/ Forside/ Interesser / Dyr / Gnavere / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Gnavere
#NavnPoint
dova 2056
Nordsted1 2007
marsvindk 532
natmaden 510
Asbjørn2 500
miritdk 427
pve 360
maj_britt 355
valde. 285
10  sofus.dk 275
Mosegris eller rotte ?
Fra : smuller54
Vist : 2682 gange
200 point
Dato : 27-04-10 17:31

Hvad er det ???

En Mosegris eller en rotte ?

før hunden havde fat i den var den lysbrun på oversiden og lys på undersiden.

Den er ca. 20 cm i krop og ca. 16 til 18 cm i hale


Kommunen har sagt at en mosegris har runde ører og en rotte har spidse ører som en schæferhund. Når jeg kigger på nettet- er der ligeså mange rotter (kælerotter), som har runde ører-

http://peecee.dk/upload/view/241286
http://peecee.dk/upload/view/241287

Katten havde fat i en lille en- som peb helt vildt højt, mine kollegaer siger at det gør mosegrise.
Måske en unge ?
Da hunden tog denne- peb den også højt.

Hvad mener I ??

mvh Smuller54
   

 
 
Kommentar
Fra : Klaudi


Dato : 27-04-10 17:52

Jeg syn's .et ligner en rotte

Kommentar
Fra : refi


Dato : 27-04-10 17:55

Det er en ROTTE

Kommentar
Fra : refi


Dato : 27-04-10 17:56

Mosegrise har kortere haler

http://www.dpil.dk/dpil2005/HTML/mosegris.htm

Kommentar
Fra : refi


Dato : 27-04-10 18:00

Citat
Den letteste måde at kende forskel på mosegrise og rotter er ved at se på halen. Hvis halen er næsten lige så lang som kroppen er der tale om rotter og ellers er det givetvis mosegrise



Kommentar
Fra : scootergrisen


Dato : 27-04-10 18:08

mus eller rotte.
hoved ligner mus
halen ligner rotte men det nok en rotte.

Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 27-04-10 18:26

Hej smuller.
DET ER ROTTER...ingen tvivl om det

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 27-04-10 18:28

Indtil vi.ere er jeg helt enig med jer. Jeg sys os det ligner en rotte.
Men ham fra kommunen sys- at når ørerne ikke er spi.se men run.e- så er .et en mosegris.
En rotte sagde han er min.st 45 cm ialt incl hale.
Ham( eller hen.e ) er ikke ret stor altså

Jeg skal lyde ret overbevisen.e hvis jeg skal have kommunen u. og fjerne sagerne

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 27-04-10 18:31

hva´me piberiet ??? har I nogle erfaringer me. .et ??

Selv den lille som katten tog peb helt vil.t



Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 27-04-10 18:31

Citat
Ham( eller hen.e ) er ikke ret stor altså

Ja men søde...den er da ikke udvokset endnu.

Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 27-04-10 18:33

Citat
hva´me piberiet ??? har I nogle erfaringer me. .et ??

De kan simpelthen pive og skrige så du tror det er løgn.

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 27-04-10 18:34

Citat
Ja men søde...den er da ikke udvokset endnu


Den var os lidt dum- spangulerede henover græsplænen- og så iøvrigt ret sød ud (undskyld alle de d´´er Klaudi, men der går ren københavnstrup i mig, når jeg har med de her dyr at gøre)



Kommentar
Fra : Klaudi


Dato : 27-04-10 18:36

Ja, .e kan pive fælt, så engang en .er aflive.e en, føj hvor .en sag.e, får helt kul.egysninger nu

Accepteret svar
Fra : trimare46

Modtaget 200 point
Dato : 27-04-10 18:36

der er ingen tvivl om, at det er en rotte. mosegrisen har meget mindre ører og dens snude er meget mere rund. jeg har selv en hel del mosegrise i haven, da jeg ligger lige ned til en stor sø, så jeg ser dem jævnligt. og det der er ikke en mosegris.

Kommentar
Fra : Klaudi


Dato : 27-04-10 18:37

Citat
men der går ren københavnstrup i mig


Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 27-04-10 18:43


'et ka' 'er os gå i mig.

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 27-04-10 18:49

he he - nu har jeg sendt billeder til kommunen, så må de sgu´bedømme om de kan komme ud og gøre noget ve´et.

Jeg er næsten også sikker på at det er en ung dum rotte, som var sulten.

Jeg har ikke haft "indbrud" og ikke fodret fugle hele vinteren, fordi vi havde en rotte sidste år- den sad i træet og gnavede af en fuglekugle- men den var væsentligt større- mortalinmanden kom og puttede giftkugler i alle huller mv.

For 1 uge siden, startede jeg med at give fuglene af den frøblanding, som jeg havde liggende. I den tro, at nu var "rotten død"- og at vi bare havde mus.



Kommentar
Fra : piaskov


Dato : 27-04-10 18:53

Citat
I den tro, at nu var "rotten død"- og at vi bare havde mus.

Ja så er du nu blevet klogere
Håber så også kommunen bliver det

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 27-04-10 19:06

Billedet viser da en udhulet bagt kartoffel med rester af salat, hvorfor den er lagt i bordservietten ved jeg ikke.

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 27-04-10 19:35

Citat
Billedet viser da en udhulet bagt kartoffel med rester af salat, hvorfor den er lagt i bordservietten ved jeg ikke.


Den endte sine dage midt i al forårshalløj-bunddækket- sys lige den skulle ha´lidt grønt med sig

inden den landede i kvicklyposen - som senere blev snørret sammen og lagt i skraldespanden.

Tænker på alle de dyr, som vores unger har haft, som er begravet i haven- og så kunne jeg ikke få plads til bare en enkelt "rotte"- hmm


Jeg havde ikke flere store sten- til at lægge over- ?

Godkendelse af svar
Fra : smuller54


Dato : 27-04-10 19:53

Tak for svaret trimare46.

Jeg stoler på din erfaring.

spændt på kommunens afgørelse- så vil I komme til at høre mere-

Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-04-10 20:30

Citat
Tak for svaret trimare46.

Jeg stoler på din erfaring.


Det er med 100 % sikkerhed en rotte.

En mosegris er mørk, med sorte, spredte dækhår, meget afrundet/buttet snude, små ører og en lille kort hale.



Kommentar
Fra : dova


Dato : 27-04-10 20:33

Citat
Men ham fra kommunen sys- at når ørerne ikke er spi.se men run.e- så er .et en mosegris.
En rotte sagde han er min.st 45 cm ialt incl hale.


Jeg tror du også skal prøve at overbevise kommunen om, at enten skal de have en ny "rottemand", eller også skal den nuværende på kursus..for en rotte har altså ikke spidse ører, og den størrelse du har fået opgivet er også meget "optimistisk"

Kommentar
Fra : Ekspress105


Dato : 27-04-10 21:53

Hmmm.... Da jeg var på kloakkurser... Påstod de at de i vinderup havde rotter på 2.5kg....

Ja, det ER en rotte!

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 29-04-10 15:47

jamen kommunen er stadig ikke overbevist, trods billeder. Så nu er billederne sendt til en ekspert og hvis det viser sig at vedkommende kan sige med sikkerhed, at det er en rotte- så kommer de og gør noget ved det.

Vandrotte, mosegris, rotte står hen i det uvisse

Kommentar
Fra : dova


Dato : 30-04-10 23:52

Nej, sikke da nogen spader på den kommune.

En mosegris ser sådan ud:

http://www.biolib.cz/IMG/GAL/3813.jpg

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 03-05-10 13:52

Så kom rottefængeren idag og lagde gift ud i diverse huller. Jeg spurgte til billedet af "rotten", men det viste han ikke noget om- det var chefen der havde sendt ham.

Han fandt flere huller, som kunne være mosegris og endelig eet, som efter hans vurdering bestemt var fra en rotte.

Så nu ser vi om det hjælper.
Men det er ganske vist, at de åbenbart er blevet overbevist om at det må være en rotte.


Og de stakkels fugle må så undvære foder de næste 14 dage, det var ellers så hyggeligt.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste