/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Ansættelse
#NavnPoint
Nordsted1 1570
ans 1029
smuller54 960
viskinge 730
alka 600
dova 512
JBS_Bonde 510
mogib 510
ampere 500
10  Kortoverv.. 380
Fri fridage og sygemeldt
Fra : Jen_sen
Vist : 933 gange
100 point
Dato : 19-01-10 13:52

Hej.

Jeg er i opsagt vikariat, men sygemeldt. ( depression)
Jeg har iflg vikar firma 3 ferie fri dage tilgode.

Jeg mener ikke de kan påtvinge mig at afholde dem under sygdom.

Men SKAL de udbetale dem til mig efterfølgende ?

Jeg er ikke i fagforening

 
 
Kommentar
Fra : transor


Dato : 19-01-10 14:02

Det afhænger af din overenskomst eller ansættelseskontrakt. Feriefridage, som ikke afholdes ,udbetales normalt.

Kommentar
Fra : Jen_sen


Dato : 19-01-10 14:03

Men de kan ikke tvinge mig til at raskmelde mig og afholde dem, vel ?

Kommentar
Fra : Dahab


Dato : 19-01-10 14:06

Nej, det kan de ikke

Kommentar
Fra : 3773


Dato : 19-01-10 14:12

Måske ikke, men iøvrigt et udtryk for en syg og begærlig holding fra arbejdstagers side.

Ansat og bliver fyret -> melder sig straks syg (med depression - nemt). -> Holde fri på mesters regning -> Score penge på ikke holdte fridage (hvorfor skulle man også holde fri, når man allerede har fri).



Kommentar
Fra : Nordsted1


Dato : 19-01-10 14:20



Er man syg, så er man syg, og kan ikke møde på arbejde

Du havde ikke været i tvivl, hvis du havde ligget med 40 i feber, men en dep. er også en sygdom som skal tages alvorligt.


Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : granner01


Dato : 19-01-10 14:30



Jeg er enig med nordsted, en læge kalder det ikke en depression, hvis det ikke er det. Og det er en sygdom som kræver behandling.

Kommentar
Fra : Dahab


Dato : 19-01-10 14:31

Tror ikke det er sygdommen som spørger er itvivl om

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 19-01-10 15:03

Hvis man er syg, så tænker man vel mere på at blive rask,
end de få resterende sygedage...

Og hvad med de mange opgaver du var i gang mad,
er der nogen der kan overtage og videreføre dem?

>men iøvrigt et udtryk for en syg og begærlig holding fra arbejdstagers side.
Nok lidt hårdt sagt, men det kan da ikke være de 3 ferie fri dage der er hovedproblemet??

Engang havde man inden for det offentlige lov at have 150 sygedage om året,
så var der én der "kun" havde haft 137, og hyn sagde: "Jeg har 17 sygedage til gode"

Andre steder har man nu Job Løn,
det er ligegyldigt hvor længe du arbejder, bare du udfører det du er ansat til...

Så er det jo ikke lige om at få udbetalt ferie fri dage det drejer sig om.










Kommentar
Fra : 3773


Dato : 19-01-10 15:10

okay, lidt hårdt sagt. Men det lugter af "snabel i kassen". Og endnu mere "snabel", når "vi" stiller spørgsmål til aftaler mellem arbejdsgiver og faglige organisationer, men ikke vil deltage i at opretholde det faglige system (ikke i fagforening).

Har også hørt den med sygedage "tilgode"?!?!?? Det er totalt plimrådden.

Senest var der i fjernsynet flere, der mente arbejdsgiveren skulle give dem løn selvom de ikke mødte pga sne??!??? Det er jo mageløst. Jeg tror jeg dem en regning på en ydelse jeg ikke har leveret. Så skal du høre skrigeriet. Det er kraftedemig et udtryk for nasseri. Hvordan kan vejret nogensinde blive arbejdagiverens ansvar. Tværtimod skal hovedparten af arbejdstagerne møde på deres arbejdsplads på et aftalt tidspunkt. Gør de ikke det, er det arbejdstager der har et problem.

Kommentar
Fra : Jen_sen


Dato : 19-01-10 15:42

Skulle måske ha skrevet, at jeg blev fyret EFTER sygemeldningen.. Og JA - det må man gerne når man er ansat gennem vikar firma

Kommentar
Fra : Jen_sen


Dato : 19-01-10 15:44

Mine spørgsmål går helt enkelt på:

1.Kan de forlange jeg raskmelder mig, og holder 3 ferie fridag ???

2. Hvis ikke - er de så forpligtet til at udbetale dem ? - Jeg kommer ikke til at græde snot hvis nej !


Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 19-01-10 15:45


Vores samfund er blevet utrolig forkælet efterhånden.Jo mere vi får,jo mere kræver vi.
Langt hen ad vejen,er jeg enig med E3773.
Jeg forstår godt,at mange små håndværksmestre,og lignende opgir at have personale.Har de en 5 - 6 mand,og der er een imellem,med den "forkerte indstilling",er det nok til at massakrere hele firmaet.Det var helt sikkert nemmere at være arbejdsgiver i gamle dage: Man fik for de timer,man var på job,færdig.For en ordens skyld:Jeg har selv været lønmodtager,hele mit liv.Men kan godt se,hvad de selvstændige,er oppe imod,hvis de er uheldige.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : Dahab


Dato : 19-01-10 15:45

Du kan stadig ikke tvinges til at holde dem.



Kommentar
Fra : Jen_sen


Dato : 19-01-10 15:45

Tak Dahab

Kommentar
Fra : Dahab


Dato : 19-01-10 15:48

Velbekomme

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 19-01-10 17:16

og her på kandu.dk hjælper vi gerne alle dem, som ikke vil betale til fællesskabet - og til et system der kan sørge for gode arbejdsvilkår og overenskomster.
og vi hjælper naturligvis fordi vi er gode mennesker der tænker på dem som kommer i klemme i systemet.

Tillidsrepræsentanten kan jo undværes- man kan bare spørge i kandu.dk.

Rettigheder omkring ferie- og afholdelse i forbindelse med afsked eller sygdom -nå ja- de er vel kommet ud af den blå luft- det er sikkert noget arbejdsgiverne helt af sig selv har sørget for.
Der er naturligvis ingen der har kæmpet for lovgivning og rettigheder i den forbindelse - det er vel bare noget, som politikerne helt af sig har opfundet og fået arbejdsgiverne til at acceptere.




Kommentar
Fra : Mosebaek


Dato : 19-01-10 17:52


Dit indlæg smuller54,kan jeg da også sagtens være enig i. (Fin ironi).

Havde der ikke været noget der hed LO og fagforeninger,havde det saftsuseme,set skit ud.
Jeg er da godt klar over at virksomhederne ikke aflønner folk,for deres blå øjnes skyld.
Jeg synes bare at spørgsmålet lugter mere af penge end sygdom.
Citat
Jeg er ikke i fagforening

Næh,men jeg vil godt ha`goderne.
Som jeg håber at ha`antydet det:Jeg forsøger at se en sag fra to sider.Der er svinske arbejdsgivere.
Men der er sgu også lønmodtagere,der burde sendes til genopdragelse.

Mosebaek.


Kommentar
Fra : alka


Dato : 19-01-10 18:06

Her står lidt, men dukan ikke få svar, når du ikke er medlem!

http://www.jobogliv.dk/job/feriefridage.aspx?gclid=CKOuwrT3sJ8CFYw33godKkFgYw

Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 19-01-10 18:15

Citat
Men der er sgu også lønmodtagere,der burde sendes til genopdragelse.


Jamen det er jo nøjagtig det samme. Hvis nogen udnytter en aftale, så bliver det svært for andre at bevare de goder der er kæmpet for.

Mistillid osv. Men det er jo ikke rimeligt, hvis man har en svær diagnose. Kender flere som trods det at de er i behandling under en kræftsygdom, med gode prognoser- alligevel bliver varslet afskediget- fordi der alene ikke kan sættes en konkret dato på, hvornår de vender tilbage.
Heldigvis, kommer der her en fagforening på banen og gennem forhandling, kan redde mange, men dog ikke alle.

Sådan var det ikke for flere år tilbage. Arbejdsmarkedet er presset. Men det kræver jo, at der er nogen til at være med til at sikre, at der er faglige konsulenter og et fagretsligt system, som kan tage fat. Det uddør- hvis ingen vil betale for at der er organisationer som stadig kæmper for de svage grupper

Det er nu ikke sikkert det er tilfældet i denne tråd.
(havde bare gerne set, at man havde betalt til de goder)




Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 19-01-10 18:22

Citat
Her står lidt, men dukan ikke få svar, når du ikke er medlem!


Alka- håber det er ren ironisk ment

hold da fast-- sikken et tilbud

men det var nu ikke sådan en fagforening - jeg havde i tankerne

for det første- du kan godt blive medlem, for en billig penge- men hvis det virkelig kom til en sag med jurister osv. - så får du enten en ekstraregning- eller du får ikke en rådgivning, som kan give dig et ordentlig svar i forhold til det fag du er i.
Hvilke overenskomster er det nu lige de har indgået ?????


Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 19-01-10 18:35

Det er sgu´ikke nogen "fag"forening

De lever højt på det, som de forhandlingsberettigede organisationer har kæmpet for i diverse overenskomster- og de kan ikke engang forhandle for dem som er medlem og du har ingen stemme i de overenskomster som bliver forhandlet- = ingen medlemsdemokrati osv osv osv osv






Kommentar
Fra : smuller54


Dato : 19-01-10 18:40

nå, men nu må smuller vist liste ud af tråden- da jeg jo totalt har spoleret det der blev spurgt om-

og det er jeg ikke spor ked af må jeg sandt bekende.

Men jeg har ikke i sinde, at spolere resten af min aften- så jeg skruer lige ned for kogepunktet og vil gå i gryderne- og koge kartoflerne istedet.







Kommentar
Fra : Jen_sen


Dato : 19-01-10 18:42

Du er såmænd velkommen, smuller.

Jeg har fået svar.

Spurgte fordi jeg i en mail fra vikar firmaet har fået af vide jeg SKAL afholde dagene. Men det mener jeg jo ikke jeg kan som sygemeldt

Accepteret svar
Fra : Dahab

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-10 20:43

Jamen så luk du dit spørgsmål, inden det kører af sporet igen



Godkendelse af svar
Fra : Jen_sen


Dato : 19-01-10 20:44

Tak for svaret Dahab.

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 19-01-10 20:45

Nej; man kan ikke afholde ferie under sygdom
...men man kan godt forlange, at feriedagene SKAL afholdes ...ved raskmelding
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 19-01-10 20:49

Øeh bøeh.... inden en vis skæringsdato ...engang i maj måned ...så vidt jeg husker (Ferieår's udløb)

Hvis ferien ikke er afholdt inden da? Så mistes retten til at afholde feriedagene.
Såeh..: Skynd dig at bli' rask
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 19-01-10 20:58

Ps. Alle lønmodtagere (..også kontanthjælpsmodtagere (B-indkomst) ..fagforening eller ej?)
Har RET til at holde ferie, men hvorvidt der er tale om ferie MED... eller UDEN løn ..er fastlagt i overenskomsten og lokalaftaler med virksomheden.

</MOLOKYLE>

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177577
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409071
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste