|
| Forskellige Gear! Fra : lukas2502 | Vist : 2999 gange 200 point Dato : 27-02-11 10:02 |
|
Hvem kender forskellen på henholdsvis 3, 5 og 7 gear, dvs. hvor meget lavere/højere end en standard cykel uden gear?
Det jeg er mest interesseret i er et godt gearsystem, med helst flere lave end høje gear!
| |
|
Det afhænger jo af mange ting, ikke bare tandhjul for og bag, men også hjulstørrelse...
En normal cykel uden gear har et gear tal omkring 80.
For en tre gears er det førse lavere og det sidste højere,
for 5 - 7 og 21/24 gears cykler er der mange både lavere og højere...
Se denne oversigt:
http://velopress.dk/?page_id=964
| |
| Kommentar Fra : lukas2502 |
Dato : 27-02-11 10:38 |
|
Det drejer sig om 28" hjul.
| |
|
Som du ser er den viste tabel for 700 mm hjul,
et 28 tommer hjul er 711 mm, men da dit dæk jo er lidt trykket på grund af lasten,
kan du nogenlunde regne med de viste udvekslinger, meter du kommer frem pr tråd.
Et ca 0,7 m hjul har en diameter på Pi * D = ca 2.2 m,
med en 46 tands klinge foran og et 15 tandhjul bag får du pr tråd 2,2*46/15 = 6,75 m.
Du kan selv prøve med at erstatte tandantal med dine egne og sammenligne med meter tabellen...
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 27-02-11 11:10 |
|
Vil Du have flest lave vil jeg anbefale udvendigt gear med to klinger foran.
| |
| Kommentar Fra : lukas2502 |
Dato : 27-02-11 15:49 |
|
Til svendgiversen: Jo, artiklen om princippet i planetgear er interessant, men giver desværre ikke svar på geartal.
Da det ser ud til, ikke at være et nemt spørgsmål, har jeg hævet pointtallet.
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 27-02-11 16:29 |
| | |
|
Jeg har ikke kunnet finde aktuelle tandantal på solhjul, ydre krans og planeter.
Sorry, Svend
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 27-02-11 19:15 |
|
Det må være nogen her der er dygtig til mattematik eller mekanik eller hvad det heder når man skal regne på sådanne ting.
alimak
| |
|
Det er 45/24 der giver 50,3 og det er for udvendige gear, ikke planet gear,
bare se den tabel jeg først gav dig...
Med planet gear skal du stadig kende diameteren på klinge hjul og kæde udveksling.
| |
| Kommentar Fra : lukas2502 |
Dato : 27-02-11 21:57 |
|
Citat Det er45/24 der giver 50,3 |
Ganske rigtigt, men hvad er formlen, der får 45/24 til at blive 50,3?
Ved hjælp af linket fra alimak, er det muligt at finde udvekslingen på forskellige typer indvendige gear, men desværre ikke geartal.
| |
| Kommentar Fra : lukas2502 |
Dato : 27-02-11 22:28 |
|
Så fandt jeg frem til formlen, der regnes med tommer, og ikke mm.
Formlen er udvekslingen * diameter i tommer
eks.: 45/24 =1:1,83 * 27,5" = 50,32.
Men det er svært at sige hvem der hjalp mest, det er desværre ikke muligt at dele point, forslag til hvem der har fortjent disse point ?????
| |
|
Der står jo gælder for 700 mm hjul, ikke 27,5 tommer?
Hvorfor det skæve tomme tal?? For at få din formel til at passe???
| |
|
Tager vi for samme gear kombination 45/24 antal meter pr dobbelt tråd 3,96 m
svarer det til en hjuldiameter på 3,96*24/45 *1000 = 2112 mm
svarende til diameter 672,3 mm eller 26,5 tomme, ikke 27,5 ???
Et 700 mm hjul svarer til 27,5591 mm, der så er trykket 4 % for at opnå de 3,96 m
Og det er stadig udvendige gear, ikke de indvendige du spurgte om...
| |
|
Du har ret med formlen...
"
Naturligvis er en cykel med så små hjul (16” ) ...
Gearingen med 54 tænder foran og 12 og 16 bagi giver geartal på 72 og 54.
"
Man må så regne med en trykning af dækket på 26,5/27,5 eller 3,64 % mærkeligt tal??
700 mm er jo 27,5591 " har man sagt det 27,5 ???
Stadig kun udvendige gear...
| |
|
Tager vi den lettere kombination 40/20 med geartal 53,6 og meter 4,22
så svarer 53,6 med udveksling 2 til 26,8" eller 680,72 mm no doubt.
Og 4,22 m med 2 i gearing giver en netto omkreds på 2,11 m eller 671,6 mm i diameter
dette er 26,4", ikke 27.5 der giver alt for stort dækdiameter reduktion/slip???
Stadig kun udvendige gear...
| |
| Accepteret svar Fra : svendgiversen | Modtaget 200 point Dato : 28-02-11 12:47 |
|
Hvis vi skal kombinere med indre gear vil vi nok vælge et relativt højt ydre gear
og geare ned ved at trække på solhjul og holde kransen fast, også til gearskift...
Formler er så med radius på solhjul rs og planeter rp for vinkelhasighed på solhjul ws
periferihastighed på solhjul ws*rs
periferihastighed på planet medbringer output ws*(rs +rp/2) med nedgearing rs//rs +rp/2)
Eksempel med låst krans med 24 tænder
rp 8 og rs 16 reduktion 16/20 =0,8
rp 10 og rs 14 reduktion 14/19 = 0,74
rp 12 og rs 12 resuktion 12/18 = 0,67
Prøv at se om dine ydre klinge og ydre kæde baghjuls tænder ikke de giver en høj gearing
som du kan kombinere med disse?
| |
| Kommentar Fra : lukas2502 |
Dato : 28-02-11 19:33 |
|
700 mm /1" (25,4mm) = 27,559" , cykelhjul regnes jo i tommer, det hedder jo ikke et 700 mm hjul men et 28" hjul.
Udvekslingen i et sram 7 navgear er: 1.= 0.574, 2. = 0.677, 3. =0,809, 4. =1,
5.= 1,236, 6.= 1,476, og 7. = 1,742.
Det vil sige en forholdsvis lav gearing,som jeg efterlyste i mit spørgsmål.
| |
| Godkendelse af svar Fra : lukas2502 |
Dato : 28-02-11 19:35 |
|
Tak for svaret svendgiversen.
| |
|
selv tak,
en dag får vi vel adskildt et internt cykel gear...
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|