 08-05-13 15:07

Citat
Kan godt se det er en anderledes projekt,end det jeg forestillede mig.(Privat parcelhus,med garage)

(Privat parcelhus,med garage)

Nej, nej,.. Mosebaek
jeg er helt nede på jorden,.. altså tilhørende arbejderklassen,............
det er derfor jeg ikke 'smider rundt med pengene',..
det er også derfor jer ikke stemmre blåt / blå blok,

bortset fra det,...
jo jeg kan fint se det smarte med flise-pålægningen,

så får jeg en masse sand / grus i overskud (har ingen trailer)......

hvad sker der hvis jeg i stedet støber fliserne med det sand der allerede ligger på 'gulvet' / jorden, ??
- altså en cement (mørtel) blanding med den nuværende gulv-belægning / sand grus, sten mm.
(ikke bladene og det andet affald).. forstås,........

og altså selvom 'sandet' skulle indeholde lidt ler / jord,.. som tidligere nævnt

-- og JO,.. det er hovedsagelig KUN til at gå / stå på (mig)
og stille alm. 'garage' ting og sager, lidt værktøj i ny og næ,.. osv.
altså INGEN tunge køretøjer mm.

altså,... færdig-købte-fliser,.. eller selv-støbte-fliser,. direkte på jorden / gulvet,
hvori består forskellen (den store forskel),.. ?

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 08-05-13 19:00


Citat
Nej, nej,.. Mosebaek
jeg er helt nede på jorden,.. altså tilhørende arbejderklassen,............
det er derfor jeg ikke 'smider rundt med pengene',..
det er også derfor jer ikke stemmre blåt / blå blok,

Det samme her...bortset fra sidste linje i citatet.Der er vi ikke helt enig.Jeg har haft vabler i hænderne,hele livet.Bortset fra de sidste ti-femten år.

Efter hvad jeg kan se fra billedet,er dine fliser kørefliser i størrelsen 47x62.(0,47x6,0= 2,82 x 2= 5,64 kvm.).D.v.s.der er 12,4 kvm.du skal have "bedækket",med fliser.Skræller du nu ca.7 cm af fladen hvor fliserne skal ligge (nye fliser 5 cm tykke) udgør det ca.0,87 kbm. Heraf kan du genbruge 2-3 cm,til at lægge fliser i.(0,37 kbm).Materiale (grus/sand/jord) tilovers beløber sig til 0,5 kbm.Det er noget med 5 trillebøre fuld "jord" der skal fjernes.Det må du kunne finde en løsning på.

Derfor vil jeg stadigvæk,fastholde min "løsning" med fliserne.Bedre at bruge blandingen (jord/grus) som underlag,fremfor at støbe med det.Hvis du støber med sådan noget "hønsemøg",vil det resultere i huller/afskalling,i overfladen.BARE MIN KONKLUSION.

Endvidere gi`r det et vist svineri,selv at støbe.Rengøring af blandemaskine,trillebør.M.m.m.(Med meget mere).

M.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 08-05-13 22:41

Det må jeg nok sige Mosebaek,..
det er et imponerende fint regnestykke du der har udført,....

helt ærlig,. er / var det omtrent sådan jeg havde forestillet mig 'opgaven',

at der evt. bliver lidt huller hist og pist,. det er til at leve med,
i hvert fald langt at foretrække frem for 'gruset'

det bedste er nok at det (på den måde) er noget jeg selv kan gå og 'nusse' med,
når JEG har tid,.. og det passer MIG,

kan du komme nærmere ind på hvad jeg skal blande i sandet,.. ?
mørtel, cement, eller hvad sådan noget kaldes,.. ?
måske også hvor meget,... en del X til så mange dele YY,.. ??
og om muligt en anslået pris fx. pr. m2

jeg var inde hos Jem & Fix i går,.. det kunne de ikke rigtig finde ud af,
han tilbød / anbefalede noget 'mirakelpulver' som KUN skulle tilsættes vand,
69 kr, for en lille pose der så ud til at kunne dække en halv m2,.. eller en 'god flise'

derudover vidste han ikke meget om emnet,

men jeg kan forstå det ikke er lige som at spartle (opbygge) gamle rustne / rådne biler,
det 'vi' i 'fagsproget' kalder 'opbygge fra bunden',.. !
her kan 'vi' bygge lag på lag,.. på lag,. i det uendelige.... så det (næsten) ligner nyt...

Citat
Endvidere gi`r det et vist svineri,selv at støbe.Rengøring af blandemaskine,trillebør


Nå da,.. der er måske noget jeg har overset,..
havde forestillet mig at jeg kunne blande delene på et stykke presenning,
eller en god størrelse spand,. .. et par fliser ad gangen,.. afh. af tid, humør, lyst, lejlighed,. ?

Kommentar
Fra : mig-selv


Dato : 10-05-13 19:47

Hvis du har ´masser´ af grus så skrab 10cm af smid og engang hjemmelavet cement på
såvidt jeg kan se, er der støbning i alle sider af din garage, så det skulle ikke gerne skride ud til ´siderne´ som nogen påstår - da der er støbt i forvejen
Og skal du bare køre en bil frem og tibage - ingen skade sket med fliser/ cement
slet ikke hvis det bare er for at have et ensformigt gulv der er nemt at holde rent = på med noget...

Accepteret svar
Fra : Mosebaek

Modtaget 190 point
Dato : 11-05-13 10:40


Jeg vil stadigvæk,"holde fast på fliserne".Dette her,løber du sur i:
Citat
havde forestillet mig at jeg kunne blande delene på et stykke presenning,
eller en god størrelse spand,. .. et par fliser ad gangen,.. afh. af tid, humør, lyst, lejlighed,. ?


Alene foranstaltninger,med at få det blandet....og rengøring bagefter.Og husk lige på at cement heller ikke er gratis. Fliselægning,kan du meget bedre "gå fra og til".

M.

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 12-05-13 18:55

Det kan godt være du har ret 'Mosebaek',...

det er yderst begrænset kendskab jeg har til flise / betonarbejde,
udover en smule 'hjælpende hånd' og med-kiggeri,

men jeg forestiller mig at der under alle omstændigheder skal fjernes ca,.. 5 cm
af det eksisterende grus,. !

når gruset er fjernet fylder jeg den færdigblandet beton i hullet,
i stedet for at bruge tid og kræfter / materiale på at lave et (plant og i vater) underlag for fliserne,

-- 'hullet',.. som jo så altså er dækket (har støtte) på de 3 sider,..
den 4. side stiller jeg et bræt eller lign. ..
når det er tørt,.. fortsættes til næste 'hul' af u-regulær facon,.. osv.
lidt i retning af 'skitsen' her,.. regner med du kan 'se' meningen,..
http://peecee.dk/upload/view/410823
   
til formålet har jeg overvejet noget lignende dette cement :
http://www.jemogfix.dk/search.aspx?pid=9019642&view=1

det koster 32 kr for 25 kg.
hvis jeg har regnet rigtigt,.. skulle 2 sække være rigeligt, til at dække alt 'gruset'
altså en pris på 64 kr,.. + 'det løse',.. spand, o.lign.
i alt en pris jeg finder særdeles tiltrækkende,

til at blande cementen i, bruger jeg en spand, og en mureske,... Måske, !
-- ok,.. så skal spand og mureske skylles / vaskes efter brug,

jeg regner med at betonen selv 'ligger' sig i vater,.. ? (evt. med lidt hjælp, fra skeen)
'synker' / svinder sådan noget når det tørrer / størkner,.. og evt. hvor meget,. ?

dét,.. forekommer mig enkelt og ikke mindst billigt,
om jeg løber træt i det,.. vil tiden vise,.. men jeg har tid nok
bare det bliver inden midt November,... da smutter jeg til varmere himmelstrøg... .

Kommentar
Fra : trimare46


Dato : 12-05-13 22:14

grunden til, at jeg ville bruge fliser i stedet for at støbe er, at et betongulv helst skal laves i een omgang for at undgå støbeskel og dermed at gulvet revner,
med fliser kan du lave det lidt ad gangen uden at skulle risikere den slags.
desuden kan det let rettes op hvis der med tiden bliver kørespor i gulvet.
og så sviner det ikke som det vil gøre hvis du skal til at blande beton.
og købebeton til så lille et gulv, vil give en meget høj pris pr/m2

Kommentar
Fra : EA_HS


Dato : 12-05-13 22:58

Ja,... der bliver jo en samling / revne for hver 'støbning'.. omtrent som mellem fliserne
hvad gør det / betyder det,.. ?

til gengæld er der ikke noget bøvl med at få overfladerne til at blive lige høje, (flugte)
altså tilpasse underlaget for fliserne,

men som sagt,. har jeg aldrig prøvet betonstøbning / fliselægning i praksis,
på den anden side,.. skal det ikke være nogen 'altertavle'
- nemt og billig er i højsædet,

'svineriet' betragter jeg som et lille problem,.. har arb. med og bla. lavet rustarb. på biler,
gennem ca. 35 - 40 år,
derefter spartlet, slebet og sprøjtemalet dem,.. (temmelig mange)
både på 'perlegrus' og under finere forhold,.. men beskidt bliver man,
så det er ikke noget nyt,.. heller ikke et problem.

det skal ikke bruges til udstilling,... I
det er bare et gulv i en garage .. en lejet garage

garagen ved siden af er belagt med fliser,... de ligger ad røven til,.. for at sige det rent ud,
men lejeren er godt tilfreds,.. det kostede ham vist et par tusinde,
+ et ukendt beløb til alle 'hjælperne' i form af håndværker-bajere mm.

Godkendelse af svar
Fra : EA_HS


Dato : 13-05-13 14:34

Tak for svaret Mosebaek.

Jeg havde nu haft det bedre hvis du havde sagt :
men lidt optimisme skal det nok gå,.. husk på det koster under 100 kr i alt,.. ..

Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 14-05-13 18:06


Selvtak EA_HS.
Citat
men lidt optimisme skal det nok gå,.. husk på det koster under 100 kr i alt,..


Første halvdel af citatet,kan jeg godt gå ind for.Til gengæld kniber det med den sidste del.

Men nu har jeg et problem,som du får chancen for at besvare.

Vh. M.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste