|
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 21-09-08 15:22 |
|
Du husker vel choker.
Det plejer at være sådan at når gassen drejes over på "start" slås chokeren også til.
Men gaskablets stilling kan være skredet, så den ikke får choker. Det er nemt at justerere på klemmen nede ved karburatoren.
Ellers kan du prøve med lidt dieselstartgas . Et lille pust direkte i indsugningen lige inden startforsøget. Det kan være nødvendigt at fjerne luftfilteret for at komme til. Hvis det for den til at starte med det samme , er det et kabureringsproblem du har. Formentlig for lidt choker.
Ellers plejer den motortype at være god og pålidelig.
| |
|
Ja du skal huske og bruge chokeren når du starter den første gang for så er motoren kold og den skal have mere benzin end under normal kørsel så du skal altså aktivere chokeren og lade den køre med choker lige i starten indtil den er blevet lidt varm, 1 minut eller 2.
Du kunne også prøve og rense luftfilteret og benzinfilter og se om det gør nogle forskel.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 21-09-08 15:45 |
|
Det som transor siger med kablet er helt rigtigt hvis det er med gasspjæld .Det kan du se når du tager luftfilteret af er det ikke en med spjæld der lukker for noget af luften og istedet er med en gummidut-primer kan det også være gummien der er revnet og derfor så ikke pumper noget benz .
Det der med diesel-æther-start skal du nu ikke bruge på småmaskiner En lille snaps benz ind i indsugningshullet er nu godt nok Har maskinen stået ude kan der også været kommet vand i benzinen og så starter den heller ikke ydermere kan det også være dit tændrør der trænger til at renses/ skiftes Ydermere kan det også være kablet der har strukket sig lidt til dødemandskontakten der så derfor ikke aktiverer kontakten helt så der kan komme gnist til tændrør.
| |
| Kommentar Fra : muldvarp1 |
Dato : 21-09-08 16:26 |
|
Jeg læste engang et eller andet sted at hvis der manglede motorolie(skal være til max.)så kan der være startproblemer med de motorer.
Jeg ved ikke om det er rigtigt men der sker jo ikke noget ved at kontrolere og fylde op hvis der mangler.
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 21-09-08 17:26 |
|
Hvis du har hevet nogle gange med chokeren trukket ud så slå chokeren fra, den er blevet kvalt atltså har fået for meget choker.
Et godt trick er at trække to tre gange lige så stille før man trækker rigtig til såskulle den være der.
| |
| Kommentar Fra : stig54 |
Dato : 21-09-08 20:31 |
|
Æter er godt da det eksploderer ganske enormt, men det er altså sidste udvej, du ødelægger lejer, krumtap m.m.
Rens luftfilter, og tændrør og giv eventuelt luftfiltereret en anelse benzin så starter den nok skal du se.
Æter er noget fanden har skabt.
| |
| Kommentar Fra : JegErHer |
Dato : 21-09-08 21:09 |
|
min B&S har ingen Choker, kun en rød gummi pumpe, som manualen siger skal ha 3 tryk ved kold start.
Tager jeg Luftfilteret af og trykker flere gange kommer der benzin ud, så pumpen virker fint.
Luftfilteret er skiftet fornyligt, og olie level er lige optil max.
Tændrøret er rent, og jeg har prøvet at rense det ekstra, gør ingen forskel.
Det med dødemandskontakten forstår jeg ikke, når den har været i gang virker den jo fint og kan startes igen uden problemer.
Det er en model 123K02-0440-E1 og opbygning kan ses her ->
http://www.partsnationwide.com/pdfs/product/0000lit_123K020615_ipl.pdf
| |
| Kommentar Fra : JegErHer |
Dato : 22-09-08 21:23 |
|
Hejsa,
kom sent hjem i dag, men vil check om karburatoren sidder løs og også dødemands"kontakten" i morgen aften.
takker for forslagene.
| |
| Kommentar Fra : Sunowich |
Dato : 22-09-08 21:30 |
| | |
| Kommentar Fra : JegErHer |
Dato : 23-09-08 20:24 |
|
Desværre hjælpe ikke.
Kan ikke stramme kablet til dødemands"kontakten" mere end det er.
Kan ikke finde noget løst om karburatoren, selv om hele gas,luftfilter,karburator godt designmæssigt kunne være lavet mere stabilt.
Tog mig ca. 15 min at starte den, så jeg er godt træt i armen. Da den så var startet slukkede jeg den igen efter 15 sekunder, ventede 10 sek og kunne så starte den igen med et træk, ligesom jeg har kunnet de sidste 2 mdr.
Tror snart jeg sender den til rensning og fintuning, min kone har droppet den helt, hun kunne ellers sagten starte den før i tiden, men nu skal der trækkes til og RIGTIGT MANGE GANGE :(
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 24-09-08 11:40 |
|
Når der ikke er noget løs eller utæt, er det højst sandsynligt at den skal justeres i karburatoren, det er kun et par skruer der skal justeres, og det er ledt for en fagmand, du kan mulig vis selv finde grundindstilling på nettet over din plæne klipper, fandt dem selv til en mortorsav jeg ikke kunne starte, og efter indstilling starteden let, det var kun 2 skruer der skulle skrues i bund og så et hvis antal gange ud, og det er det du skal vide før du går i gang. Det er kun faktisk kun en 1/4 omgang på skruen, der bestemmer om den er let eller svær at starte, så du kan jo prøve selv og så bruge en fagmand, hvis det ikke lykkes selv.
| |
|
Det lyder som om at den ikke får choker
Kender ikke lige den model .
På min egen som opførte sig nogenlunde som din
var det chokerkablet der var hoppet ud af kabelholderen.
Mvh.
Allan
| |
| Kommentar Fra : JegErHer |
Dato : 27-09-08 15:35 |
|
Der er kun 3 kabeler.
1. Tænder selvkøre (hjulene)
2. Fart (med Start helt fremme)
3. Dødemands"kontakten"
Alle virke fint og kan ikke strammes mere end de er.
Der er ingen justerings muligheder, kun en rød gummibold pumpe som skal bruges når maskinen har været slukket længe, og denne virker også fint.
Luft-filteret er rent, og gør ingen forskel hvis det fjernes.
Der er fint med olie på.
Udskift af tændrør gav heller ikke noget.
Sidste gang jeg køber sådan en "automatisk" justerings plæneklipper.
Takker for de mange gode foreslag men intet hjælp. og ja jeg har endda prøvet med lidt diesel-æther-start :(
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 29-09-08 01:34 |
|
Det er da hvis en besynderlig eller af en plæneklipper du har, men
1: har du prøvet at kontrolere om der er gnist på tændrøret når det ligger på topstykket og du trækker i snoren ?
2: er tændrøret vådt eller tørt efter at du har rykket 10 - 15 gange i snoren og den ikke vil starte ?
3: kan tændrøret blive vådt når du trykker/pumper mange gange på den røde gummibold og lige trækker i snoren, for kontrol ?
4: hvordan forsøger du at starte den, er det med 2 - 3 tryk på rød gummibold, dødemands-kontakten påvirket, Fart (med Start helt fremme)
og så ryk i snoren ?
Kabel 2 = Fart (med Start helt fremme) har du prøvet at ændre lidt på håndtaget når du forsøger at starte den ?
| |
| Kommentar Fra : JegErHer |
Dato : 09-11-08 10:48 |
|
Hejsa alle sammen,
Undskyld det har taget en del tid før jeg vente tilbage til dette problem, men jeg gad bare ikke mere og holdet en pause.
Udfra det Sunowich & Hejdu58, skrev kiggede jeg lidt mere på det med benzin ind i motoren, det kan måske godt være den røde pumpe eller noget som er forstoppet fra den, for hvis jeg tager luft filteret af og pumper kan jeg se benzin komme frem, men selv om jeg hiver 1-2 gange og tager tændrøret af ser der tørt ud i motoren.
men hvis jeg hiver 4-5 gange uden tændrør i kommer der benzin ind i motoren, og hvis lige efter montere tændrøret og prøver at starte den kan jeg få den i gang med 3-4 hiv, som er en klar forbedring.
Senere i dag vil jeg prøve kun at tage ledningen af tændrøret og hive 4-5 gange, så sætte ledningen på og se om det hjælper. Gør det det tror jeg vil skille den lidt ad og give det hele engang trykluft.
| |
| Kommentar Fra : JegErHer |
Dato : 26-11-08 20:13 |
|
Det hjælp lidt, men nu skal der ikke slåes fra mere i år.
Men til næste år må jeg vist starte med buskryderen.
| |
| Godkendelse af svar Fra : JegErHer |
Dato : 26-11-08 20:16 |
|
Tak for hjælpen alle sammen, men Sunowich hjælp mig mest på vej.
Jeg kontakter dig nok via P M Sunowich.
| |
|
Undskyld jeg roder op i en gammel tråd, men jeg har samme problem som "JegErHer" og ville høre om nogen har fundet en løsning på problemet.
Jeg har en lidt anden model, men med samme Briggs&Stratton Quantum motor. Min maskine er ca. 4-5 år gammel og problemet startede så småt for 2 år siden. Siden da er det blevet værre, og i år er den nærmest umulig at få den i gang. I starten skulle det blot et enkelt eller to "dovne" hiv til at få den i startet.
Jeg har prøvet alt i denne tråd og mere til, men lige meget ser det ud til at hjælpe. Nogen der har nye ideer?
Mvh Claus
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|