|
| Reklamation efter 2 år? Fra : alkyrix | Vist : 901 gange 50 point Dato : 20-10-08 13:33 |
|
Hej.
Jeg har et rigtig hurtig spørgsmål.
Hvis jeg har en bærbar der er købt for 2 år siden, men har været til rep 2 gange i den periode - er reklamationen så fornyet, eller skal man gå ud fra at det stadig er fra købsdatoen.
Den er nemlig gået i stykker igen, og det er lidt irriterende at den er 2 mdr. over 2 år, og man ikke kan gøre noget....
På forhånd tak
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 20-10-08 13:39 |
|
Hvis det er den samme fejl, kan du stadig reklamerer
Du har vel fået papir på hvilke rep den har fået, det papir tager du med til forhandleren
| |
|
tror kun du kan få det lavet på garantien hvis den fejl der er nu er fordi den ikke er blevet lavet ordentligt sidst.
Men hvad er problemet ? måske er det noget som du kan lave selv med lidt hjælp.
| |
|
Reklamationsretten efter de første to årNår reklamationsretten er udløbet, er sælgeren ikke længere forpligtet til at tage sig af nye fejl, der først opstår efter udløbet af det andet år.
Hvis du allerede har reklameret over en fejl inden for 2 års fristen, kan du reklamere igen, hvis samme fejl senere skulle vise sig - også selvom 2 års fristen nu er udløbet. Den situation kan fx opstå, hvis sælger har repareret varen, men reparationen ikke har været god nok, så fejlen viser sig igen nogen tid senere. Du kan også klage, hvis sælger har ombyttet varen, men den nye vare har samme mangel som den første.
I princippet kan man reklamere indtil 5 år efter, man første gang klagede over fejlen. Man skal dog kunne bevise, at det er samme fejl, der er opstået igen. Hvis fejlen fx skyldes, at varen 3 år senere bryder sammen på grund af almindeligt slid, kan man ikke reklamere.
Hvis sælger derimod har ombyttet varen, løber der fra ombytningsdagen en ny 2 års reklamationsfrist for nye fejl, som måtte vise sig inden 2 år efter ombytningen.
Altså: Opstår der nye fejl efter udløbet af 2 års fristen, har du ingen rettigheder over for sælgeren, medmindre varen er blevet ombyttet, og der endnu ikke er gået 2 år fra ombytningsdatoen.
Hvis samme mangel, som du reklamerede over inden for 2 års fristen, opstår igen efter udløbet af fristen, har du stadig dine rettigheder efter købeloven.
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/1/28/reklamationsretten-efter-de-foerste-to-aar/
| |
| Kommentar Fra : alkyrix |
Dato : 20-10-08 13:42 |
|
@ Nordsted1:
Det stammer fra samme fejl - men faktisk er det ikke nøjagtig samme fejl.
Bundkortet blev skiftet i sin tid, nu får den så harddiskfejl i opstarten....
Og ja, der er papirer på at den har været til rep - og butikken kan vel også se det i deres database, at den har været inde.
Men vil det betyde at man faktisk fornyder reklamationen efter hver reperation?
| |
| Kommentar Fra : alkyrix |
Dato : 20-10-08 13:48 |
|
Tak for teksten HelleBirgitte- det ser rigtig godt ud - men desværre ser det ud til at når det ikke er den nøjagtige samme fejl, så er det ik sikkert det duer
Har ikke kikket på computeren ordentlig endnu, fordi sagen er, at det er en venindes computer der skal til rep. Men tvivler på at det er noget der kan laves selv...den får nemlig nogle fejl på harddisken..hmm
Syns nu det er lidt utroligt at selvom det ikke er den samme fejl, at der ikke kan gøres noget, siden at det reeltset sagtens kan stamme fra sidste reperation, men prøver da at gå ned i butikken og hører dem - det ka jo være de accepterer det
| |
|
Ja det er smadder ærgerligt - håber de vil være flinke i butikken - held og lykke
| |
| Kommentar Fra : alkyrix |
Dato : 20-10-08 13:51 |
|
@ Nordsted1:
aha - men det vil sige at hvis det nu er bundkoret der er røget igen - så ka det måske godt laves på reklamationen....men det er også lidt en chance at tage, hvis den nu ryger til Acer (jaa, det er en acer :( ) i tyskland og de finder ud af at det er noget andet der er galt - så kan hun ende med en regning på en ny harddisk f.eks. ..ik?
| |
| Kommentar Fra : alkyrix |
Dato : 20-10-08 13:52 |
|
@ refi:
shhh - det er noget jeg håber på - og som jeg håber på at de vil tro i butikken.... men har faktisk ik noget at lægge det i :S
| |
| Kommentar Fra : granner01 |
Dato : 20-10-08 14:35 |
|
Ved du hvad, producenter af ting til computere er da ikke interesseret i at tingene skal være alt for gode, så tjener de da ingen penge.
Ting går i stykker, og at skifte et bundkort er en helt anden ting end skifte en harddisk, De tinge hænger ikke sammen, er ikke samme fejl. Og hvordan ved du at hendes harddisk er i stykket? Hvad sker med hendes maskine siden du tror det?
| |
| Kommentar Fra : Guild |
Dato : 20-10-08 18:13 |
|
Hej til alle,
Jeg er idag modtager af disse kunder.. men jeg savner lige info om købssted ? Forskellige forretninger tackler samme situation på forskellige måder.
Oplys også mærke og model (HP, Acer ...)
/PG
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 20-10-08 18:21 |
|
Købeloven/garantiordning er da ens over hele landet, er det indkøbte gået i stykker efter de to år, er der intet at stille op
Er det en ting der tidligere er gået i stykker og er det den samme fejl, så dækker garantien
Så er fima og mærke underordnet
| |
| Kommentar Fra : alkyrix |
Dato : 20-10-08 18:43 |
|
@ granner01:
haha - jeps! Specielt ACER er rigtig god til at lave tingene så de går i stykker 2 dage efter reklamationen ophører :P
Men i opstarten, efter opstart af bios, får den en SMART fejl..et eller andet med at der er noget kritisk galt med HDD og man skal tage backup inden den går død. Tryk F1 for at fortsætte - sådan har den kørt i 2 mdr nu vist nok.... så det er vist på tide der skal kikkes på det
@ Guild:
Hvad mener du med at du er modtager af disse kunder?
@ Nordsted1:
Tja, det er rigtig nok at loven er ens over alt - men faktisk kommer det også meget an på hvor man har købt de forskellige ting. Har været ude for at jeg købte noget i El-giganten og de var næsten ligeglade - men var inde med computeren i dag, og selvom den var over de 2 år, så ville han prøve på at sende den ned på en reklamation - men vi blev enige om at den ikke kunne gå under at være fra samme fejl som før, så vi prøver sq at bytte harddisken - så får vi at se om det er det.
Men faktisk er det også forskellig fra producent til producent, har vidt forskellige oplevelser fra ACER, hvor teknikere og supportere er fuldstændige ligeglade - og til IBM hvor servicen bare er i top
| |
| Kommentar Fra : alkyrix |
Dato : 20-10-08 18:44 |
|
@ Nordsted1:
hov - skrev lidt noget misvisende i den der. ...lyder som den er købt i Elgiganten, hvilket den ikke er. Den er købt i en mindre computerbutik midt i aalborg
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 20-10-08 18:48 |
|
Det gør da ikke noget, at det lød som el-giganten, det var faktisk der jeg afleverede den ene af to mobiltelefoner
Vi fik en perfekt service, - de kan også være nok så flinke i forretningen, men møj sure på værkstedet, men vores behandling var tip top - også i en Teliaforretning
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|