|
| Hvordan på svaj Fra : svendgiversen | Vist : 4579 gange 185 point Dato : 04-06-11 11:57 |
|
Vi er ved at re-atiblere en gammel bade bro, der blev nedlagt af isen her i den kolde vinter.
Der har tidlige været en båd ved broen, og en nabo har senere haft en båd på svaj?
Det vil sige. at man har en ekstra pille ude i vandet og et tov mellen den og broen.
Båden ligger så tøjret midt i mellem, så den ikke støder imod eller driver væk...
Men hvordan/hvilket udstyr: Pille, tov, taljer, fortøjning, skal man anskaffe for at tøjre båden?
Og hvor køber man det, bedst og billigst i det Sønderjyske, helst nær ved Egernsund??
Foreløbig låner vi en jolle, men måske er der nogen der vil sælge en lille båd,
ikke for stor, men stabil (jeg kan ikke svømme) nok til ruse udlægning og andet fiskeri ???
Hvem vil på sigt købe billige Ål????
| |
|
Fandt dette:
Der er slet ingen grund til beton og andre tunge ting for at have en jolle liggende for svej.
Bank en pæl i (mindst ½ meter), tag et bildæk - 2 meter kæde - 2 sjækler - 5meter 10mm tykt tov med en kovs i den ene ende.
Så tager du og stopper kæden igennem dækket låser det med den ene sjækel, i den anden ende montere du den anden sjækel og stikker den igennem kovsen, også kan du fortøje din jolle i snoren.
Fordelen ved at bruge et bildæk om en pæl er at det kan dreje rundt om pælen og dækket kan give sig når jollen trækker i det.
Det holder også i en storm !!
"
Er det ikke lidt for billigt?
Hvad er dækket, sjækel og, kovs
| |
| Kommentar Fra : piaskov |
Dato : 04-06-11 18:55 |
|
Hejsa Svend.
Citat Det vil sige. at man har en ekstra pille ude i vandet og et tov mellen den og broen.
Båden ligger så tøjret midt i mellem, så den ikke støder imod eller driver væk... |
Næææ nej du gamle.
Man "sætter" "banker" en ekstra pæl i vandet og bruger KUN den.
Hvis du gør som du beskriver vil båden kunne banke uanset havd du gør.
Alternativt skal du ha' en agterpæl også men så er det jo ikke for svaj.
KUN 1 pæl og naturligvis inde på lavt vand så du kan vade ud til den.
| |
| Kommentar Fra : piaskov |
Dato : 04-06-11 19:06 |
|
Glemte lige at sige vi selv har ligget for svaj natten over.
Det man så gør er at ankeret smides ud ...ankerlanternen skal så tændes og du kan gå roligt til køjs.
Mange bruger det når de vel at mærke har strøm nok om bord ...så slipper de for at betale havnepenge,
Det er ALTID tilladt at gå i havn...OG ligge gratis i 2 timer for at få proviant og gå i bad.
Men det er så ikke aktuelt i dit tilfælde...det er jo ikke det du skal bruge en svajepæl til.
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 04-06-11 20:28 |
|
Den nemme og gode løsning:
1 mtr. vinkeljern
2 mtr. kæde
5 mtr. tovværk
2 sjækler
1 kovs
1 Forsheda fortøjningsfjeder(gummi)
Fås f.eks. hos Bauhaus
Bor et hul i den ene ende af vinkeljernet og fastgør kæden med en sjækel--bank vinkeljernet ned i bunden (helt ned under bunden) fastgør tovværk med sjækel og kovs til kæden.
Forshedaen monteres 1/2 mtr. fra stævnen.
Jeg garanterer at båden bliver der uanset vejret.
Brug f.eks. et rør som dorn når jernet skal slås ned.
Mvh
dabj
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 05-06-11 09:38 |
|
->piaskov
Citat Ej det er da noget nemmere at få slået en pæl ...og så et stykket tovværk og et dobbelt halvstik |
1. Det er absolut nemmere at tæve et stykke vinkeljern end en træpæl ned i bunden.
2. Båden kommer ikke til gnide op af vinkeljernet.
3. Isen løber ikke med vinkeljernet.
Ps. Brug aldrig halvstik, men pælestik til permanent fortøjning
| |
|
Naboen, der bruger min kones bro, har to pæle, én ved broen og én ude til højre,
og så har han et dobbelt tov mellem de to pæle.
Når han forlader båden ved broen, bliver den halet ud midtvejs. Jeg troede det var på svaj?
Jeg, gamle landkrabbe overvejer at gøre noget lignende med en ekstra pæl ude til venstre,
og uanset hvad det hedder/kaldes, er det fastgørelsen af dobbelt tovet, sjækel/kovs hvad er det??
og tovets kvalitet/minimum styrke, og hvor jeg købet det bedst og billigst, jeg efterlyser???
| |
| Accepteret svar Fra : dabj | Modtaget 185 point Dato : 05-06-11 09:55 |
|
Se det var jo en anden sag.
Med udhalersystem fastgør man en blok til den yderste pæl til tovværket at løbe i.
Jeg ved ikke hvad båd der er tale om, men 12 mm, treslået polyprolen har en brudstyrke på over 2000 kg og er noget af det billigste du kan få.
Det kan fås hos Harald Nyborg, Bauhaus og alle maritime forretninger, men er billigst de 2 første steder.
| |
|
Altså, ikke på svaj, men udhaler system, det var det jeg skulle have efterspurgt...
Kan du/I uddybe det med blok på yderste pæl, er der ikke kun tale om trisser?
Og alt det andet med sjækel, kovs og forsheda, kan jeg godt glemme det??
I første omgang låner vi bare en lille jolle, så de 2 tons rækker sikkert...
Foreløbig tak,
Svend
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 05-06-11 10:23 |
|
Jo en blok eller trisse, den fås med et øje så den den kan surres fast til pælen, køb en 12 mm. galvaniseret.
Og ja-- glem alt det andet.
Kom igen hvis du er i tvivl
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 05-06-11 10:29 |
| | |
|
Nå en blok er en talje, mærkeligt sprog der ude til søs.
Tak, dabj, du har besvaret spørgsmålet, men jeg lader det stå lidt endnu...
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 05-06-11 10:47 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|