|
| Hvad er problemet? Fra : PeterTheisen | Vist : 498 gange 20 point Dato : 15-08-09 21:25 |
|
Mange menneser er stolte over USA og vil gerne flytte derover, men hvad er det, man vil opnå? Det er ikke et bedre liv.
Vi er rigere end amerikanerne. Vi bruger færre penge på vores sundhedsvæsen end amerikanerne. Vi er lykkeligere end amerikanerne. Vi har færre fattige end amerikanerne. Vi har færre børnedødelige end amerikanerne.
| |
|
Citat det er der jo nok nogen som er lidt uenige i. Men vent til der kommer en (Vagnr) med lidt rødt propaganda, så kan du jo acceptere det svar til trods for at du stiller et spørgsmål som ikke kan besvares. |
Ja, det er jo klart, når man udnytter systemet. Jeg har hørt om adskillige, der har bosat sig i USA, men når de så er blevet syge, er de bare rejst hjem til Danmark igen, hvor de danske skatteydere så har betalt regning. Den sidste tur gik sjovt nok ikke til Danmark, men USA.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 15-08-09 22:00 |
|
Citat Mange menneser er stolte over USA og vil gerne flytte derover |
Sorry - man kan da ikke være stolt over et andet land, før man har deltaget i landets ve og vel.
Men årsagen er nok at det er mulighedernes land.
Mulighed for at nå til tops og så absolut det modsatte.
| |
| Kommentar Fra : kyndy |
Dato : 15-08-09 22:24 |
|
Helt enig med Eyvind med hensyn til de to sidste linier.
Selv har jeg et kærligheds/had "forhold" til "Big Brother".
Gode film, bøger, kunst, musik, natur o.s.v
Blander sig lidt for meget politisk, men det gjorde Sovjetunionen jo også, hvilket ikke var bedre!
Tror dog at Obama vil gøre en forskel. Håber det!
| |
| Kommentar Fra : LuffeA |
Dato : 16-08-09 00:14 |
|
Man skal nok først emigrere hvis man har en god slat penge, et brækket ben koster en bondegård at få ordnet, for ikke at tale om en mindre operation.
Obama arbejder kraftigt på at gøre en forskel, men han er allerede sunket i meningsmålingerne. Folk er utålmodige mht. hans reformer hvad der nok er gældende for alle mennesker i verden, men det er er nok ekstra svært i "United Bluff".
| |
| Accepteret svar Fra : vagnr | Modtaget 20 point Dato : 16-08-09 07:04 |
|
Ved ikke lige om jeg kan leve op til pve's forventninger om lidt rød propaganda, men kan da påpege nogle forskelle mellem USA og Dk, som sikkert er med til for nogle at gøre det attraktivt at flytte "over dammen".
Danmark har, som bekendt, verdens højeste skattetryk, til gengæld er bl.a. sundhedsvæsenet (bortset fra medicinudgifter og , mærkeligt nok, tandlæge) og (de fleste) uddannelser gratis, vi har sociale pensioner og folkepension der ikke er afhængige af vores indkomst gennem livet osv. Skattesystemet er også en vigtig faktor i, at vi har en meget større økonomisk lighed end de fleste andre lande.
USA har et meget lavere sakttetryk, og et udstrakt system af selvforsikring for sundhed og pensioner, høj betaling for fx universiteter (med visse muligheder for hel eller delvis friplads hvis man er meget dygtig, evt til sport), og en langt større økonomisk ulighed.
Så det er forsåvidt meget logisk, hvis man opfatter sig som bruger og ikke som borger i samfundet, at suboptimere, som økonomerne siger, dvs at få mest muligt ud af det til sig selv. Det kan man gøre ved at gennemføre en gratis uddannelse med SU i Dk, og derefter rejse fra de kommende års skatteregninger, bare man er sikker på altid at være højtlønnet i fx USA. Når man så ovenikøbet som dansk statsborger har mulighed for at bruge Dk som sikkerhedsnet er det logisk, og for så vidt forståeligt, at man flytter.
Der er selvfølgelig mange andre mulige grunde til at flytte til USA, mange forskere oplever fx, at deres forskning ikke passer ind i "fra tanke til faktura"-linien i bevillingerne herhjemme. Lene Vestergaard Hau, fx, ville næppe være en af verdens førende forskere i at stoppe/sinke lys, hvis hun var blevet her, der er nemlig langt til en faktura, såvidt jeg forstår. Håber hun får en Nobelpris en dag!
En af mine skolekammerater, ingeniør, der blev gift med en amerikaner, bosatte sig i USA og har ofte fortrudt, de ikke valgte Dk, fordi de er blevet ramt af arbejdsløshed (straks ryger familiens sundhedsforsikring) og andre problemer, som de må klare efter devisen, er du guds søn, så hjælp dig selv!
Og så må jeg skuffe nogle med, at USA ligger ca 20% højere end Dk i rigdom, målt i bruttonationalprodukt pr. indbygger, justeret for prisniveau, nemlig 47000$ i USA 10.plads), 37400 i Dk (28 plads og på vej nedad)
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2004rank.html.
De nylige meldinger i medierne om at vi er rykket fra en 6. plads til en 12 plads drejede sig kun om de 30 OECD-lande, og der er mange ikke-OECD-lande, der også er foran os
| |
|
Citat Og så må jeg skuffe nogle med, at USA ligger ca 20% højere end Dk i rigdom, målt i bruttonationalprodukt pr. indbygger, justeret for prisniveau, nemlig 47000$ i USA 10.plads), 37400 i Dk (28 plads og på vej nedad) |
Ja, det er korrekt, men ser man kun på indkomst, altså ikke købekraften, er vi rigere end amerikanerne.
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 16-08-09 13:55 |
|
Selv tak, Petertheisen
Og ja, hvis man kun måler i penge er vi rigere end amerikanerne, men penge er i sig selv intet, det er et middel til at gøre det nemmere at handle, og hvir en gennemsnitsamerikaner kan få 5 køer, hver gang en dansker kan få 4, så ER amerikaneren rigere end danskeren, der, ud over verdens højeste skattetryk, kan muntre sig med nogle af verdens højeste priser!
| |
| Kommentar Fra : vagnr |
Dato : 16-08-09 16:34 |
|
>luke2000 Kan du ikke sende et par links til de sider du mener jeg har copy/pastet fra?
Hvis jeg ville snyde og kunne se et formål med det, ville jeg, som dem man ofte ser snyde her, oprette mig (med alias) som superbruger, så jeg kunne får 230 points (inkl. for hurtigt svar) i stedet for sølle 20 points.
Og tilsyneladende følger du jo med, siden du reagerer
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|