/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet internet
#NavnPoint
Klaudi 15941
o.v.n. 10991
refi 7735
molokyle 7317
miritdk 6664
Nordsted1 5250
severino 4485
webnoob 3820
tedd 3588
10  stl_s 3378
Routing
Fra : BertelBrander
Vist : 609 gange
200 point
Dato : 01-05-09 00:09

Jeg har et lille hjemmenetværk der består af to routere, en trådløs og en fast, et antal stationære PCer, en net printer og et par trådløse enheder.
Den faste router sidder lige efter mit modem, og den trådløse sidder efter den første router.

Det fungerer sådan set ok, bortset fra at jeg fra det trådløse net ikke kan se printeren.

Jeg kan godt se web-interfacet på den faste router fra en af de stationære PCer og jeg kan se WEB interfacet på den trådløse router på den bærbare PC.

 
 
Kommentar
Fra : o.v.n.


Dato : 01-05-09 00:54

Hvis printeren er tilsluttet den første router, så kan det vel ikke undre at du ikke kan se baglæns fra den trådløse router, flyt printeren over på nummer to router

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 01-05-09 01:23

Men hvis jeg flytter printeren til den trådløse router, kan jeg så se den fra de stationære PCer, der sidder på den første router?

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 01-05-09 07:54

Ved godt "skaden" er sket, men hvorfor har du to routere på dit hjemmenetværk? Det ville ha' været tiltrækkeligt med en router og et access point? Men skal vi tage udgangs punkt i dit problem, så lad os fejlsøge lidt mere. Du siger du kan se webinterfacet du de routere du er koblet direkte på, men kan du også se webinterface den faste router hvis du prøver med en pc der er direkte på den trådløse? Har begge routere DHCP aktiveret, hvad er deres IP range og har de også begge to DNS aktiveret (hvad er deres primær og sekundær DNS)

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 01-05-09 19:44

Den faste router har disse:
Subnet mask 255.255.255.0   
Default Gateway er en public IP-adresse
Domain Name Server   193.162.153.164, 194.239.134.83

Den trådløse har:
Subnet mask 255.255.255.0   
Default Gateway er den faste router
Domain Name Server193.162.153.164 og ip-adressen op den faste router

De har begge DHCP enabled

Fra det trådløse net kan jeg se begge routers Web-interface, fra PC'en med fast router kan jeg kun se den faste routers Web-interface.

Håber det er den info du skal bruge

Accepteret svar
Fra : webnoob

Modtaget 200 point
Dato : 03-05-09 20:34

På router to skal primær DNS være den første router og på router to skal du slå DHCP fra.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 03-05-09 23:29

Jeg fik delvist løst problemet, nu kan jeg finde printeren, jeg måtte dog indtaste ip-adressen manuelt(?)

En anden lille ting, vi bruger ofte at dele mapper mellem de forskellige PCer i huset, vi plejer at kunne mappe dem med:
net use X: \\pc-navn\musik
Men det dur ikke på det trådløse net, her er vi nødt til at bruge ip-adressen:
net use X: \\192.168.100.200\musik
Det fungerer, men er ikke optimalt, ved du hvordan vi fixer den?

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 04-05-09 09:06

Er alle pc'er i samme arbejdsgruppe? MShome eller WorkGroup, bare eksempler på hvad Microsoft ville kalde det, kunne også bruge sandkasse eller hansen.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 04-05-09 22:43

Øh, hvordan er det lige jeg checker og/eller ændrer arbejdsgruppe? Det er Vista Home Basic.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 04-05-09 22:57

højre klik på "Computer" -> vælge Egenskaber, i det nye vindue vælger du skift indstillinger.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 04-05-09 23:32

Højreklikke på "Computer"?

Men jeg fandt det, WindowsTast+Break, som er det samme som KontrolPanel->System.

Arbejdsgruppe er WORKGROUP for alle PCerne.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 05-05-09 10:11

Har du slået deling af mapper og filer til i vista og delt mapperne?

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 05-05-09 19:04

Ja, ellers ville det ikke virke med at mappe folderne via ip-adressen.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 05-05-09 22:31

Har du tildelt rettigheder på mapperne?

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 05-05-09 23:19

Eftersom det virker når jeg bruger ip-adressen men ikke når jeg bruger komputernavn, går jeg ud fra at problemet er at få oversat komputernavn til ip-adresse, og ikke rettigheder på den mappe jeg vil dele.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 06-05-09 08:10

hvordan skriver du stien hvis du vil bruge computernavn?

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 13-05-09 22:50

net use X: \\pc-navn\musik

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 13-05-09 23:18

det er godt nok længe siden jeg har lavet netværk share uden for domæner, men hvorfor skriver du til sådan?


Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 13-05-09 23:23

Øh, hvordan skulle jeg ellers skrive det?

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 14-05-09 07:49

hvorfor mapper du ikke bare drevet i "Denne Computer" ?

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 14-05-09 19:28

Jeg er bange for at vi taler hver vores sprog. Hvad er "Denne Computer"?

Ideen er at lave et lille batch-script der kan ligge på diverse brugeres skriveborde på de forskellige brugeres PCer, som man kan køre for at mappe et drev til de andre maskiner, når det er nødvendigt og maskinen er tændt. Det ville være lettere at skrive computernavn i stedet for ip-adresse, men det er ikke det store problem, så hvis ikke der findes en løsning kan jeg godt klare mig med ip-adresserne.

At skulle klikke sig gennem 1200 dialogboxe, sætte 120 flueben og vælge i 98 drop-down boxe er ikke en acceptabel løsning.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 14-05-09 22:47

Ja og nej, jeg er med på hvad du mener, forstår bare ikke hvorfor du bruger en .bat fil hver gang.
Denne Computer(XP) eller Computer(vista) er der hvor du kan se alle dine drev, så som C:(hard disken) cd/dvd-rom drev der kan du også mappe et netværksdrev eller en delt mappe fra en anden computer. Det er sådan set lige til højre benet.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 14-05-09 22:58

Jeg ser alle mine drev i en Kommandoprompt/DOS eller i Total Commander, og der er ingen "Denne Computer".

Problemet med at mappe drevet i en eller anden menu hver gang er at det er for bøvlet, og børnene kan ikke selv gøre det. Hvis den computer som de skal mappe til var tændt når de starter deres computer op, var der ikke noget problem, men det er de ikke altid.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 14-05-09 23:08

hvad står den ned i venstre hjørne af din skærm START på en grøn knap, så er det XP og hvis du klikker på den vil du se "Denne Computer" i menuen. Hvis der bare er et windows logo så er det vista og så fremgår "Computer" i menuen som kommer frem når du klikker på logoet.

Når man mapper et netværksdrev eller en delt mappe så kan man vælge at det skal fremgår hver gang windows starter.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 15-05-09 00:36

Ja, hvis man mapper et drev, kan man få det til at være mappet hver gang windows starter. Problemet opstår hvis ikke maskinen hvorpå drevet befinder sig, er tændt når den maskine der vil mappe drevet starter.

Det er Vista, jeg har ikke "Denne Computer" eller "Computer" under start knappen. Jeg har en formodning om at det er en udgave af Explorer/Stifinder, som jeg aldrig har brugt.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 15-05-09 07:52

Alle vista versioner har Computer, men jeg tror du har jeg din windows menu om til klassisk visning.

Angående drevet, så er det vel ligemeget om du mapper drevet på den ene aller anden måde, hvis det handler om at en vis maskine skal være tændt, er den ikke det vil man bare få en besked om at netværksmappen ikke er tilgænglig, men det bliver det jo så når man starter maskinen.

Kommentar
Fra : BertelBrander


Dato : 15-05-09 19:18

Det er ret tænkeligt at jeg har "klassisk visning" i startmenuen (det er egentlig ikke fordi jeg nogensinde bruger den...).

Problemet er netop at jeg ikke gider have 1000 fejlbeskeder hver gang en bruger logger på og at mapperne ikke af sig selv bliver mappet når maskinen bliver tændt.

Men som før nævnt er problemet ikke så stort, jeg kan godt leve med at skulle skrive ip-adresserne. Så jeg lukker bare her.

Godkendelse af svar
Fra : BertelBrander


Dato : 15-05-09 19:19

Tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : webnoob


Dato : 15-05-09 19:31

Jamen fair nok, det er jo også din maskine Men velbekommen, altid glad for at hjælpe.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177580
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6409076
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste